تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مرداد 1402 - 11:51
کد خبر : 102635

روسیه و قطر هم دلار را از تبادلات تجاری حذف می‌کنند

روسیه و قطر هم دلار را از تبادلات تجاری حذف می‌کنند

در ادامه تلاش‌های جهانی برای کنار گذاشتن دلار از تبادلات تجاری، روسیه و قطر نیز اعلام کردند که در معاملات فیمابین از روبل و ریال استفاده می‌کنند.

به گزارش تیتر داغ؛ «دیمیتری دوگادکین» سفیر روسیه در قطر اعلام کرد که مسکو پیشنهاد استفاده از ارزهای داخلی دو کشور برای تبادلات تجاری فیمابین را به دوحه ارائه داده است.

وی افزود: نهادهای ذیربط در روسیه و قطر اقدامات خود را برای عملیاتی کردن این پیشنهاد آغاز کرده‌اند.

دوگادکین اضافه کرد: روسیه پیشنهاد داده است که تجارت‌های فیمابین با قطر متنوع شده و از ریال و روبل استفاده شود.

وی تاکید کرد: فشارهای شدیدی که از سوی کشورهای غربی اعمال می‌شود نمی‌تواند مانع گسترش روابط میان روسیه و قطر گردد. دوحه یکی از شرکای اصلی مسکو در خاورمیانه به شمار می‌رود.

روسیه به همراه بسیاری از کشورها طی سال‌های گذشته اقدامات خود را برای کاهش وابستگی به دلار و یورو در تعاملات تجاری در سایه تحریم‌های اعمال شده از سوی غربی‌ها آغاز کرده‌اند.

چندی قبل نیز هند توافقنامه‌ای با امارات امضا کرد که به موجب آن معاملات تجاری میان دو کشور به جای دلار با روپیه انجام می‌شود.

رویترز به نقل از یک مقام آگاه گزارش داده بود که هند ممکن است نخستین فرآیند پرداخت به روپیه در ازای نفت امارات را با شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) اجرا کند.

بر اساس این گزارش، در جریان سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به امارات، دو کشور توافق کردند که یک کانال ارتباطی فوری برای تسهیل نقل و انتقالات مالی فرامرزی ایجاد کنند.

هند که سومین وارد کننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، در حال حاضر بهای نفت امارات را به دلار پرداخت می‌کند. بانک مرکزی هند سال گذشته چارچوبی را برای پرداخت معاملات تجاری جهانی به روپیه اعلام کرده بود.

منبع: روسیا الیوم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.