تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 - 12:49
کد خبر : 105494

عضو شورای امور خارجه قاهره:

رژیم صهیونیستی نگران بازگشت روابط سیاسی میان ایران و مصر است

رژیم صهیونیستی نگران بازگشت روابط سیاسی میان ایران و مصر است

عضو شورای امور خارجه مصر از نگرانی رژیم صهیونیستی نسبت به بازگشت روابط سیاسی میان ایران و مصر خبر داد.

به گزارش تیتر داغ؛ «ایمن سلامه» عضو شورای امور خارجه مصر تاکید کرد که رژیم صهیونیستی نسبت به بازگشت روابط سیاسی و دیپلماتیک میان مصر و ایران نگران است چرا که معتقد است این روابط باعث تقویت نفوذ تهران در منطقه می‌شود.

وی اضافه کرد: با این وجود، در سایه تغییرات منطقه‌ای اخیر مثل بازگشت روابط ایران و عربستان به مسیر طبیعی خود شرایط مثبت‌تری برای از سرگیری روابط میان تهران و قاهره ایجاد شده است.

«فکری سلیم» استاد مصری مطالعات ایران تاکید کرد که دیدار اخیر وزرای خارجه مصر و ایران و بررسی تعاملات دوجانبه در کنار متغیرهای روابط واقعی میان دو کشور پایه و اساس گفتگوهای جدی قابل توجه در خصوص عادی سازی روابط میان دو کشور به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: ما در خصوص موضوعات مورد بحث طرف‌های مصری و ایرانی در زمینه تمایل دو کشور برای عادی سازی روابط زیاد شنیده‌ایم اما باید چارچوب و اصول مربوط به این روند نیز مشخص شود.

سلیم اضافه کرد: شرایط کلی در منطقه می‌طلبد روابط دوجانبه میان این دو کشور که ریشه‌های فرهنگی و تاریخی مشترکی دارند حکم فرما باشد. مصر و ایران مستحق داشتن روابط طبیعی فیمابین هستند.

وی بیان کرد: از ایران درخواست می‌شود برای حل بحران یمن نقش مثبت ایفا کرده و در کنار دیگر پرونده‌ها مانند سوریه و عراق برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها تلاش کند. سخنان وزیر خارجه مصر بیانگر تمایل ایران برای داشتن روابط طبیعی با قاهره و اقدامات مثبت تهران مانند تعیین رایزن فرهنگی جدید در مصر با هدف نشان دادن حسن نیت این کشور است.

سماء سلیمان عضو کمیسیون امور خارجه و عربی آفریقای مجلس سنای مصر و دبیر امور سیاسی حزب حافظان میهن این کشور نیز روز گذشته به تحولات جدید در روابط میان مصر و ایران واکنش نشان داد.

وی افزود: دیدار حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران با سامح شکری وزیر خارجه مصر دال بر تمایل طرفین برای تقویت روابط و همکاری است.

خانم سماء سلیمان بیان کرد: این دیدار فرصتی برای طرفین بود تا از ضوابط و عوامل تعیین کننده حاکم بر روابط دو کشور آگاه شوند تا روابط را به نحوی که منافع دو ملت مصر و ایران را برآورده سازد، توسعه دهند.

وی از تاریخ و تمدن و اشتراکات فرهنگی به عنوان بستر روابط نام برد و اینکه از طریق تداوم گفتگو می‌توان مسیر را هموار کرد.

سماء سلیمان پیش بینی کرد که نشستی در سطح سران دو کشور برگزار شود و طی ماههای آتی مصر و ایران به دیدگاه فراگیر و مشترکی برسند.

منبع: العربی الجدید

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.