تاریخ انتشار : دوشنبه 26 دی 1401 - 8:08
کد خبر : 93000

دلیل نوسان قیمت میلگرد آجدار در آهن حامی لو رفت!

دلیل نوسان قیمت میلگرد آجدار در آهن حامی لو رفت!

قیمت میلگرد آجدار همواره جزء موارد پر سر و صدا در صنعت آهن و میلگرد است. میلگرد از دیرباز به عنوان مصالح ساختمانی اصلی از جنس فولاد و یک عامل مقاومت بتن شناخته می‌شود. قسمت بیرونی هر میله فولادی شامل برجستگی‌هایی است که بتن را قادر می‌سازد تا به میلگرد بچسبد تا در داخل دال

قیمت میلگرد آجدار همواره جزء موارد پر سر و صدا در صنعت آهن و میلگرد است. میلگرد از دیرباز به عنوان مصالح ساختمانی اصلی از جنس فولاد و یک عامل مقاومت بتن شناخته می‌شود. قسمت بیرونی هر میله فولادی شامل برجستگی‌هایی است که بتن را قادر می‌سازد تا به میلگرد بچسبد تا در داخل دال نلغزد.

میلگرد آجدار در  صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد و باعث افزایش استحکام سازه از طریق گرفتن فشار وارده  به بتن می‌شود.

چه زمانی بتن و میلگرد برای اولین بار با هم استفاده شدند؟

برای بررسی اهمیت قیمت میلگرد آجدار ابتدا باید ببینیم چه زمانی در گذشته کشف شد. اولین استفاده از سازه‌های بتنی به ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد توسط بازرگانان Nabataea  واقع در مناطق سوریه و اردن بر می‌گردد. بعدها در مصر و چین در حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفت. اما استفاده از سیمان و بتن در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد زمان  رومی‌ها شکل گرفت.

گنجاندن میله‌های نگهدارنده چدنی یا چوبی در امپراتوری روم برای قوس‌ها و موارد مشابه استفاده می‌شد. این امر تا سال‌های قرون وسطی تا زمانی که میله‌های آهنی و صفحات لنگر برای طاق‌ها، گنبدها و طاق‌ها استفاده می‌شد ادامه یافت. متأسفانه، بسیاری از دانش به دست آمده در دوران امپراتوری روم در مورد بتن از بین رفت.

با گذشت زمان، میله‌های فولادی صافی که استفاده می‌شد به یک میله فولادی پیچ خورده یا آجدار منتقل شدند که به چیزی تبدیل شد که ما میلگرد می‌نامیم.

میلگرد آجدار چیست؟

نوع خاصی از فولاد که برای پاسخگویی به تنش‌های کششی در سازه‌های بتن مسلح قرار می‌گیرد، میلگرد آجدار نامیده می‌شود که به صورت استاندارد در طول ۱۲ متر تولید می‌شود.

بهترین طرف میلگرد آجدار قسمت دندانه دار یا اصطلاحا آجدار آن است که امکان کنده شدن از بتن را کم می‌کند. به طور کلی ۳ مدل میلگرد آجدار وجود دارد که شامل میلگرد آجدار با یک ردیف آج   A2، میلگرد آجدار با دو ردیف آج در خلاف جهت هم A3، میلگرد آجدار پیچیده A4  می‌شود.

همچنین میلگرد آجدار دارای شکل‌های متفاوتی شامل موارد خاموتی، خرک، ادکا، سنجاقی، رکابی، منفی، زیگزاک، کلاف و بستر می‌باشد.

در زیر به برخی از خواصی که میلگرد آجدار را به گزینه‌ای عالی برای تقویت سازه‌های بتنی و در نوسان قیمت میلگرد آجدار تاثیرگذار است اشاره کرده‌ایم:

  • گسترش

میلگرد پس از جاسازی در بتن باید دارای ضریب حرارتی باشد، به عبارت دیگر باید با سرعت یکسان منبسط و منقبض شوند. چرا؟ زیرا بتن مقاومت کششی ضعیفی دارد. بنابراین، در صورت وجود کشش بین میلگرد و بتن به دلیل نرخ انبساط متفاوت، ممکن است سبب پوسته پوسته شدن شود.

علاوه بر گرما، کربناتاسیون حاصل از CO2 اتمسفر می‌تواند از لایه بتن عبور کرده و به میلگرد برسد. هنگامی که آب و اکسیژن با آرماتور میلگرد در تماس قرار می‌گیرند، فولاد شروع به خوردگی یا اکسید شدن می‌کند. آهن موجود در فولاد با آب واکنش داده و اکسید می‌شود در نتیجه زنگ زدگی ایجاد می‌شود که باعث انبساط میلگرد می‌ شود.

 

  • زنگ زدگی

اگر متوجه زنگ زدگی روی میلگرد شدید، نگران نباشید. مقدار مشخصی از زنگ زدگی قابل قبول است. مسئله واقعی این است که آیا زنگ زدگی باعث خوردگی قابل توجهی در میله می‌شود یا خیر. در این صورت ممکن است قابل استفاده نباشد و در قیمت میلگرد آجدار تاثیر بگذارد.

اگر متوجه زنگ زدگی روی میلگرد شدید، قبل از قرار دادن آن در بتن با استانداردهای ASTM آن را مطابقت بدهید.( با توجه به انجمن مواد آزمایشی آمریکا)

  • زمین

اگرچه میلگرد از فلز ساخته شده است، اما رسانای الکتریکی واقعی در فونداسیون بتن است. بنابراین، بتن باید سفت شود. بهترین روش برای سفت شدن بتن استفاده از میلگرد است.

  • نفوذپذیری مغناطیسی کم

برای سازه‌های بتنی مانند ساختمان‌های خاص مانند بیمارستان‌ها،  سایر امکانات پزشکی با دستگاه های MRI، آزمایشگاه‌ها، کارخانه های شیمیایی و …که به میدان مغناطیسی کم نیاز دارند، میلگرد فولادی ضد زنگ، مغناطیس را کاهش می دهد.

 

قیمت میلگرد آجدار

به طور کلی نوسان قیمت میلگرد آجدار به عوامل گوناگونی بستگی دارد. تولیدکنندگان میلگرد آجدار در ایران کارخانه ذوب آهن اصفهان،کارخانه فولادکویر کاشان، مجتمع فولاد خراسان، کارخانه فولاد میانه، فولاد آناهیتا گیلان، مجتمع فولاد روهینا، شرکت فولاد کوثر اهواز، فولاد بافق یزد، فولاد ابرکوه یزد و مجتمع فولاد شاهین بناب هستند که قیمت به روز میلگرد آجدار را اعلام می‌کنند.

دلیل نوسان قیمت میلگرد آجدار در آهن حامی لو رفت!

عوامل موثر بر کاهش و افزایش قیمت میگرد آجدار شامل موارد زیر است:

  • مواد اولیه

عامل اصلی تغییر قیمت میلگرد موارد اولیه تشکیل دهنده آن شامل عناصر آهن و آلیاژی مانند کرون و نکیل است که با بالا رفتن آن‌ها قیمت میلگرد آجدار نیز افزایش می‌باید.

  • حمل و نقل

به دلیل تقاضای بالا و حجم زیاد میلگرد‌های آجدار و جابجایی آن توسط کشتی از خارج و در داخل، هزینه‌های باربری و حفظ امنیت آن‌ها زیاد است که بر قیمت خود میلگرد آجدار تاثیر گذار است.

  • عرضه و تقاضا

میلگرد در صنایع مختلف صنعتی و عمرانی کاربرد دارد و بالا و پایین شدن عرضه‌ی آن تاثیری مستقیم بر قیمتش دارد.

  • نوسانات قیمت دلار و ارز در کشور

قیمت میلگرد نیز مانند دیگر کالاها در ایران تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار و ارز است و حتی عامل روانی بر تغییر قیمت آن باشد.

آهن حامی  برای تسهیل در امر خرید و فروش و تولید میلگرد آجدار عنوان مرجعی برای اطلاع رسانی  و معرفی و به روزرسانی قیمت میلگرد آجدار فعالیت دارد و در تلاش است تا رضایت حداکثری را در این زمینه فراهم سازد. بنابراین شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با مشاوران و کارشناسان ما از طریق شماره‌ تلفن‌های ۰۲۱۶۶۶۷۰۸۳۳، ۰۲۱۶۶۶۷۱۴۳۰، ۰۲۱۶۶۶۷۳۹۹۰، ۰۲۱۶۶۶۷۵۶۸۵، ۰۲۱۶۶۶۷۴۲۸۸در ارتباط باشید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.