تاریخ انتشار : دوشنبه 28 فروردین 1402 - 7:32
کد خبر : 96961

روشنایی شهری با گزش بیشتر پشه ها مرتبط است

روشنایی شهری با گزش بیشتر پشه ها مرتبط است

به نظر می رسد که پشه ها در شب تحت تأثیر نور مصنوعی قرار می گیرند، اما این که آیا این یک چیز خوب یا بد است، یک سوال باز است.

به گزارش تیتر داغ؛ تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آلودگی نور شهری ممکن است دوره خواب زمستانی پشه‌هایی را که ویروس نیل غربی را منتقل می‌کنند مختل کند.

این مسئله می‌تواند خوب باشد زیرا ممکن است در زمستان خیلی رشد نکنند، که می‌تواند بر بقای آنها تأثیر بگذارد. و همچنین می‌تواند بد باشد زیرا می‌تواند فصل نیش زدن شأن بیشتر به پاییز گسترش یابد.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو خاطرنشان کردند که اوهایو در اواخر تابستان و اوایل پاییز بالاترین سطح انتقال ویروس غربی نیل را دارد.

«مگان میوتی»، نویسنده ارشد، گفت: «ما می‌دانیم که روشنایی شهری در شب می‌تواند در زمینه‌های مختلف فصلی اثرات بسیار متفاوتی داشته باشد.»

تحقیقات نشان می‌دهد که پشه‌های ماده در معرض نور کم در شب از لحاظ تولید مثل فعال می‌شوند.

برای این مطالعه جدید، محققان فعالیت روزانه و تجمع مواد مغذی را در پشه‌های پرورش یافته در دو شرایط آزمایشگاهی مقایسه کردند: روزهای طولانی تقلید از فصل فعال و روزهای کوتاه که باعث ایجاد خواب می‌شود. آنها این کار را با قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب و بدون این وضعیت انجام دادند.

این تحقیق نشان داد که فعالیت حشرات در طول دیاپوز (دوره توقف رشد حشره) کاهش می‌یابد، اما ریتم شبانه روزی آن فعالیت پایدار داشت.

قرارگیری حشره در معرض نور مصنوعی در شب بر آن الگوها تأثیر داشت. این امر بر دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای چاق شدن تأثیر گذاشت.

یافته‌های محققان حاکی از آن است که آلودگی نور، احتمالاً با دخالت در سیگنال‌های ساعت شبانه روزی پشه‌ها، موجب توقف دیاپوز در پشه‌ها می‌شود.

میوتی گفت: «این روند می‌تواند برای پستانداران در کوتاه مدت بد باشد زیرا پشه‌ها بعداً در این فصل ما را می گزند، اما در دراز مدت می‌تواند برای پشه‌ها نیز بد باشد زیرا ممکن است آنها نتوانند به طور کامل فعالیت‌های مقدماتی مورد نیاز خود برای زنده ماندن را حفظ کنند.»

منبع: هلث دی نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.