تاریخ انتشار : دوشنبه 27 آذر 1402 - 11:56
کد خبر : 110616

روند کُند در کسب سهمیه/۱۱ سهمیه در فاصله ۲۲۲ روزه تا بازی‌ها

روند کُند در کسب سهمیه/۱۱ سهمیه در فاصله ۲۲۲ روزه تا بازی‌ها

جدیدترین سهمیه ورزش ایران برای المپیک در شرایطی به دست آمد که تنها ۲۲۲ روز تا این بازی‌ها باقی مانده و وضعیت کاروان ایران به لحاظ تعداد سهمیه و رشته، رقم قابل توجهی نیست.

به گزارش تیتر داغ؛ برگزاری مرحله نهایی رقابت‌های «گرند اسلم ووشی» تا به اینجا یک سهمیه المپیک برای ورزش ایران به همراه داشت. سهمیه‌ای که به واسطه آن تکواندو هم به عنوان چهارمین رشته وارد فهرست رشته‌های المپیکی شد اما به اصطلاح ورزش ایران را برای المپیک تکان نداد.

سهمیه تکواندو یازدهمین سهمیه ورزش ایران برای بازی‌های المپیک پاریس است این در حالی است که تنها ۲۲۲ روز تا آغاز این بازی‌ها باقی مانده است.

۱۱ سهمیه در چهار رشته

نخستین سهمیه ورزش ایران مهر سال گذشته توسط هانیه رستمیان و از حضور در جام جهانی تیراندازی مصر به دست آمد. شرمینه چهل امیرانی هم دومین تیرانداز و ورزشکار ایرانی بود که مجوز بازی‌های پاریس را گرفت. او از حضور در مسابقات قهرمانی جهان (باکو) به این سهمیه دست یافت.

در ادامه کشتی گیران هم از حضور در نخستین رویداد انتخابی المپیک به صف دارندگان سهمیه المپیک اضافه شدند. آنها شهریور سال جاری در مسابقات جهانی بلگراد شرکت کردند و توانستند ۷ سهمیه از مجموع سهمیه‌های توزیعی در این رقابت‌ها را به نام ایران کنند.

بر این اساس رحمان عموزاد (۶۵ کیلوگرم)، حسن یزدانی (۸۶ کیلوگرم) و امیر حسین زارع (۱۲۵ کیلوگرم (در کشتی آزاد همراه با مهدی محسن نژاد (وزن ۶۰ کیلوگرم)، محمدرضا گرایی (وزن ۷۷ کیلوگرم)، محمدهادی ساروی (وزن ۹۷ کیلوگرم) و امین میرزازاده (وزن ۱۳۰ کیلوگرم) در کشت فرنگی نفراتی بودند که برای کشتی ایران سهمیه المپیک گرفتند.

دوچرخه سواری هم سومین رشته‌ای بود که وارد المپیک شد البته بدون مشخص بودن ورزشکار؛ اتحادیه جهانی دوچرخه سواری با احتساب مجموع امتیازات مسابقات قهرمانی آسیا، رقابت‌های قهرمانی کشور و بازی‌های آسیایی و لحاظ کردن رنکینگ بین المللی یک سهمیه به ایران اختصاص داده است.

تکواندو هم چهارمین رشته‌ای است که به واسطه قهرمانی ابراهیم برخورداری در مسابقات «گرند اسلم ووشی» وارد فهرست رشته‌های کاروان اعزامی به المپیک شده است. برخورداری در فینال مرحله نهایی این رقابت‌ها با غلبه بر «جسوربک جایسانوف» از ازبکستان انتقام فینال سری اول گرند اسلم ووشی را از حریف ازبک گرفت و ضمن کسب نشان طلا، جواز حضور در المپیک پاریس ۲۰۲۴ را هم تصاحب کرد.

روند کُند در کسب سهمیه/۱۱ سهمیه در فاصله ۲۲۲ روزه تا بازی‌ها

سی و سومین دوره بازی‌های المپیک مرداد سال آینده در پاریس برگزار می‌شود؛ ورزش ایران تا به امروز فقط ۱۱ سهمیه برای این بازی‌ها کسب کرده است

روند کُند در کسب سهمیه

بیش از یک سال از کسب اولین سهمیه المپیکی برای ورزش ایران می‌گذرد اما طی این مدت فرصت‌های زیادی برای المپیکی شدن در رشته‌های مختلف از دست رفته است و نتیجه آن ترکیب مختصر و جمع و جوری شده که امروز برای المپیک قطعی است در حالیکه ۲۲۲ روز، زمان خیلی زیاد و قابل اتکایی برای شگفتی نیست.

البته در برخی رشته‌ها مانند وزنه برداری، شمشیربازی و همین تکواندو المپیکی بودن برخی ورزشکاران ایران قطعی است اما عدم اعلام رسمی از سوی فدراسیون‌های جهانی مربوطه، آنها را وارد فهرست قطعی المپیکی‌ها نکرده است.

کاروان ایران در حالی تا به امروز تنها ۱۱ سهمیه برای المپیک پیش رو کسب کرده که ورزش ایران برای المپیک توکیو در ۱۶ رشته صاحب ۶۸ سهمیه شد و بزرگترین کاروان المپیکی بعد از انقلاب را تشکیل داد.

سی و سومین دوره بازی‌های المپیک طی روزهای ۴ تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ (۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست ۲۰۲۴) در پاریس برگزار می‌شود. این بازی‌ها با حضور ۱۰۵۰۰ ورزشکار از ۳۸ رشته برگزار می‌شود.

حضور در المپیک پاریس هجدهمین حضور ورزش ایران در ادوار مختلف بازی‌های المپیک به حساب می‌آید.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.