تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 آبان 1400 - 7:38
کد خبر : 26148

روسای جمهور آمریکا و چین به صورت مجازی دیدار می‌کنند

روسای جمهور آمریکا و چین به صورت مجازی دیدار می‌کنند

یک فرد مطلع اعلام کرد دیدار مجازی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی وی هفته آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش تیتر داغ: یک فرد مطلع از دیدار مجازی روسای جمهور چین و آمریکا در هفته آینده خبر داد. سخنگوی کاخ سفید و سفارت چین در واشنگتن از تایید اینکه آیا دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی هفته آینده برگزار می‌شود یا خیر، خودداری کردند.

تبادلات دیپلماتیک ستیزه جویانه آمریکا با چین در اوایل دولت بایدن متحدان را عصبانی کرد و مقامات آمریکایی معتقدند تعامل مستقیم با رئیس جمهور چین، بهترین راه برای جلوگیری از پیش رفتن روابط بین این دو اقتصاد بزرگ جهان به سمت درگیری است.

دو طرف پس از مذاکرات ماه گذشته در شهر زوریخ سوئیس بین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و یانگ جیچی دیپلمات ارشد چین اعلام کردند در خصوص برگزاری دیدار مجازی بین بایدن و شی قبل از پایان سال، به توافق اصولی رسیده اند.

منابعی ماه گذشته به رویترز گفتند با توجه به محدودیت‌های داخلی چین در خصوص کووید-۱۹ و عدم تمایل شی به سفر، واشنگتن قصد دارد ماه نوامبر یک تماس به صورت ویدئو کنفرانس برقرار کند.

کارین ژان پیر معاون سخنگوی کاخ سفید که دوشنبه در یک جلسه توجیهی از وی درباره زمان برگزاری این دیدار مجازی سوال شد تاکید کرد توافق اصولی برای برگزاری دیدار بایدن و شی قبل از پایان سال وجود دارد.

او گفت که مذاکرات در سطح کاری برای تایید جزئیات در جریان است، اما از ارائه جزئیات خودداری کرد.

مسائل زیادی در این نشست مطرح خواهد شد. واشنگتن و پکن در مورد موضوعاتی از منشاء همه‌گیری کرونا گرفته تا زرادخانه هسته‌ای در حال گسترش چین اختلاف دارند، اما تیم بایدن تاکنون در خصوص دستیابی به نتایج مشخص، انتظارات چندانی نداشته است.

کارشناسان بر این باورند که دو طرف ممکن است در خصوص توافق برای کاهش محدودیت‌های صدور روادید برای خبرنگاران یکدیگر تلاش کنند و همچنین گفته اند توافق برای بازگشایی کنسولگری در چنگدو و هیوستن که در یک مناقشه دیپلماتیک در سال ۲۰۲۰ بسته شدند، می‌تواند به بهبود روحیه کمک کند.

با این حال، دولت بایدن گفته است پیش از این نشست، درباره توافق بر سر کنسولگری‌ها صحبتی نشده است.
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد این نشست برنامه ریزی شده، بخشی از تلاش‌های آمریکا برای مدیریت مسئولانه رقابت با چین است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.