تاریخ انتشار : جمعه 25 تیر 1400 - 6:22
کد خبر : 22072

رئالیسم جادویی مشرق زمین در «بووگی ووگی برادوی»/ بی‌قانونی نکردیم

رئالیسم جادویی مشرق زمین در «بووگی ووگی برادوی»/ بی‌قانونی نکردیم

آرش سنجابی کارگردان نمایش «بووگی ووگی برادوی» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی عنوان کرد در این اجرا از بازیگرانی دعوت به همکاری کرده که مناسب ایفای نقش‌های مد نظرش باشند.

به گزارش تیتر داغ؛ آرش سنجابی نویسنده و کارگردان نمایش «بووگی ووگی برادوی» که از ۲۲ تیرماه اجرای خود را در عمارت نوفل لوشاتو آغاز کرده است درباره از سرگیری فعالیت‌های تئاتری در تماشاخانه‌های خصوصی  گفت: معتقدم اولین گروهی که سر تعظیم در مقابل قانون فرود آورده جامعه تئاتری بوده است که پذیرفتند با ۵۰ درصد ظرفیت اجرا بروند؛ این یعنی پذیرش قانون. اما در شرایطی که اماکن، رستوران‌ها، پاساژها و بازار تهران بسته باشد خود من به عنوان یک تئاتری اجرا نمی‌روم اما معتقدم وقتی که مجبور شویم اجرایی را با این همه هزینه و تنها با ۵۰ درصد بلیت فروشی که آن هم معلوم نیست چقدر از همین ظرفیت خریداری شود، به این بهانه که شهر قرمز است تعطیل کنیم در حالی که هیچ صنفی مقررات آن را رعایت نمی‌کند، دچار بی قانونی شده‌ایم. تا همین جا هم اجرای نمایش «بووگی ووگی برادوی» یک هفته به تعویق افتاده است و همین یک هفته ۱۵ میلیون تومان در زمینه تبلیغات به من ضربه زد.

وی درباره انتخاب نام نمایشنامه توضیح داد: بووگی ووگی یک رقص آمریکایی است که توسط سیاهپوستان انجام می‌گیرد و «بووگی ووگی برادوی» نیز تابلوی معروف پیت مندریان است که وقتی به نیویورک می‌آید همزمان هم شیفته این ریتم موسیقایی می‌شود و هم شیفته برادوی و تلفیق این ۲ منجر به خلق یک تابلو نقاشی می‌شود که شامل خطوط خاص افقی و عمودی و مربع و مستطیل‌هایی در کنار یکدیگر است.

این کارگردان تئاتر درباره مضمون و ویژگی‌های نمایش بیان کرد: این نمایش نیز مثل کارهای دیگر من در فضای رئالیسم جادویی مشرق زمین روی صحنه می‌رود. نمایش ۸ بازیگر اصلی و ۳ بازیگر فرم دارد اما نکته مورد توجه این است که نمایش در فضای بین مدرن و کلاسیک حرکت می‌کند و در طراحی‌ها و بازی‌ها و خود متن مدام بین این ۲ فضا حرکت می‌کنیم تا جایی که در هم تلفیق می‌شوند و دیگر نمی‌توان آنها را از هم تشخیص داد.

سنجابی ادامه داد: در این اثر نمایشی گروه بوکوحرام که یک گروه افراط گرا و شورشی نیجریه هستند جمعی از دختران را ربوده‌اند و این دختران در موقعیتی که زیاد قصه گو نیست و فضایی مدرن دارد راوی داستان هستند و از جایی به بعد این مردها هستند که جلو این دختران کم می‌آورند. این گروه، دخترانی را در مکانی تخیلی به نام بووگی ووگی برادوی اسیر می‌کنند و داستان نمایش در آنجا اتفاق می‌افتد.

کارگردان نمایش «جیرجیرک: نسخه پاراجانف» در پایان درباره گروه بازیگران نمایش که برخلاف دیگر آثارش کمتر شناخته شده هستند، بیان کرد: من همیشه بازیگرانم را حسی انتخاب می‌کنم. حتی در شرایط فعلی باز هم برایم سخت نبود که بخواهم از نام‌ها استفاده کنم چون دوستان آنقدر به من لطف دارند که ارتباطم با بازیگران هیچگاه بر پایه قرارداد نبوده است. در همین نمایش نیز من نادر فلاح را در کنار خودم دارم اما در این کار به دنبال جنس بازی متفاوتی بودم که در بازیگرانی که انتخاب شده‌اند، وجود دارد. همچنین اتفاقاً تعدادی از بازیگران نمایش مثل صبا ایزدپناه ۱۵ سال است که سابقه بازیگری دارد. هانیه مقدم و سهیل بابایی و نازنین صلح جو نیز سال‌هاست که در تئاتر فعال هستند. در نهایت تفکر من برای انتخاب بازیگر در این نمایش این بود که بازیگری را دعوت به همکاری کنم که به دردم بخورد و مناسب ایفای نقش‌هایی مدنظرم باشد.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: خیانت مردها روی ماه اثر می‌ذاره؛ خسته و ضعیف و کدرش می‌کنه!

بازیگران نمایش به ترتیب حروف الفبا صبا ایزدپناه، سهیل بابایی، پردیس زارع، علی زندی، نازنین صلح جو، بهزاد عبدی، نادر فلاح، پریسا محسنی، هانیه مقدم هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.