تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 - 8:35
کد خبر : 26108

زمان تزریق دوز سوم واکسن کرونا اعلام شد/ ایران داروی خوراکی درمان کووید ١٩ تولید می‌کند

زمان تزریق دوز سوم واکسن کرونا اعلام شد/ ایران داروی خوراکی درمان کووید ١٩ تولید می‌کند

جماعتی از زمان تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افراد ۶۰ سال به بالا خبر داد.

به گزارش تیتر داغ:حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کووید ١٩ در حاشیه نشست کمیته علمی کووید ١٩ با حضور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروز در جلسه در خدمت آقای یزدان‌پناه از فرانسه بودیم که راهنمای بالینی درمان کووید را در فرانسه تدوین کرده بود و درباره آخرین اقدامات درمانی که در شیوه‌نامه‌های درمان در فرانسه وارد شده است، صحبت شد.

او ادامه داد: همچنین مباحثی درباره واکسیناسیون مطرح شد. استراتژی‌هایی لازم برای تشویق مردم به انجام واکسیناسیون را انجام دادیم و تبلیغات وسیع از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، هنرمندان و افراد صاحب نفوذ از این موارد بود، همچنین درباره استفاده از دز بوستر و اضافه تاکیداتی انجام شد.

جماعتی درباره تزریق دوز سوم کرونا در سالمندان بیان کرد: در افراد بالای ۶۰ سال به دلیل سیستم ایمنی ضعیفی که دارند، توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که حتما برای آن‌ها دوز اضافه تزریق شود. یعنی علاوه بر تزریق دو دوز واکسن، یک دوز اضافه هم برایشان تزریق شود. به خصوص افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند یا بیماری‌هایی دارند که سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف می‌شود یا دارو‌هایی را مصرف می‌کنند که باعث نقص و اختلال در سیستم ایمنی‌شان می‌شود، توصیه بر این است که دوز اضافه را تزریق کنند.

جماعتی در پاسخ درباره اینکه اکنون دوز سوم به که گروه‌هایی و پس از چه مدت از دوز دوم تزریق شود، اظهار کرد: تاکنون بر اساس دستورالعمل علمی افراد بالای ۶۰ سال می‌توانند ۲۸ روز بعد از تزریق دوز دوم، دوز سوم را تزریق کنند. یعنی بعد از ۲۸ روز از تزریق دز دوم، می‌توانیم دوز اضافه را تزریق کنیم البته این زمان بر اساس استراتژی‌هایی که در کشور وجود دارد، می‌تواند متغیر باشد.

دبیر کمیته علمی کووید ١٩ درباره دوز بوستر بیان کرد: دوز بوستر، بر این اساس است که اگر آنتی‌بادی‌های ضدکرونا در بدن فرد پایین آید، به دلیل اینکه سیستم ایمنی از حالت کامل بودن خودش خارج می‌شود، توصیه به استفاده از دوز یادآور یا دوز بوستر است و بر اساس مطالعاتی که انجام شده، معمولا به طور متوسط ۶ ماه زمان برای تزریق دز بوستر بعد از تزریق دز دوم در نظر می‌گیریم. به طوری که بعد از شش ماه به دلیل اینکه آنتی‌بادی‌ها کاهش می‌یابد، توصیه می‌شود که دوز بوستر را برای افرادی که در ریسک ابتلا به بیماری کووید هستند، تزریق کنیم.

جماعتی افزود: در کشور ما آغاز تزریق دوز بوستر با کادر درمان اعم از پزشکان، پرستاران و کسانی است که در تماس مستقیم با بیماری کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و مراکز بهداشت هستند، بوده است. بعد از این اگر افراد دیگری واکسیناسیون کامل شد و دو دوز را تزریق کردند، اگر از نظر زمانی افرادی را داشتیم، تصمیم‌گیری برای تزریق دوز بوستر در آن‌ها هم انجام می‌شود البته هنوز درباره خود واکسن اصلی که مردم باید تزریق کنند، به هدفمان نرسیدیم و امیدواریم به پوشش ۷۵ تا ۸۰ درصدی دو دوز واکسن افراد جامعه که ایمنی جمعی را به وجود می‌آورد، داشته باشیم که بعد از آن بتوانیم دوز یادآوری و در افرادی که سن بالای ۶۰ سال و نقص سیستم ایمنی دارند، دوز اضافه را تزریق کنیم.

او درباره نوع پلتفرمی که در دوز اضافه یا بوستر باید تزریق شود، گفت: نوع پلتفرم واکسن در دوز بوستر یا اضافه به نوع واکسنی که افراد تزریق کرده‌اند، وابسته است. به هر حال به این صورت است که درباره واکسیناسیون معمولا واکسنی را که در دسترس است، بهترین واکسن می‌دانیم. سازمان جهانی بهداشت هم همین توصیه را داشته است؛ بنابراین همان واکسن‌هایی را که موجود است می‌توانیم به عنوان دوز اضافه یا بوستر استفاده کنیم. اما همه این‌ها بر اساس نوع واکسنی که ابتدا تزریق شده متفاوت است که وزارت بهداشت جدولی برای آن تهیه کرده است. معمولا بر اساس آنچه که مطالعات انجام شده و سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند، می‌توان همان واکسنی را که تزریق کرده‌اند، می‌توان در دوز اضافه یا بوستر هم از آن استفاده کرد. مگر موارد خاصی که که باعث ایجاد عوارض یا مشکلاتی شده باشد که بخواهیم از پلتفرم دیگری استفاده کنیم.

جماعتی درباره نوع واکسن برای بیماران خاص، گفت: اگر مشخص شود که واکسن خاصی در گروهی از بیماران ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد، بر اساس شرایط آن بیماران تصمیم‌گیری شود که از نوع دیگری از واکسن‌ها استفاده شود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افراد بالای ۶۰ سالی که دو دوز واکسن سینوفارم را تزریق کرده‌اند، حتما باید برای دوز اضافه هم همین واکسن را تزریق کنند یا خیر، گفت: در این باره حتما این مساله نیست. با این حال در این زمینه پروتکلی در وزارت بهداشت وجود دارد.

توصیه بر این است که هر نوع واکسنی را از هر پلتفرمی که تزریق کرده‌اند، همان واکسن را تزریق کنند البته شعار اینکه بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است، اینجا مصداق پیدا می‌کند؛ بنابراین هر واکسنی که در دسترس است، می‌توان تزریق کرد.

او افزود: از آنجایی که در پاندمی هستیم و خطر پیک‌های بعدی وجود دارد و شرایطمان از نظر واکسیناسیون کلی جامعه هنوز عقب است، توصیه این است که سریعا این واکسیناسیون را انجام دهیم تا شاهد پیک‌های بعدی در کشورمان نباشیم. اکنون بر اساس پروتکل علمی افراد بالای ۶۰ سال می‌توانند بعد از ۲۸ روز دوز اضافه را تزریق کنند.

جماعتی درباره مولنوپیراویر بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهد کسانی که در ۵ روز نخست بیماری قرار دارند و در زمره بیماران پرخطر با پیشرفت کرونا و عوارض آن مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون بالا، اختلال سیستم ایمنی و سن بالا هستند تجویز مولنوپیراویر می‌تواند ۵٠ درصد جلوی پیشرفت بیماری و بستری شدن در بیمارستان را بگیرد و ما منتظر نتایج نهایی و گزارش بخش درمان کمیته علمی کووید ١٩ هستیم تا برای ورود آن به پروتکل درمانی تصمیم گیری کنیم.

او درباره تولید مولنوپیراویر در ایران اظهار کرد: چند شرکت ایرانی توانسته اند که مولنوپیراویر را سنتز کنند و حتی یک از شرکت‌ها ادعا کرده که توانسته است مولکول مولنوپیراویر را بسازد و این دارو تنها داروی ضد ویروس اختصاصی کووید ١٩ است به همین دلیل اثر بخشی خوبی دارد، اما این دارو تنها در صورتی موثر است که در هنگام گردش ویروس در بدن تجویز شود و اگر زمان بگذرد اثر خوبی در پیشرفت بیماری و مرگ و میر بیماری نداشته باشد. تاکنون مطالعات در مراحل ابتدایی هستند و سازمان جهانی بهداشت درباره ه این دارو اظهار نکرده است.

دبیر کمیته علمی کووید ١٩ درباره داروی جدید در درمان کرونا در پاسخ به ایسنا اظهار کرد: پکس لووید دارویی در شرکت فایزر ساخته شده که ترکیب مولنوپیراویر و ریتانوویر است و اگر این دارو در سه روز نخست بیماری تجویز شود می‌تواند ٨٩ درصد از بستری و مرگ و میر کرونا جلوگیری کند البته هنوز مطالعه زیادی در باره این دارو در دسترس نیست و اگر اثربخشی آن به اثبات برسد ما به کمک سازمان غذا و دارو در جهت تولید آن قدم بر می‌داریم.

جماعتی درباره پایان پاندمی کرونا بیان کرد: اگر مطالعات در این دارو‌ها نشان دهد ادعای شرکت‌ها در جلوگیری از بستری و مرگ و میر اثربخش باشد با واکسیناسیون در دنیا در آینده نچندان دور شاهد توقف و کنترل پاندمی کرونا خواهیم بود و افق‌های روشنی پیش رو خواهد بود و ابر‌های سیاه ناشی از کرونا کنار زده می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.