تاریخ انتشار : دوشنبه 22 فروردین 1401 - 5:50
کد خبر : 30214

دلایل کم پشتی مو چیست؟

دلایل کم پشتی مو چیست؟

از دست دادن مو و کم‌پشتی آن بسیار شایع است؛ هرچند این مشکل در افراد مسن بیشتر اتفاق می‌افتد، اما در هر سنی ممکن است آن را تجربه کنید. طبق گزارش آکادمی پوست آمریکا که در سایت medicalnewstoday آمده، از دست دادن ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است؛ چراکه معمولا این میزان

از دست دادن مو و کم‌پشتی آن بسیار شایع است؛ هرچند این مشکل در افراد مسن بیشتر اتفاق می‌افتد، اما در هر سنی ممکن است آن را تجربه کنید. طبق گزارش آکادمی پوست آمریکا که در سایت medicalnewstoday آمده، از دست دادن ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است؛ چراکه معمولا این میزان ریزش با رشد طبیعی موها جبران می‌شود.

اگر فکر می‌کنید ریزش موی غیرطبیعی‌ای را تجربه می‌کنید، احتمالا برایتان سوال پیش آمده که دلایل کم پشتی و ریزش مویتان چیست؟ چه راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد؟ در چه سنی باید برای درمان اقدام کنید؟

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به صورت کامل دلایل کم‌پشتی مو و راهکارهای موثر برای آن را بررسی کنیم.

دلایل کم پشتی مو چیست؟

ریزش مو می‌تواند دلایل بسیار متنوعی داشته باشد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

ژنتیکی

مهم‌ترین علت کم‌ پشتی مو در سراسر دنیا، هم در آقایان و هم در خانم‌ها، دلایل ژنتیکی است. در علم پزشکی به این مسئله آلوپسی دروژنیک می‌گویند.

بنابراین شما ممکن است ژن‌هایی را به ارث برده باشید که در گذر زمان باعث انقباض فولیکول‌های موهایتان شده (فولیکول بخشی است که مو از آن رشد می‌کند) و به تدریج رشد موها متوقف می‌شود.

در زنان یکی از علامت‌های مهم اولیه برای تشخیص کم‌پشتی مو، نازک شدن موها است. در مردان هم عقب‌نشینی خط مو یا نقطه طاسی در بالای سر جزو اولین علامت‌های این مسئله خواهد بود.

مشکلات تیروئید

اگر شما مشکلات تیروئید داشته باشید، احتمالا بعد از مدتی متوجه نازک‌تر شدن بافت موهایتان می‌شوید. گاهی هم ممکن است موقع شانه زدن موهایتان، دسته بزرگی از آن‌ها از سرتان جدا شود. اگر دلیل کم‌پشتی موها تیروئید باشد، این مشکل موقتی خواهد بود و با درمان تیروئید، رشد موها به حالت عادی باز می‌گردد.

مشکلات هورمونی

مشکلات هورمونی که در خانم‌ها شایع‌تر است می‌تواند باعث کم‌پشتی مو شود. استفاده از برخی داروها برای جلوگیری از بارداری هم ممکن است باعث نامتوازن شدن هورمون‌ها و درنتیجه ریزش مو شود.

بیماری های مختلف

بیماری‌های مختلفی از جمله آلوپسی آره‌آتا که یک بیماری خودایمنی است هم می‌توانند یکی دیگر از دلایل ریزش مو باشند. در این بیماری بدن به فولیکول‌های موی خود حمله می‌کند و باعث ریزش مو می‌شود. در این بیماری در تمام نقاط بدنتان ممکن است ریزش مو داشته باشید؛ بیماری‌های بسیار دیگری وجود دارند که یکی از علامت‌ها یا عوارضشان ریزش مو است.

قارچ کف سر

عفونت‌های قارچی که به شکل‌های مختلفی از جمله تکه تکه شدن پوست سر، پوسته پوسته شدن کف سر، جوش‌های سفید و چرکی و نرم و سفید شدن برخی از قسمت‌های سر می‌تواند بروز پیدا کند هم یکی دیگر از دلایل کم‌پشتی موها است.

این قارچ‌ها به دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های مختلف، رژیم غذایی نامناسب، زندگی در محیط‌های مرطوب و یا عدم رعایت بهداشت ممکن است به وجود بیایند.

بسیاری از انواع این قارچ‌ها با داروی تجویز شده توسط پزشک قابل درمان هستند و پس از مدتی مشکل کم‌پشتی مو هم برطرف خواهد شد.

استرس

استرس همواره یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو است. زمان‌های مختلفی در زندگی همه‌ی ما ممکن است بسیار استرس‌زا باشد؛ مثل دوران قبل و بعد از بارداری، دوران نقاهت از یک بیماری طاقت‌فرسا یا عمل‌های جراحی مختلف.

در این بازه‌های زمانی ممکن است با ریزش و کم‌پشتی مو مواجه شوید که احتمالا با گذشت شش ماه تا یکسال از این دوران، شانس برگشت موها به شرایط عادی زیاد است.

کمبود مواد مغذی در بدن

کمبود موادی مثل پروتئین، آهن، زینک و بیوتین هم یکی دیگر از دلایل ریزش مو است.

یائسگی در زنان

در دوران یائسگی، زنان استرس‌ و تغییرات هورمونی بسیاری را تجربه می‌کنند. در بالا اشاره کردیم که تغییرات هورمونی می‌توانند باعث بروز کم‌پشتی مو شوند؛ بنابراین ورزش و کم کردن استرس در دوران یائسگی برای رفع این مشکل بسیار مهم است.

سندروم تخمدان پلی کیستیک در زنان

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان PCOS سندرمی است که منجر به کیست تخمدان در زنان می‌شود؛ این سندروم در کنار علائم دیگر، باعث ریزش مو در زنان می‌شود.

چطور کم پشتی مو را درمان کنیم؟

اگر مشکل کم‌پشتی مویتان بنا به دلایلی که توضیح داده شد، موقتی است، ممکن است با راهکارهای موقتی بتوانید بخشی از موهای از دست رفته را برگردانید؛ اما اگر مشکل کم پشتی مویتان دائمی است، بهتر است از یک راهکار دائمی درمان کم پشتی مو مثل کاشت مو برای حل آن استفاده کنید.

خوشبختانه این روزها با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی، کاشت مو آسان‌تر و مقرون‌ به صرفه‌تر از قبل است و در صورت به کارگیری شیوه درست، بهترین راهکار برای بازگشتن موهای از دست رفته خواهد بود.

کاشت مو برای چه افرادی مناسب است؟

همانطور که در مشاوره کاشت مو سایت کلینیک صدف توضیح داده شده:« معمولا بیماران در سنین ۲۵ تا ۵۰ سالگی به عنوان مناسب‌ترین گزینه برای جراحی کاشت مو در نظر گرفته می‌شوند. اما باز هم نمی‌توان محدوده سنی خاصی را برای انجام این عمل متصور شد. اما در حالت کلی، در سنین پایین‌­تر، الگوی رشد و ریزش مو نامنظم بوده و ممکن است نتیجه عمل در این سنین رضایت­‌بخش و بادوام نباشد.

در نتیجه، اگرچه کاشت مو در افراد بالای ۱۸ سال قابل انجام است، اما توصیه می‌شود قبل از ۲۵ سالگی از انجام این عمل خودداری شود؛ زیرا الگوی ریزش موی افراد در این سن هنوز به طور کامل مشخص نشده و ممکن است انجام عمل موفقیت‌آمیز نباشد یا مشکلاتی را به وجود آورد.»

جمع بندی

اگر به دنبال کاشت مو هستید، انتخاب پزشک و کلینیک مناسب برای انجام این کار بسیار مهم است. چراکه در صورت عدم به کارگرفتن شیوه مناسب و رعایت بهداشت در کاشت مو، ممکن است با عواقب جبران‌ناپذیری مواجه شوید. در این بین کلینیک‌های زیبایی زیادی در تهران وجود دارند که با بهترین تکنولوژی‌ها و همکاری با پزشکان متخصص خدمات خوبی را ارائه می‌کنند. یکی از قدیمی‌ترین و بهترین کلینیک‌های زیبایی در تهران، کلینیک صدف است.

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.