تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 10:42
کد خبر : 109294

محققان پی بردند؛

رژیم مدیترانه ای زوال شناختی مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد

رژیم مدیترانه ای زوال شناختی مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد

مطالعه دیگری نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای با کاهش آهسته تر زوال شناختی مرتبط است.

به گزارش تیتر داغ؛ یک مطالعه جدید بر اساس تجزیه و تحلیل متابولوم شرکت‌کنندگان، شواهد قطعی‌تری پیدا کرده است که مصرف رژیم مدیترانه‌ای باعث کاهش زوال شناختی در افراد مسن می‌شود.

ارتباط محکم بین رژیم غذایی مدیترانه ای و سلامت شناختی تا حدودی مبهم باقی مانده است. این موضوع به احتمال زیاد به این دلیل است که بسیاری از مطالعات به گزارش خود شرکت کنندگان در مورد رژیم غذایی مصرفی خود متکی هستند، که ابزاری نامعتبر برای جمع آوری داده‌ها است.

یک مطالعه جدید رویکرد متفاوتی برای اندازه‌گیری رژیم غذایی و انتخاب موارد و کنترل دارد. این مطالعه در دو منطقه فرانسه انجام شد.

در هر دو مورد، افراد مبتلا به زوال شناختی پس از ۱۲ سال پیگیری و گروه شاهد که بدون زوال شناختی تحت نظر بودند، انتخاب شدند.

نویسندگان با استفاده از نشانگرهای زیستی در نمونه‌های خونی که در ابتدا برای اندازه‌گیری میزان نفوذ اجزای مختلف یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای به جریان خون شرکت‌کنندگان رسیده است، بر عدم دقت در یادآوری رژیم غذایی غلبه کردند.

مطالعه جدید با استفاده از نشانگرهای زیستی سرم خون، نشان داد افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می‌کنند کمتر احتمال دارد زوال شناختی مرتبط با افزایش سن را تجربه کنند.

نویسندگان این مطالعه یک سیستم امتیازدهی ایجاد کردند که پایبندی افراد به رژیم غذایی مدیترانه ای را اندازه گیری می‌کند. آنها سیستم خود را MDMS می‌نامند که مخفف “میزان متابولیک رژیم غذایی مدیترانه ای” است.

محققان سرم خون شرکت‌کنندگان را برای وجود متابولیت‌هایی که در نتیجه پردازش سلولی برخی غذاها ایجاد می‌شود، تجزیه و تحلیل کردند که منجر به امتیاز MDMS که مخفف “میزان متابولیک رژیم غذایی مدیترانه ای” شد.

هیچ یک از افراد در ابتدای مطالعه در سال‌های ۱۹۹۹-۲۰۰۰، زمانی که تست‌های شناختی انجام شد، زوال عقل نداشتند. شرکت کنندگان به طور مکرر هر دو تا سه سال در یک دوره ۱۲ ساله مورد آزمایش قرار گرفتند تا هرگونه پیشرفت زوال عقل را ثبت کنند.

در ابتدای مطالعه، محققان از شرکت کنندگان نمونه خون گرفتند تا ۷۲ متابولیت مورد نظر را اندازه گیری کنند.

در مطالعه جدید، افرادی که بیشترین پایبندی به رژیم غذایی مدیترانه ای را نشان دادند، ۱۰ درصد کمتر از افرادی که نمرات آزمون کمتری داشتند، دچار اختلال شناختی خفیف شدند.

متابولیت های ردیابی شده در این مطالعه، مولفه‌هایی برای اجزای کلیدی رژیم غذایی مدیترانه ای هستند. اینها شامل پلی فنولیک ها و همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ از جمله DHA و EPA است که همه آنها با سلامت شناختی بهتر مرتبط هستند.

به گفته محققان، رژیم غذایی غنی از پلی فنول ها از جمله کورستین و کامپفرول با کاهش سرعت شناختی مرتبط است، در حالی که مصرف بیشتر اسیدهای چرب امگا ۳ به عنوان یک استراتژی پیشگیرانه برای آلزایمر حمایت می‌شود.

منبع: مدیکال نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.