تاریخ انتشار : سه شنبه 3 دی 1398 - 10:12
کد خبر : 5043

رقم صادرات نفت در لایحه بودجه ۹۹ غیرواقعی است

رقم صادرات نفت در لایحه بودجه ۹۹ غیرواقعی است

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه در بودجه سال آینده خیلی از ارقام از جمله رقم صادرات ۱ میلیون بشکه نفت غیرواقعی است، گفت: تنها راهکار نجات بودجه این است که کمیسیون تلفیق کلیات لایحه بودجه را رد کند و به دولت برگرداند.

به گزارش تیتر داغ؛ حسینعلی حاجی‌­دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره تحقق پیش­‌بینی‌های دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: در بودجه سال آینده خیلی از ارقام غیرواقعی است مثلا رقم صادرات ۱ میلیون بشکه نفت یکی از این موارد است. این عدد واقعی نیست. متأسفانه دولت منابع درآمدی را به صورت واقعی ندیده و مجلس بایستی این لایحه را به دولت برگرداند تا به اصطلاح آبی که در بودجه بسته است را جمع کند.

وی تاکید کرد: اگر بودجه به این نحو تصویب شود، دولت از همین الان با کسری مواجه خواهد بود زیرا نمی‌­تواند منابع تعهداتش را تامین کند. این اظهارات که هدف دولت از درج چنین رقمی در بودجه در جهت امیدآفرینی به مردم بوده، درست نیست. چون واقعیات خیلی روشن است و این مساله نمی­‌تواند برای جامعه امیدآفرینی کند.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به عدم تحقق مبلغ ۴۸ هزار میلیارد تومان از واگذاری اموال دولتی اظهار داشت: در بودجه سال گذشته از رقم ۱۴ هزار میلیارد تومانی که پیش­‌بینی شده بود، فقط ۳۰۰ میلیارد تومان تامین شد. بنابراین سال آینده هم این مساله عملیاتی نخواهد شد. زیرا این رقم هم واقعی نیست.

* تنها راهکار نجات بودجه این است که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه را رد کند

عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره راهکارهای موجود برای جبران کسری بودجه گفت: جلوگیری از فرار مالیاتی منبع درآمد قابل تحققی است که باید دولت به آن بیشتر توجه کند. همچنین در گزارش کارشناسان سازمان برنامه و بودجه که خرداد ماه سال جاری ارائه شد، منابعی مطرح بود که در لایحه بودجه از آنها به عنوان منبع تامین درآمد استفاده نشده است.

وی در خصوص ادامه سیاست دولت برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی گفت: این سیاست با روش فعلی موفق نبوده است. بهترین راهکار این بود که ۱۰.۵ میلیارد دلاری که قرار است در سال ۹۹ به ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شود، به صورت مستقیم به حساب مردم واریز کنند. با این کار جلو سوء استفاده‌­هایی که از بیت‌­المال می­شود گرفته خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در مورد احتمال ورود شورای سران قوا برای اصلاح بودجه ۹۹ در میانه سال آینده بیان کرد: من فکر می­کنم پس از تصمیم سران قوا در مساله بنزین، این نهاد به راحتی در موضوعات مشابه ورود داشته باشد. بنابراین تنها راهکار نجات بودجه این است که کمیسیون تلفیق کلیات لایحه بودجه را رد کرده و به دولت برگرداند. در این صورت دولت ظرف یک ماه پس از آن باید بودجه اصلاح شده را مجدد تقدیم مجلس کند. لذا من به شخصه موافق رد شدن کلیات بودجه هستم.

منبع: فارس 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.