تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اسفند 1400 - 10:26
کد خبر : 28890

دومای روسیه “پیمان دوستی” با مناطق دونباس را تایید کرد

دومای روسیه “پیمان دوستی” با مناطق دونباس را تایید کرد

سیاستمداران روسیه امروز (سه‌شنبه) “پیمان دوستی” با جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به تایید رساندند.

به گزارش تیتر داغ؛ به نقل از شبکه اسکای نیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی اعلام کرد که روسیه، “لوهانسک” و “دونتسک” را که در منطقه دونباس در شرق اوکراین واقع شده‌اند، به عنوان جمهوری‌های مستقل از اوکراین به رسمیت می‌شناسد.

او گفت، رهبران اوکراین نتوانستند یک کشور باثبات ایجاد کنند و این منجر به وابستگی آنها به کشورهای خارجی مانند ایالات متحده شده است. به گفته پوتین، اوکراین استقلال و ثبات خود را از دست داده و به محلی برای فرصت‌طلبان تبدیل شده است.

بعد از به رسمیت شناخته شدن “استقلال” این دو منطقه دونباس، رئیس‌جمهوری روسیه دستور داد تا نیروهای کشورش به این دو منطقه اعزام شوند.

براساس گزارش خبرنگار رویترز، بعد از آنکه پوتین رسما این مناطق جدایی‌طلب را به رسمیت شناخت و دستور داد تا نیروهای روس به منظور “حفظ صلح” در آنجا مستقر شوند، تانک‌ها و دیگر ادوات نظامی در شهر دونتسک دیده شده‌اند.

این تحرکات روسیه به عنوان حمله‌ای به “حاکمیت اوکراین” محکوم شده است. به دنبال این تحولات مقام‌های ارشد دیپلماتیک خارجی، به اقدام پوتین واکنش‌های تندی نشان دادند.

پیمان‌های دوستی مذکور که پس از امضای ولادیمیر پوتین به مرحله اجرا گذاشته می‌شوند، می‌توانند راه را برای مسکو به منظور ساخت پایگاه‌های نظامی در آنجا، ایجاد یک آرایش دفاعی مشترک و تشدید همبستگی اقتصادی هموار کنند.

در همین حال آندری رودنکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه در نشست امروز مجلس دوما گفت، پیمان روسیه با دونتسک و لوهانسک، حق ساخت پایگاه‌های نظامی در اراضی آنها و ارائه کمک نظامی مشترک را تصریح می‌کند.

این دیپلمات عالی‌رتبه تاکید کرد: جنبه مهم مساله این است که معاهده مذکور اهداف طرفین را برای تعامل در زمینه سیاست خارجی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی و تأمین امنیت، به ویژه از طریق کمک‌های مورد نیاز یکدیگر، از جمله کمک نظامی، حق ساخت، استفاده و بهبود زیرساخت‌های نظامی و پایگاه‌های نظامی در قلمرو آنها را تصریح می‌کند.

به گفته او، این معاهده همچنین امکان انعقاد موافقت‌نامه‌های جداگانه در زمینه همکاری‌های نظامی را پیش‌بینی کرده است. رودنکو گفت: طرفین قرارداد همچنین متعهد می‌شوند که در هیچ بلوک یا اتحادی که علیه هر یک از آنها باشد، شرکت نکنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.