تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آبان 1401 - 7:45
کد خبر : 90131

دوره یکجانبه‌گرایی گذشته/ آمریکا باید درباره مذاکرات تصمیم بگیرد

دوره یکجانبه‌گرایی گذشته/ آمریکا باید درباره مذاکرات تصمیم بگیرد

رئیس‌جمهور کشورمان گفت: امروز دوره یکجانبه گرایی گذشته و قدرت آمریکایی‌ها در منطقه رو به افول است.

به گزارش تیتر داغ؛ حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح امروز (سه‌شنبه ۳ آبان ماه) در اجلاس اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه، اظهار داشت: امید آفرین بودن برای یک رسانه شرط است و رسانه نه فقط باید حفظ هویت و استقلال ملت‌ها را صیانت کند و آزادی را برای ملت‌ها تضمین کند، بلکه باید ملت‌ها را در برابر هجمه‌ها صیانت کند و این رسالت رسانه‌ها است.

با تحریم به دنبال ترور اقتصاد ما هستند

رئیس‌جمهور عنوان کرد: ما اقسام ترورها را داریم، اعم از ترور شخص و ترور شخصیت همراه با توهین‌ها و تهمت‌ها. گاهی ترور، ترور اقتصاد یک کشور است. برای مثال، با تحریم به دنبال ترور اقتصاد ما هستند و امروز تحریم همان جنگ سابق است‌.

رئیسی اضافه کرد: گاهی ترور، فرهنگی است. تروریسم فرهنگی آن است که به حقایق نمی‌پردازد و تلاش می‌کنند حقایق حذف شود و در گردونه اطلاعات حقیقت وجود نداشته باشد. کار دیگر آن پنهان کردن حقیقت است و با دروغ و نیرنگ در این مسیر تلاش می‌کنند.

ترور فرهنگی نمی‌خواهد مردم در جریان حقایق قرار گیرند

رئیس‌جمهور بیان کرد: گاهی بخش کم اهمیتی از حقایق را بیان می‌کنند تا حقایق اصلی پنهان بماند. ترور فرهنگی نمی‌خواهد مردم در جریان حقایق قرار گیرند. در رسانه هم همین طور است. کار رسانه مأموریت خطیری برای اصحاب رسانه است تا هویت تمدنی و داشته‌های مطرح میان ملت‌ها از جهت ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و غیره را معرفی کند و به آنها بیاموزد که در مقابل ترورها ایستادگی و مقاومت کنند.

وی با تاکید بر اینکه جریان مقاومت و نگاه مقاومتی در برابر هجوم به ظرفیت‌ها و آثار تمدنی به ملت‌ها باید توسط رسانه صیانت شود، گفت: رسانه می‌تواند حفظ ارزش‌ها و کرامت‌های انسانی و مأموریت اجرای عدالت در جامعه را پیگیری و اجرا کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز استکبار به دنبال آن است تا ادراکات مورد نظر خود را به جامعه و مخاطبان تحمیل کند. اینکه برداشت درستی از وقایع صورت گیرد، کار رسانه‌های مستقل است نه اینکه آنچه رسانه‌های غربی می‌خواهد را القا کنند. امپراتوری رسانه‌ای امروز این است که آنچه آنها می‌خواهند بیان شود.

امروز جنگ، جنگ روایت‌ها است

رئیسی ادامه داد: نقش شما به عنوان رسانه این است که از خشونت، جرایم سازمان یافته، به راه انداختن اختلافات قومی و مذهبی و امور مربوط به قاچاق مواد مخدر و سایر مسائل در رسانه‌ها جلوگیری کنید. امروز به دنبال تفرقه افکنی میان ملت‌ها هستند. امروز جنگ، جنگ روایت‌ها است. از یک حادثه چند روایت متفاوت ارائه می‌شود و برای تشخیص درستی و نادرستی آن باید دنبال واقعیت‌ها رفت.

رئیس‌جمهور افزود: بعد از دوره یکجانبه‌گرایی امروز فصل جدیدی در حال بروز است و قدرت‌های جدیدی در حال خلق در دنیا است. امروز دوره یکجانبه گرایی گذشته است. امروز قدرت آمریکایی‌ها در منطقه رو به افول است.

رئیسی اظهار داشت: این ائتلاف رسانه‌ای می‌تواند بسیار خوب باشد و در جهت انجام کار حرفه‌ای و متعهدانه به کار گرفته شود و مجموعه متحدی به عنوان اتحادیه در برابر فرهنگ غربی فعالیت کند. نقش مدیریت این مجموعه که در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد، باید بتواند ائتلاف کشورها در منطقه و جهان را به همراه داشته باشد.‌

قدرت غربی‌ها که در عالم یکه‌تازی می‌کردند رو به افول است

وی با بیان اینکه امروز همکاری کشورها در منطقه قدرت‌هایی را خلق می‌کند، گفت: یکی از قدرت‌هایی که در حال خلق شدن است، در منطقه آسیا و اقیانوسیه است که بسیار قابل توجه است. با توجه به داشتن جمعیت قابل توجه، ذخایر و منابع بسیار و شکل‌گیری اتحادیه‌های متعدد مانند شانگهای و اوراسیا در منطقه، به این منطقه قدرتی بخشیده شده است و کشورها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و قدرت آفرینی می‌کنند. با این تشکل و تشکل‌های مشابه قدرت‌های غربی که در عالم یکه تازی می‌کردند رو به افول است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در سیاست همسایگی خود و سیاست کشورهای منطقه برای سازمان‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جایگاه ویژه‌ای قائل هستیم و در این دوره همکاری‌های خود را با کشورهای منطقه و کشورهای آسیا و اوراسیا، شانگهای و اکو افزایش دادیم و این کارها رو به افزایش است.

ارتباط ایران با روسیه و چین در حوزه‌های مختلف ادامه خواهد داشت

رئیسی تصریح کرد: امروز روابط جمهوری اسلامی با همه کشورها مانند روسیه، چین، ژاپن، کره و غیره روابط بسیار خوبی است و با بعضی از آنها پیمان‌های ۲۵ ساله و با برخی تفاهم‌های محکمی داریم. کار هم از طرف آنها و هم از طرف ما به صورت جدی در حال پیگیری است. سوال کردند ما با روسیه و چین ارتباط داریم؟ این ارتباط همواره بوده و در حوزه‌های مختلف ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: ما با آمریکا و کشورهای آمریکای لاتین ارتباط داریم. ما اعلام کردیم با همه کشورهای دنیا جز آنها که با ما دشمنی می‌کنند و ما در مقابل آنها مقاومت خواهیم کرد، ارتباط داریم. ما با همه کشورها ارتباط حسنه داریم و این ارتباطات رو به گسترش است.

رئیس‌جمهور با اشاره به مسئله مذاکرات و تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی به دنبال حق خود در مذاکرات است، گفت: بارها تاکید کردیم آنچه به عنوان قرارداد میان ما و کشورهای ۱+۵ مطرح شد، در نهایت منتهی به نقض پیمان از سوی آمریکایی‌ها و عدم انجام تعهدات از سوی اروپایی‌ها شد و فقط ایران به تعهدات خود عمل کرد.

فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ گونه انحرافی ندارد

رئیسی اضافه کرد: بیش از ۱۵ بار آژانس انرژی اتمی رسماً اعلام کرده است فعالیت‌های هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه انحرافی ندارد. نسبت به انجام مذاکرات هم جمهوری اسلامی حرف خود را مبتنی بر منطق، استدلال و مبانی کاملاً قابل دفاع بیان کرده است. آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند و جمهوری اسلامی سخنان خود را مطرح کرده و دیدگاه‌ها خود را بیان کرده است.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها در بیان تصمیم خود تأخیر می‌کنند اما ما مصمم به دنبال کردن حقوق ملت ایران هستیم. جمهوری اسلامی همزمان با دنبال کردن رفع تحریم‌ها، خنثی سازی تحریم‌ها را نیز در دستور کار دارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به نقش جمهوری اسلامی در دنیای امروز، گفت: شما می‌دانید که ایران امروز از همه زمان‌ها قدرتمندتر است و طی این ۴۳ سال امروز در جایگاه قدرتمندتری هستیم و هیچ معادله‌ای در منطقه صورت نمی‌گیرد، مگر اینکه نقش جمهوری اسلامی تعیین کننده باشد و آنها به این مسئله اعتراف می‌کنند.

رئیسی با تاکید بر اینکه مقاومت جمهوری اسلامی توانسته غربی‌ها را شکست دهد، تصریح کرد: خودشان به این شکست اذعان داشته و اعلام کردند فشار حداکثری روی جمهوری اسلامی کارساز نبوده است. چه چیزی آنها را به عقب نشینی وادار کرده است؟ تنها دلیل مقاومت مردم و جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: نقش جمهوری اسلامی امروز در منطقه غیر قابل انکار است و این هم به برکت هدایت‌های امام بزرگوار و رهبری معظم انقلاب و خون مطهر شهدا از جمله شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی به عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه تحقق یافته است.

دشمنان با تحریم‌ها به جایی نرسیدند و حالا به دنبال تهدید هستند

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی در جایگاه قدرت و عزت است و ما فکر می‌کنیم توطئه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد و به دنبال آشوب هستند، به دلیل پیشرفت و قدرت جمهوری اسلامی است زیرا آنها دیدند با تحریم‌ها به جایی نرسیدند و حالا به دنبال تهدید هستند.

رئیسی عنوان کرد: از رؤسای چند کشور خواستم پیام بدهند که آمریکایی‌ها برای چندمین بار در محاسبات خود دچار خطا و اشتباه شدند و این بار هم از همان دفعات بود. خطاهای آنها خسارات بسیاری برای آنها به همراه دارد. مانند حضور ۲۰ ساله در افغانستان و خسارت به آنها که یک خطای راهبردی و استراتژیک آمریکایی‌ها بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی به لطف خدا و برکت خون شهدا امروز قدرتمندتر از هر زمانی خواهد بود و حضور قدرتمندانه‌ای در منطقه خواهد داشت و این در دستور کار جمهوری اسلامی و برای حمایت از مظلومان عالم و مردم تحت ستم و آزادی خواهان خواهد بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز استانداردهای دوگانه غربی‌ها در حقوق بشر، آزادی و غیره توسط شما رسانه‌ها قابل تعریف است و این وظیفه مهم و سنگینی برای شما است تا مردم را آگاه کنید و با رشد اطلاعات و رشد فرهنگی به آنها اطلاعات بیشتری دهید تا آنها بدانند غربی‌ها با نیرنگ و فریب قصد دارند کشورهای مستقل را وابسته و کشورهای وابسته را مستقل جلوه دهند. ان شاء الله این اتحادیه با کمک همه اعضا بتواند هر روز طریق رشد و تعالی را بپیماید و گام خوبی در جهت استقلال و حفظ هویت ملت‌ها برداشته شود.

منبع: مهر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.