تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 تیر 1399 - 7:28
کد خبر : 10889

دولت فعلی آمریکا، معیار و میزان هیچ چیزی نیست

دولت فعلی آمریکا، معیار و میزان هیچ چیزی نیست

رئیس جمهور گفت: دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند معیار هیچ چیز باشد، زیرا از همه توافقات بین‌المللی با کشور‌های دیگر بدون دلیل خارج شد.

به گزارش تیتر داغ؛  حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با اشاره به پنجمین سالگرد برجام اظهار کرد: اساس این حرکت دیپلماتیک بر این مبنا بود که ما برای جهانیان ثابت کنیم که ایران کشوری صلح طلب است و پروژه‌ای که سالیان دراز آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دنبال آن بودند و آن پروژه امنیت‌سازی برای جمهوری اسلامی ایران بودند نشان بدهیم که این پروژه بی‌اساس و بی اعتبار است.

او ادامه داد: از آغاز این حرکت ما یک مثلث شومی با این حرکت مخالف بودند. این مثلث شوم صهیونیزم، ارتجاع و تندرو‌های آمریکا بود. همه تلاش آن‌ها در آغاز این بود که چنین توافقی به نتیجه نرسد و صهیونیست‌ها و یکی از سران ارتجاع وسط مذاکرات به اروپا رفتند تلاش کردند و برای این که توافقات را برهم بزنند. البته توافق نهایی ما بنا بود در آذر ۹۳ باشد که آن را تاخیر انداختند تا تیر ۹۴ طول کشید. اما در عین حال برای این که کلا این توافق را نابود کنند ناموفق بودند.

رئیس جمهور افزود: همین مثلث شوم روند خود را ادامه داد به خصوص در سال ۹۵ این‌ها شاهد بودند که ایران و منطقه و دوستان ایران از این توافق منتفع می‌شوند بنابراین با قدرت بیشتری به میدان آمدند و رژیم فعلی آمریکا که هم در توهمات بود و هم تندرو‌ها حاکم بودند و هم نتایج حرکت‌های خود را به درستی نمی‌توانست ترسیم کند وارد عمل شد منتهی هدفشان این بود که شکستن این توافق به گردن ایران در تاریخ ثابت شود. یعنی آمریکا اقدامی انجام دهد متقابلا ایران کل برجام را کنار بگذارد و از این توافق خارج شود بعد بگویند این ایران بود که از برجام خارج شده و این توافق را کنار گذاشته است.

روحانی تاکید کرد: هنرمندی و هوشمندی ایران از سال ۹۷ که آمریکا این تعهد سیاسی، اخلاقی و حقوقی را زیرپا گذاشته این بوده که نگذاشت این توطئه محقق شود و تا امروز به دنیا ثابت کرده مقصر اصلی قانون شکنان آمریکا هستند.

او یادآور شد: البته این دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند معیار هیچ چیزی باشد. بر مبنای عملکرد کاخ سفید امروز ما نمی‌توانیم میزان و معیاری قرار دهیم برای این که توافقی را بررسی و مورد سنجش قرار دهیم. چرا که آن‌ها از همه توافقات بین المللی از آب و هوا گرفته تا بهداشت جهانی، یونسکو و بسیاری از توافقاتی که با کشور‌های مختلف داشتند بدون دلیل خارج شدند بنابراین این‌ها معیاری نیستند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این‌ها سکویی درست کرده بودند که با این سکو همواره بتوانند امنیت ملی ایران را در خطر قرار بدهند آن سکو فصل ۷ منشور و قطعنامه‌هایی بود که در سازمان ملل و در شورای امنیت علیه ایران تصویب کرده بودند. ما این سکو را تخریب کردیم سکویی که دشمنان ایران آماده کرده بودند تا از آن علیه امنیت ملی ایران استفاده کنند، آن سکو با این توافق از بین رفت.

رئیس جمهوری تصریح کرد: البته هیچ در حوادث بعدی و مسائل امروز و فردا ایران را نمی‌تواند سرزنش کند. ایران در چهارچوب معیار‌های حقوق بین الملل، معیار‌های سیاسی، عرف بین‌الملل و معیار‌های اخلاقی حرکت کرده و اگر دیگران تخلفی انجام دادند این به معنای آن نیست که ایران در این ماجرا مقصر هست.

او ادامه داد: ما در هفته‌های آینده یک امتحان و آزمایش دیگر پیش رو داریم و آن حفظ یکی از دستاورد‌های این توافق است که پایان تحریم تسلیحاتی ایران است و این موضوعی است که ما همچنان با دقت آن را تحت نظر قرار دادیم.

روحانی تاکید کرد: کشور‌های ۴+۱ باید بدانند که امروز تنها بحث منافع ایران یا روابط ایران با آن‌ها یا روابط ایران با کشور‌های منطقه مطرح نیست. امروز بحث حفظ حقوق بین الملل، چند جانبه گرایی و ارزش توافقات بین المللی است و اگر امروز با دقت عمل نکنند و بخواهند تحت تأثیر آمریکا قرار بگیرند ضربه اساسی به حقوق بین‌الملل مقررات بین المللی و به چندجانبه‌گرایی زدند و این به ضرر همه خواهد بود.

تفکیک قوا به عنوان تعارض قوا نیست

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان راه حل برون از شرایط سخت کنونی کشور را وحدت انسجام و دست همدیگر گرفتن دیدند و قبلا هم همواره بر این مساله تاکید می‌کردند.

او افزود: در کشور طبق قانون اساسی تفکیک قوا وجود دارد و سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه به نوعی در فعالیت خود در چارچوب قانون اساسی استقلال دارند، اما این تفکیک قوا و این استقلال به عنوان تعارض قوا نیست و به معنای اهداف مستقل نیست.

روحانی بیان کرد: طبق قانون قوای سه گانه هر کدام در قانون گذاری، نظارت، قضاوت، عدالت و در اجرا و بار اجرا را بر دوش گرفتن وظایفی برعهده دارند، اما سه هدف ندارد، بلکه یک واحد واحد آن هم خدمت به مردم است.

رئیس قوه مجریه اظهار کرد: به تعبیر شهید مدرس «وظیفه همه ما این است که نوکر مردم باشیم؛ حتی انبیا هم برای نوکری مردم مبعوث شدند تا به مردم خدمت کنند و جز هدایت، کمک و خدمت به مردم کار دیگری نداشتند»؛ همه قوای سه گانه باید در نوکری برای مردم نه کار دیگری مسابقه بگذارند، اعمال و رفتار ما باید برای یاری همدیگر در این شرایط سختی که مردم قرار دارند باشد.

از تریبون‌ها نباید برای فضای مبارزات حزبی و جناحی استفاده کنیم

روحانی بیان کرد:این تریبون‌ها که در اختیار دولت یا مجلس شورای اسلامی و یا قوه قضاییه قرار دارد مردم به امانت به ما داده اند؛ این تریبون‌ها برای این است که درد و مشکل مردم و راه حل آن مشکل را تبیین کنیم و در برابر دشمنان مردم بایستیم و مقاومت کنیم؛ از این تریبون‌ها نباید برای فضای مبارزات حزبی و انتخاباتی و جناحی استفاده کنیم. مردم چنین اجازه‌ای به ما ندادند.

رئیس جمهوری با تاکید بر این که در جلسات با روسای دو قوه دیگر همه یک بیان داریم و یک هدف را تبیین می‌کنیم، افزود: به عنوان دولت به سمت قوه مقننه و قوه قضاییه دست دوستی دراز می‌کنیم و تا لحظه آخر افتخار ما این است که به مردم خدمت کنیم.

او با اشاره به توصیه به رهبر معظم انقلاب که فرمودند «دولت باید تا روز آخر به خدمت خود ادامه دهد» گفت: به ایشان قول‌می‌دهم و اعلام می‌کنم دولت با همه توان تا روز آخر، ساعت و لحظه آخر مانند روز اول با همان روحیه و نشاط، بدون توجه به حاشیه‌سازی‌های گوشه و کنار به خدمت به مردم را ادامه می‌دهد.

روحانی تصریح کرد: مردم نیز بدانند هدف همه قوای سه گانه تحت لوای هدایت رهبر معظم انقلاب این است که اجازه ندهیم آمریکا و صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه موفق شوند و تلاش کنیم به اهداف مورنظر کشور دست پیدا کنیم.

منبع: جوان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.