تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آبان 1402 - 11:39
کد خبر : 108133

رییسی پیش از سفر به دوشنبه:

روابط ایران با تاجیکستان با گذشته متفاوت شده است

روابط ایران با تاجیکستان با گذشته متفاوت شده است

رییس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران با تاجیکستان با روابطی که در گذشته وجود داشت، متفاوت شده است، گفت: در جهت تقویت سیاسی و فرهنگی میان دو کشور برادر و هم زبان این سفر انجام خواهد شد.

به گزارش تیتر داغ؛ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در فرودگاه مهرآباد و قبل از سفر به تاجیکستان و ازبکستان طی سخنانی گفت: یکی از ویژگی‌های سیاست خارجی دولت، ارتباط با کشورهای همسایه، مسلمان و همسو است.

وی در ادامه گفت: کشورهای آسیای میانه از ظرفیت‌های بسیار قابل توجهی برخوردار هستند که از ابتدای دولت بر ارتباط با آنها تاکید کرده‌ایم لذا ارتباط ایران با این کشورها در دستور کار دولت قرار دارد.

رئیس جمهور با اشاره به سفر قبلی خود به دوشنبه، عنوان کرد: این سفر همراه با باز شدن گره‌هایی از مسائل میان دو کشور بود که نتیجه آن توسعه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی میان دو کشور بود.

رئیسی با اشاره به سفر خود به تاجیکستان، عنوان کرد: مطابق آمار، روابط ایران و تاجیکستان کاملاً متفاوت از قبل شده است.

وی با بیان اینکه سفر به تاجیکستان به دعوت رئیس جمهور این کشور انجام می‌شود، تصریح کرد: در جهت تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور دوست، برادر و هم زبان این سفر انجام خواهد شد؛ همچنین اسنادی در جهت تقویت و توسعه روابط میان دو کشور این سفر به امضا خواهد رسید.

رئیس جمهور عنوان کرد: مذاکرات دو جانبه‌ای را در مورد روابط با تاجیکستان و همچنین در رابطه با مسائل منطقه خواهیم داشت.

وی در تشریح سفر به ازبکستان گفت: این سفر هم به دعوت ریاست جمهور این کشور که ریاست دوره‌ای سازمان همکاری‌های اکو را نیز بر عهده دارد، انجام خواهد شد که در این نشست در مورد پیوند اقتصادی میان اعضای اکو است بحث‌هایی مطرح خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: در این نشست پیوند بین اعضای اکو به ویژه پیوند اقتصادی، مسئله محوری است که مورد بحث ما در شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری‌های اکو خواهد بود. در این اجلاس با توجه به ظرفیت‌هایی که کشورهای عضو سازمان اکو دارند طبیعتاً بحث‌های مهمی میان اعضا صورت خواهد گرفت که در جهت توسعه روابط است.

رئیسی گفت: موضوعی که در حاشیه این نشست صورت خواهد گرفت، دیدارهایی است که ما با سران کشورهای عضو سازمان اکو خواهیم داشت. در این راستا، دیدارهای دوجانبه‌ای پیگیری شده است که انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: موضوعی که هم در دیدارهای تاجیکستان و هم ازبکستان بسیار اهمیت خواهد داشت و سایر مسائل نسبت به این موضوع اولویت دوم را دارد، مسئله غزه است. موضوع فلسطین امروز موضوع جهان اسلام است و شاید بتوان گفت که موضوع جهان بشریت و همه انسان‌ها و همه مردم دغدغه‌مند در سراسر عالم است.

وی خاطر نشان کرد: امروز نفرت بسیار جدی نسبت به رژیم صهیونیستی وجود دارد و سوال جدی مردم جهان از آمریکا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی دارند که حتماً در بحث‌های اجلاس ازبکستان مطرح خواهد شد. متأسفانه مردم از اقدام سازمان‌های بین‌المللی ناامید شدند. مردم احساس می‌کنند سازوکارهای بین‌المللی در دفاع از مردم مظلوم کارایی خود را از دست داده‌اند. ادراکی که امروز برای مردم دنیا به وجود آمده بی عملی سازمان‌های بین‌المللی است.

رئیسی در پایان گفت: بنابراین معتقدم این ارتباطات باید به ایجاد یک نظم عادلانه جهانی منتهی شود که در سایه آن صدای مظلوم شنیده شود.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.