تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 - 10:23
کد خبر : 27542

دولت سیزدهم، اهل تصمیمات یک شبه و خبرهای تلخ صبح جمعه نیست

دولت سیزدهم، اهل تصمیمات یک شبه و خبرهای تلخ صبح جمعه نیست

بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت سیزدهم، اهل تصمیمات یک شبه و خبرهای تلخ صبح جمعه نیست، تصریح کرد: این دولت، دولت مردمی است نه دولت امنیتی.

به گزارش تیتر داغ؛  علی بهادری جهرمی در ابتدای نشست خبری این هفته خود با تبریک میلاد مسیح به هموطنان ارمنی و نیز با گرامیداشت سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی و ۹ دی ماه به مصوبات اخیر هیئت دولت اشاره کرد و گفت: حضور استاندار خوزستان در جلسه هیئت دولت را داشتیم که همانطور که وعده داده شده بود استانداران ویژه در برخی جلسات دولت حاضر می‌شوند و گزارشی از مشکلات استان ارائه می کنند تا به صورت جمعی برای حل مشکلات این استانها تصمیم‌گیری شود، بر این اساس استاندار خوزستان به عنوان اولین نفر از استانداران ویژه در جلسه حضور یافت تا هم درباره زلزله اخیر، هم حل بحران کم‌آبی و هم اشتغال جوانان گزارشی ارائه دهد.

وی افزود: وزرا هم درباره حل مشکلات علمی و آموزشی و نیز بحران کم‌آبی پیشنهاداتی ارائه کردند و تصمیم‌گیری‌هایی هم در راستای تسریع حل مشکلات انجام شد و رییس جمهوری نیز معاون اجرایی را مأمور کردند که در این زمینه پیگیری کنند.

بهادری جهرمی با اشاره به انتشار سویه امیکرون در کشور تاکید کرد: جلسه‌ای فوری در این زمینه با شناسایی اولین مورد امیکرون در کشور برگزار شد. با همدلی خوب دولت و مردم در تزریق واکسن ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت به نسبت دیگر کشورها در زمینه انتشار امیکرون بهتر است.

مردم در استمرار کاهش مرگ و میر کرونا همکاری ادامه‌داری داشته باشند

سخنگوی دولت افزود: مردم عزیز بدانند که برای قدردانی از نعمت الهی سلامت نسبی در کشور ضمن تزریق دوز سوم واکسن، پروتکل‌های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک را جدی بگیرند. تاثیر استفاده از ماسک با هیچکدام از موارد دیگر رعایت پروتکل‌ها قابل‌قیاس نیست و امیدوارم مردم هم در استمرار این کاهش مرگ و میر در کشور همکاری ادامه‌داری داشته باشند.

توضیح سخنگوی دولت درباره چگونگی شهادت سفیر ایران در یمن

بر اساس این گزارش، وی در پاسخ به پرسشی درباره وجود شایعاتی در زمینه چگونگی شهادت حسن ایرلو سفیر ایران در یمن، تصریح کرد: شهادت شهید ایرلو بار دیگر واقعیت تلخی که مردم یمن با آن روبه‌رو هستند را به جهانیان یادآوری کرد که این هم از برکت خون آن شهید بزرگوار است و این امر همان سختی وضعیت مردم این کشور در تامین نیازهای بهداشتی است.

وی افزود: شهید ایرلو زمانی که در یمن بودند به کرونا مبتلا شدند و در بیمارستانی در صنعا بستری شدند، اما با توجه به سابقه جانبازی ایشان امکانات درمان در صنعا وجود نداشت و ایشان به بیمارستانی در تهران منتقل شدند که به دلیل جانباز بودن ایشان و نیز اینکه مقداری تاخیر در پاسخ به درخواست ایران برای بازگشت ایشان به کشور وجود داشت و در نهایت با کمک عراق هم میسر شد، سبب شد که بدن ایشان تاب بیماری نیاورند.

سخنگوی دولت با اشاره به برگزاری جلسات شوراهای عالی اظهار کرد: شوراهای عالی متعددی که مدت ها برگزار نمی شد، در دو هفته اخیر به ریاست رئیس جمهور  برگزار شد. از جمله دومین جلسه شورای عالی اشتغال به فاصله کوتاهی مجدد برگزار شد که نشان از اهتمام دولت به حل مشکل بیکاری جوانان و تقویت و توسعه اشتغال دارد.

رئیس جمهور اوایل سال جدید میلادی به مسکو می رود

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه سفر رئیس جمهوری به مسکو اظهار کرد: در استمرار تعاملات راهبردی ایران و روسیه آقای پوتین از رییس جمهور کشورمان دعوت کردند، بنا شد آیت الله رئیسی احتمالا در اوایل سال جدید میلادی سفری به مسکو داشته باشند که این سفر در چارچوب تقویت تعاملات بین المللی با کشورهای جهان و به ویژه کشورهای منطقه انجام می شود.

وی یادآور شد: مسائل دوجانبه، منطقه ای، با محوریت توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی محور مذاکرات خواهد بود که معاونت سیاسی دفتر رییس جمهور در حال برنامه ریزی و آماده سازی مقدمات سفر هستند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره روند کند انتصاب مدیران در دولت نیز تاکید کرد: مطالبه ای که مطرح شد از جمله مطالبات به حقی است که مستمرا از بدنه مدیریتی دولت و از جمله در سفرهای استانی از رئیس جمهور پیگیری می شود. رییس جمهور هم در جلسه اخیر هیات دولت بر لزوم تصمیم گیری هرچه سریعتر برای تثبیت مدیران شایسته یا تغییر مدیران ناکارآمد و جایگزینی با افراد شایسته تاکید کردند.

بنای دولت تغییر اتوبوسی مدیران نیست

بهادری جهرمی با بیان اینکه بنای دولت تغییر اتوبوسی مدیران نیست، تصریح کرد: مبنا شایسته سالاری، کارآمدی و اعتقاد به حرکت تحولی و فعالیت شبانه روزی برای مردم است. لذا تسریع در تعیین تکلیف مدیران، تثبیت یا جایگزین کردن افراد شایسته تر مورد تاکید قرار گرفته است.

 

دولت محدودیتی برای تامین ارز ندارد

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت منابع ارزی کشور اظهار کرد: کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و نمی شود آن را با شرایط عادی قیاس کرد. اما به نسبت شرایط تحریمی، فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و دولت محدودیتی برای تامین ارز ندارد.

سخنگوی دولت افزود: وضعیت درآمد ارزی کشور مناسب است. شاهد ثبات بازار ارزی هستیم و در همین مدت هم بسیاری از روزها در بازار نیما، عرضه ارز بیش از تقاضا بوده و با مسیرهایی که دولت در حال طی کردن آنها است باید مستمرا منتظر شنیدن خبرهای خوب گشایش های ارزی بود.

فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کاملا واقع بینانه پیش بینی شده است

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر برنامه دولت برای تحقق میزان فروش نفت در لایحه بودجه سال آینده تصریح کرد:  فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کاملا واقع بینانه پیش بینی شده و قابل دسترس است و با اقدامات دیپلماتیک و تعاملات بین المللی دولت، حدوداً همین میزان فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در ماه های اخیر محقق شده است.

وی ادامه داد: این درآمدهای ارزی پیش بینی شده لایحه بودجه، مبتنی بر شرایط فعلی است، هرچند که با توجه به دیپلماسی فعال اقتصادی به خصوص ارتباط با همسایگان شرایط بهتری پیش بینی می شود.

سخنگوی دولت با اشاره به میزان تامین ارز کشور در ماه‌های اخیر اظهار کرد: به عنوان مثال از ابتدای سال تا پایان آذرماه، کل تأمین ارزی که در کشور و برای واردات تمام کالاها صورت گرفته، معادل ۴۰میلیارد دلار است که از مجموع ارز تامین شده در ۱۲ ماه سال گذشته بیشتر است.

اقدامات لازم برای خنثی سازی تحریم ها در دستور کار قرار دارد

بهادری جهرمی با بیان اینکه رییس جمهوری هم پیش از این بارها تاکید کردند مذاکرات را با زندگی مردم گره نمی زنیم، یادآور شد: البته همزمان اقداماتی به منظور رفع تحریم ها و دفاع از حقوق مردم انجام می شود و اقدامات لازم برای خنثی سازی تحریم ها در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح صیانت از فضای مجازی تاکید کرد: طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربرد فضای مجازی، طرحی است که از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تهیه و به مجلس ارائه شده است. وزارت ارتباطات به نمایندگی از دولت نظرات کارشناسی خود و بسیاری از نگرانی های مردم، اصحاب رسانه و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی در خصوص طرح مزبور را جمع بندی و به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

دولت خود را مکلف به بهبود وضعیت اینترنت می داند

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت عمیقا معتقد است دسترسی مردم به شبکه فضای مجازی، پرسرعت، با کیفیت، ارزان و امن یکی از حقوق مهم شهروندی است، گفت: دولت خود را مکلف به بهبود وضعیت اینترنت و حمایت از کسب و کارهای اینترنتی قانونی می داند. در همین راستا در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی، به پیشنهاد وزارت ارتباطات بر لزوم بهره گیری از منظومه های ماهواره ای برای تامین اینترنت مناطق دور افتاده و ایجاد پایداری و ارتقای کیفیت شبکه تصمیم گیری شد.

دولت سیزدهم میراث دار تورم های سنگین سال های اخیر بوده است

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در زمینه افزایش قیمت کالاها نیز با اشاره به اینکه برای درک وضعیت موجود و ارزیابی آن، دو مساله مهم را باید در نظر گرفت، ادامه داد: اول بیماری های زمینه ای اقتصاد کشور و دوم گران فروشی های خلاف ضابطه. در خصوص مورد اول باید درک کرد که دولت سیزدهم میراث دار تورم های سنگین سالهای اخیر بوده است. تورم امروز آثار تصمیمات گذشته و ناشی از بیماری های زمینه ای اقتصاد ایران است که نیازمند اصلاحات ساختاری در نظام بودجه ریزی، بانکی و ارزی است که بخشی از آن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده و این اصلاحات از برنامه های اساسی دولت است.

وی افزود: برای کنترل و کاهش تورم، کنترل رشد نقدینگی و کسری بودجه در دستور پیگیری است که در همین مدت کوتاه دوره مدیریتی دولت سیزدهم، رشد نقدینگی کاهش داشته و دولت موفق شده است ۱۲ واحد درصد از رشد پایه پولی جلوگیری کند که منجر به کاهش فشار تورمی هم شده است.

سخنگوی دولت مبارزه با گران فروشی و پایش دائمی قیمت ها و دسترسی مردم به اجناس توسط ستاد تنظیم بازار را هم از اقدامات در حال پیگیری خواند و گفت: جلسات آن به صورت منظم و هفتگی توسط معاون اول در حال برگزاری است. هفته گذشته یکی از جلسات آن به ریاست رییس جمهوری برگزار شد. وفور کالاهای اساسی در بازار، اصلاح زنجیره توزیع و افزایش تیم های بازرسی و برخورد با اخلالگران بازار و کنترل قیمت ها از موضوعاتی بود که پیگیری می شود. در این زمینه وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت و سازمان تعزیرات حکومتی همکاری های مشترک دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.