تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 - 6:19
کد خبر : 24646

رمزگشایی از تفاوت توانایی افراد در به‌کار بردن زبان

رمزگشایی از تفاوت توانایی افراد در به‌کار بردن زبان

بزرگسالان نه تنها در تعداد کلمات بلکه در سرعت ساخت و فهم لغات و جملات نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

به گزارش تیتر داغ:  از گذشته تا به امروز، توانایی صحبت کردن در انسان از مهم‌ترین سوال‌های محققان بوده است؛ همین‌طور تفاوت افراد در کشور‌های مختلف برای چگونگی ساخت و به کار بردن کلمات همواره مورد توجه و آزمایش قرار گرفته است. بدون شک کشف این تفاوت‌ها به درک بهتر توانمندی‌ها و بیماری‌ها و همچنین پیشرفت در این حوزه می‌انجامد.

برای پاسخگویی به سوال اصلی در این زمینه یعنی نقش تفاوت‌های فردی در تفاوت‌های کلامی، محققان مرکز مطالعات زبان در موسسه ماکس پلانک و دانشگاه رادبود در آلمان، ۱۲۲ نفر بزرگسال (آلمانی‌زبان) را مورد پژوهش قرار داده و آزمون‌های متفاوتی را برای بررسی لغات به کار برده شده، دستور زبان، ادارک، حافظه و سرعت پردازش افراد به کار بردند. از طرفی این اطلاعات را در اختیار پژوهشگران دیگر قرار دادند تا تحقیقات به‌شکل گسترده ادامه یابد.

با وجود این‌که افراد به‌راحتی می‌توانند زبان مادری خود را یاد بگیرند، افرادی که بومی یک منطقه هستند به شکل متفاوتی از زبان استفاده می‌کنند. بزرگسالان نه‌ تنها در تعداد کلمات بلکه در سرعت ساخت و فهم لغات و جملات نیز با یکدیگر متفاوت هستند. اما سوال اینجاست آیا تفاوت‌های فردی باعث می‌شود افراد توانایی‌های متفاوتی در به‌کار‌بردن زبان و توانمندی‌های شناختی از خود بروز دهند؟

بدون شک این سؤالات وقتی قابل پاسخ‌دادن است که محققان توانمندی‌های متفاوت اشخاص را به‌وسیله آزمون‌های زبانی و شناختی اندازه‌گیری و مقایسه کنند. دکتر فلورین هینتز و تیمش آزمونی را با این هدف طراحی کردند. برای ساخت این آزمون در ابتدا از مغز ۱۰۰۰ داوطلب اسکن تهیه و همچنین اطلاعات ژنوم آن‌ها ثبت شد. اما قبل از انجام پروژه کار با نمونه کوچکی از داوطلبان تست شد.

به گفته وی، تحقیقات گذشته روی تفاوت‌های فردی تنها روی مهارت‌های خاصی انجام شده بود، اما این اطلاعات جدید این موقعیت را فراهم می‌کند که تحقیقات روی مهارت‌های کلامی و غیرکلامی افراد با آزمون‌های مختلف برای هر مهارت انجام شود.
پژوهشگران از ۱۱۲ نفر داوطلب در بازه سنی ۱۸تا ۲۹ سال با تحصیلات متفاوت دعوت کردند تا در آزمایشگاه حضور یابند. داوطلبان باید به‌فاصله یک ماه، در ۳۳ آزمون شرکت کنند که به‌طور میانگین هشت ساعت زمان می‌برد. این آزمون‌ها شامل سه نوع سوال بود:
۱- آزمون تجربه‌های کلامی مانند اندازه کلمات مورد استفاده.
۲- آزمون مهارت‌های عمومی شناختی مانند سرعت پردازش و ظرفیت حافظه کاری.
۳- آزمون مهارت‌های پردازش زبان مانند چگونگی ساخت کلمات و جملات کامل.
نکته قابل تامل در این تحقیقات این است که اطلاعات جمع‌آوری شده در اختیار تمام محققان در سراسر دنیا قرار گرفته است تا بتوانند مسیر را ادامه دهند، زیرا جمع‌آوری اطلاعات کاری بسیار زمانبر و پرهزینه است. دکتر هینتز در این‌باره می‌گوید: «این اطلاعات برای محققان، معلمان و پزشکان بسیار مفید است، زیرا می‌توانند مهارت‌های کلامی و غیرکلامی افراد را با یکدیگر به آسانی مقایسه کنند و بدون شک این نخستین قدم برای کشف این موضوع است که چه کسانی بهترین استفاده‌کننده و تولیدکننده کلام هستند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.