تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 شهریور 1401 - 8:49
کد خبر : 35821

راه های درمان یائسگی زودرس/ تاثیر سیگار و استرس

راه های درمان یائسگی زودرس/ تاثیر سیگار و استرس

متخصص زنان و فلوشیپ غدد درون ریز، در خصوص راه های درمان یائسگی زودرس توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش تیتر داغ؛ فهیمه رمضانی تهرانی، در برنامه “مادر کودک”، از یائسگی به معنای قطع قاعدگی که حداقل ۱۲ ماه طول بکشد (به شرطی که عوامل خارجی مانند شیردهی در آن دخیل نباشد) یاد کرد و گفت: در صورت نیاز، با اندازه گیری هورمون‌های FSH وAMH تشخیص نهایی یائسگی انجام می‌شود.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران، یائسگی زیر ۴۰ سال را یائسگی پیش از موعد یا نارسایی زودرس تخمدان نامید و افزود: سن متوسط یائسگی در کشورهای مختلف بر حسب نژاد، شیوه زندگی و شرایط آب و هوایی متغیر است. در کشور ما این سن به طور میانگین بین ۴۹.۵ الی ۵۰ سال قرار دارد.

رمضانی تهرانی، در پاسخ به این سوال که آیا افراد می‌توانند در سن یائسگی خود دخیل باشند، گفت: اصلی ترین عامل، سابقه فامیلی و ژنتیکی است و معمولاً این سن مشابه سن یائسگی مادر یا خواهر است، مگر در مواردی مانند جراحی یا شیمی درمانی و رادیوتراپی که می‌تواند در سن یائسگی دخیل باشد.

وی از مصرف سیگار و قلیان، استرس زیاد و همچنین مصرف فست فودها و غذاهای پرچرب به عنوان عوامل تأثیر گذار منفی در سن یائسگی نام برد و در پاسخ به این سوال که بیشترین علت یائسگی زودرس چیست، گفت: ۸۵ درصد موارد بدون علت مشخص است و در ۱۵ درصد بقیه با مواردی همچون
۱- سابقه جراحی‌های تخمدانی
۲- بانوان مبتلا به آندومتریوز
۳- بانوانی که به هر دلیل شیمی درمانی یا رادیوتراپی شده اند
۴- بیماری‌های اتوایمیون (که بدن در برابر خودش آنتی بادی تولید می‌کند)
۵- دسته‌ای از عفونت‌ها مانند ابتلاء به اوریون به ویژه بعد از بلوغ، همراه است.

این متخصص زنان از تغییرات خلقی، تحریک پذیری، اضطراب و زودرنجی که از اختلالات مربوط به کاهش سطح استروژن بدن زنان است نام برد و به آمادگی ورود به این مرحله از زندگی که شامل فعالیت فیزیکی، تغذیه صحیح و سبک زندگی سالم است، تاکید کرد.

وی به کاهش احتمال باروری بانوان بعد از ۴۰ سالگی و همچنین مناسب نبودن کیفیت تخمک‌ها در این سنین اشاره کرد و کاهش و افزایش شدید وزن را باعث اختلال در هورمون‌های بدن و از جمله عوامل مخرب در یائسگی زودرس دانست.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.