تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 بهمن 1398 - 13:58
کد خبر : 6799

روند قیمت دلار تا شب عید چگونه است ؟

روند قیمت دلار تا شب عید چگونه است ؟

بسیاری  از فعالان اقتصادی همیشه به دنبال پیش بینی روند قیمت دلار هستند تا کسب و کار خود را براساس قیمت دلار تنظیم کنند در این میان پیش بینی قیمت دلار هر ساله با توجه به اتفاقات سیاسی متفاوت است ، اما در کل با بررسی روند قیمت دلار در سال های گذشته و  ماه

بسیاری  از فعالان اقتصادی همیشه به دنبال پیش بینی روند قیمت دلار هستند تا کسب و کار خود را براساس قیمت دلار تنظیم کنند در این میان پیش بینی قیمت دلار هر ساله با توجه به اتفاقات سیاسی متفاوت است ، اما در کل با بررسی روند قیمت دلار در سال های گذشته و  ماه های گذشته می تواند یک روند نزدیکی نسبت به قیمت دلار را در اختیار فعالان قرار دهد.

قیمت دلار تا عید

به گزارش تیتر داغ به نقل از بهارنیوز ؛ دلار تا آخر سال رشد چندانی نخواهد کرد. بررسی قیمت دلار در بهمن و اسفند هفت سال گذشته نشان می‌دهد بازار ارز در این دو ماه آخر سال رفتار معقول‌تری نسبت به دیگر ماه‌ها نشان می‌دهد. با وجود اینکه دلار در هفت سال گذشته به طور میانگین سالانه ۳۲ درصد رشد داشته و از هزار و ۸۹۰ به ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده، اما میانگین رشد قیمت دلار در دو ماه آخر سال تنها ۱.۵ درصد است که ما را نسبت به بهمن و اسفند امیدوار می‌کند. با توجه به اینکه دلار در روز اول بهمن ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان بود، اگر بخت با ما یار باشد و پیش‌بینی‌مان درست از آب دربیاید، می‌توانیم حدس بزنیم که دلار نهایتا با قیمت ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان به استقبال تعطیلات نوروز ۹۹ برود. هرچند همین یک هفته اخیر دلار با روند صعودی که در پیش گرفته به ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده، اما ممکن است اسفندماه بازار ارز روی خوش به ما نشان بدهد و شاهد روند نزولی قیمت باشیم. شرایط این روز‌های بازار ارز شباهت زیادی به سال ۹۱ دارد. یعنی سالی که آخرین ترکش‌های تلاطم ارزی قبلی در بازار دیده می‌شد. در بهمن و اسفند آن سال دلار بازدهی منفی را در کارنامه خود ثبت کرد و این مورد دلیل دیگری برای خوش‌بینی‌مان به دو ماه پیش رو است.

بیشتر بخوانید : آینده دلار و طلا چه خواهد شد؟

بازدهی دلار در دو ماه آخر ۹۱؛ صفر درصد
به گزارش فرارو؛ سال ۹۱، همچنان آثار تلاطم ارزی در بازار باقی مانده بود و شاهد ادامه رشد قیمت دلار از سال ۹۰ بودیم. طوری که دلار این سال را با هزار و ۸۹۰ تومان شروع کرد و نهایتا به سه هزار و ۴۳۰ تومان رسید تا نهایتا قیمت دلار ۸۱.۵ درصد در این سال بازدهی داشته باشد. روند بازار ارز سال ۹۱ نشان می‌دهد هرچند قیمت این ارز تا اوایل خرداد به کمترین مقدار خود در سال ۹۱ یعنی هزار و ۶۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد، اما اواخر تابستان موج دوم تلاطم ارزی اتفاق افتاد و دلار تا اول بهمن‌ماه تا سه هزار و ۴۳۰ تومان صعود کرد. بررسی روند بازار ارز در دو ماه پایانی سال نشان می‌دهد دلار در بهمن‌ماه روند افزایشی به خود می‌گیرد و به بیشترین قیمت در سال ۹۱ یعنی سه هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد، اما در ادامه با روند کاهش قیمت در اسفند، همه‌چیز به سر جای اولش برمی‌گردد. این مورد باعث می‌شود تا نهایتا بازدهی دلار در دو ماه آخر سال ۹۱ به صفر درصد می‌رسد. باید توجه داشته باشید که سال ۹۱ همچنان در تلاطم ارزی قرار داشتیم و هر روز شاهد نوسان قیمت دلار بودیم؛ شرایطی تقریبا مشابه وضعیت این روز‌های بازار ارز.
بازدهی دلار در دو ماه آخر ۹۲؛ مثبت ۴.۸ درصد
سال ۹۲، سال بازگشت آرامش به بازار ارز بود. بیشترین قیمت دلار در سال ۹۲ مربوط به خردادماه است که دلار به سه هزار و ۷۰۰ تومان رسید. بازار ارز تا نیمه سال ۹۲ با تلاطم خداحافظی کرد و پاییز و زمستان سال ۹۲ شاهد ثبات قیمت در بازار ارز بودیم. اولین روز بهمن‌ماه دلار با قیمت دو هزار و ۸۸۵ تومان فروخته شد. این کمترین قیمتی بود که دلار در سال ۹۲ تجربه کرد. بررسی روند دلار در دو ماه آخر سال نشان می‌دهد اسفندماه ۹۲ افزایش قیمت نسبی در بازار اتفاق افتاد که باعث شد نهایتا بازدهی دلار در بهمن و اسفند به مثبت ۴.۸ درصد برسد. مقایسه قیمت پایان اسفند با ابتدای فروردین ۹۲ نشان می‌دهد بازدهی دلار در کل سال منفی ۱۱.۸ درصد بوده است.
بازدهی دلار در دو ماه آخر ۹۳؛ منفی چهار درصد
بازار ارز سال ۹۳ را با نرخ سه هزار تومانی آغاز کرد و هیچ موقع به این مقدار برنگشت. به عبارتی می‌توان گفت: این کمترین قیمت دلار در سال ۹۳ بود. تا اوایل اردیبهشت دلار به سه هزار و ۳۰۰تومان رسید و تا آخر بهار در همین محدوده باقی ماند. تابستان عموما دلار در کانال سه هزار و ۱۰۰تومان قرار داشت و نهایتا تا پایان پاییز با افزایش نسبی به سه هزار و ۵۰۰تومان رسید. اولین روز بهمن ۹۳ قیمت دلار سه هزار و ۴۸۵ تومان بود. روند کاهش قیمت که از اول زمستان شروع شده بود تا پایان سال ادامه پیدا کرد و نهایتا دلار تا آخر سال ۹۳ به رقم سه هزار و ۳۴۵ تومان رسید. این مورد نشان می‌دهد بازدهی دلار در دو ماه آخر سال منفی چهار درصد بوده است. این بازدهی منفی در حالی اتفاق افتاده که روند کلی دلار در سال ۹۳ رو به رشد بوده. مقایسه قیمت ارز در ابتدا و انتهای سال ۹۳ نشان از بازدهی مثبت ۱۰.۶ درصد دلار دارد.
بازدهی دلار در دو ماه آخر ۹۴؛ منفی ۴.۲ درصد
دلار در سال ۹۴ آرامش قابل توجهی داشت و نوسانات آن ناچیز بود. کمترین قیمت یک روز بعد از تعطیلات عید رقم خورد. ۱۴ فروردین‌ماه دلار برای مدت کوتاهی روی نرخ سه هزار و ۲۰۰ تومانی جا خوش کرد. در تابستان روند افزایشی آرام به خود گرفت و تا نیمه سال به سه هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این نرخ مدت‌ها در بازار ثابت باقی ماند. اول بهمن ماه ۹۴، دلار روی نرخ سه هزار و ۶۱۲ تومان قرار داشت و تا نیمه بهمن در همین محدوده باقی ماند. بالاترین قیمت دلار در این سال سه هزار و ۶۶۰ تومان بود که در همان هفته اول بهمن‌ماه رقم خورد. از آن روز دلار روند کاهش قیمت به خود گرفت و تا آخر سال به نرخ سه هزار و ۴۶۰ تومان برگشت. با این حساب می‌توان گفت: بازدهی دلار در دو ماه آخر سال ۹۴ بازدهی منفی ۴.۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. مقایسه قیمت اول فروردین با آخر اسفند این سال نشان می‌دهد بازار ارز در این سال کلا ۳.۴ درصد بازدهی داشته است.
بازدهی دلار در دو ماه آخر ۹۵؛ منفی ۱.۵ درصد
دلار تا نیمه سال ۹۵ یک روند آرام، اما صعودی در پیش گرفت. کمترین قیمت دلار همان روز‌های اول بعد تعطیلات عید رقم خورد که سه هزار و ۴۵۰ تومان بود. این روند آرام قیمت دلار را تا ابتدای آذرماه به سه هزار و ۶۸۰ تومان رساند. آذرماه یک ماه پرتلاطم در بازار ارز بود که باعث شد نهایتا دلار در هفته اول دی به بالاترین قیمت خود در سال ۹۵ یعنی چهار هزار و ۱۲۰ تومان برسد. از آن روز دلار روند کاهشی به خود گرفت و دراولین روز بهمن‌ماه حدود سه هزار و ۷۸۶ تومان قیمت خورد. بعد از یک رفت و برگشت در بهمن‌ماه سال ۹۵، دلار تا ابتدای اسفند به جایگاه اول خود بازگشت و با ادامه روند کاهشی تا آخر سال به سه هزار و ۷۳۰ تومان رسید. این مورد نشان می‌دهد بازدهی دلار در دو ماه پایانی سال ۹۵ منفی ۱.۵ درصد بوده است. روند کلی دلار در این سال نشان از بازدهی ۷.۸ درصدی دارد.
بازدهی دلار در دو ماه آخر ۹۶؛ مثبت ۴.۸ درصد
سال ۹۶ آغازگر یک تلاطم دیگر در بازار ارز بود. این مورد در حالی اتفاق افتاد که فصل بهار دلار در آرامش کامل بود و تا مردادماه در حدود سه هزار و ۷۵۰ تا سه هزار و ۸۰۰ تومان باقی ماند. از مردادماه روند افزایش گام به گام آغاز شد و نهایتا دلار در ابتدای زمستان به چهار هزار و ۲۰۰ تومان رسید. دی‌ماه ۹۶ آغاز تلاطم ارزی بود که هنوز هم می‌توان آثار آن را در بازار دید. دلار از هفته دوم دی‌ماه با سرعت بیشتری شروع به افزایش کرد. این مورد باعث شد دلار اول بهمن به چهار هزار و ۵۵۵ تومان برسد. ادامه‌دار بودن این روند در دو ماه پایانی، کارنامه دلار را در سال ۹۶ با نرخ چهار هزار و ۷۷۳ تومان بست. با این حساب می‌توان گفت: بهمن و اسفند این سال بازار ارز بازدهی مثبت ۴.۸ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. مقایسه قیمت ابتدا و انتهای سال ۹۶ نشان می‌دهد دلار در این سال ۲۲ درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است.
بازدهی دلار در دو ماه آخر ۹۵؛ مثبت ۱۰.۶ درصد
سال ۹۷ بدترین کارنامه در بازار ارز رقم خورد. کمترین قیمت دلار در این سال همان چهار هزار و ۸۰۰ تومان روز اول عید بود. بازار ارز بعد از تعطیلات عید از کانال پنج هزار تومان عبور کرد و این روند تا نیمه سال ادامه داشت. جایی که دلار چهار برابر شد و در هفتم مهرماه به نزدیکی قله تاریخی خود یعنی ۲۰ هزار تومان رسید. هرچند، این قیمت در پاییز ۹۷ شکسته شد و نهایتا دلار روی مرز ۱۰ هزار تومان زمستان را آغاز کرد. قیمت ارز از روز‌های اول دی به مدار صعودی برگشت و در اولین روز بهمن به ۱۱ هزار و ۶۳۰ تومان رسید. این روند افزایش قیمت تا آخر سال ادامه پیدا کرد و باعث شد پرونده دلار با نرخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۹۷ بسته شود. مقایسه این دو نرخ نشان می‌دهد بازدهی دلار در بهمن و اسفند پارسال حدود ۱۰.۶ درصد بوده است. در کل سال ۹۷ قیمت این ارز ۱۸۳ درصد رشد را پشت سر گذاشت که رقم قابل توجهی به نظر می‌رسد. بررسی روند هفت سال گذشته نشان می‌دهد بازدهی دلار در بهمن و اسفند ۹۷ در بالاترین سطح قرار دارد.
سرنوشت دلار در دو ماه باقی‌مانده از سال ۹۸
بررسی روند قیمت دلار در دو ماه آخر سال نشان می‌دهد بازار ارز در بهمن و اسفند هفت سال اخیر به طور میانگین ۱.۵ درصد رشد داشته است. با توجه به اینکه اول بهمن دلار بازار آزاد در محدوده ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان قرار دارد، می‌توان پیشبینی کرد که احتمالا قیمت ارز تا پایان سال با رشد ۱.۵ درصدی به حدود ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان برسد. طوری که احتمالا روند صعودی فعلی که باعث شده دلار از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان برسد، در پایان بهمن‌ماه جهت معکوس به خود بگیرد و نهایتا کارنامه دلار در سال ۹۸ با نرخ ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان بسته شود. البته باید توجه داشته باشید که این موضوع صرفا احتمال و بر اساس رفتار دلار در دو ماه آخر سال‌های گذشته نتیجه‌گیری شده و ممکن است بازار ارز رویه متفاوتی به خود بگیرد. از طرف دیگر وضعیتی کنونی بازار ارز شباهت زیادی به سال ۹۱ دارد. یعنی یک سال بعد از تلاطم ارزی که دلار را از هزار و به سه هزار تومان کشاند. بهمن و اسفند سال ۹۱ بازار ارز با بازدهی صفر روبرو بود. اتفاقی که ممکن است امسال هم تکرار شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.