تاریخ انتشار : جمعه 25 اسفند 1402 - 23:58
کد خبر : 115958

زگیل تناسلی از چه راه هایی انتقال می یابد؟

زگیل تناسلی از چه راه هایی انتقال می یابد؟

یکی از ویروس‌هایی که اخیرا در جهان گسترش پیدا کرده، زگیل تناسلی یا ویروسHPV است. این عارضه انواع مختلفی دارد و برخی از آن‌ها می‌تواند زمینه را برای ابتلا به انواع سرطان و سایر بیماری‌های عفونی مهیا کند. این بیماری که به صورت ضایعه‌های گوشتی روی پوست بدن ظاهر می‌شود غیر قابل درمان نیستند و

یکی از ویروس‌هایی که اخیرا در جهان گسترش پیدا کرده، زگیل تناسلی یا ویروسHPV است. این عارضه انواع مختلفی دارد و برخی از آن‌ها می‌تواند زمینه را برای ابتلا به انواع سرطان و سایر بیماری‌های عفونی مهیا کند. این بیماری که به صورت ضایعه‌های گوشتی روی پوست بدن ظاهر می‌شود غیر قابل درمان نیستند و با درمان به موقع می‌توان از گسترش و انتقال آن به سایرین جلوگیری کرد. اما این ویروس از چه راه‌هایی منتقل می‌شود؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان از انتقال آن جلوگیری کرد؟

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک زائده گوشتی و نرم است که در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد رشد می‌کند، زگیل تناسلی یک نوع عفونت مقاربتی است که در اثر انتقال ویروس HPV ایجاد می‌شود. از میان کسانی که به این عارضه مبتلا می‌شوند تنها ۱۰ درصد آن‌ها دارای علائم آشکار هستند و مابقی آن‌ها هیچ علامت و نشانه‌ای ندارند. CDC که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا است تخمین زده که از هر ۱۰۰ نفر یک نفر به زگیل تناسلی مبتلا می‌شود.

زگیل تناسلی از چه راه هایی انتقال می یابد؟
زگیل‌های تناسلی انواع و اقسام مختلفی دارند که برخی از آن‌ها عامل اصلی بروز سلول‌های سرطانی در بدن هستند. HPV در نواحی مختلف بدن خود را نشان می‌دهد که کلیتوریس، دهان، آلت تناسلی، کیسه بیضه، مجاری ادرار، رحم، واژن، رکتوم، کشاله ران، لب‌های داخلی و بیرونی واژن و غیره از بخش‌هایی هستند که بیش از نواحی دیگر علائم زگیل تناسلی را نشان می‌دهند.

روش های انتقال زگیل تناسلی

شاید برایتان سوال باشد که زگیل تناسلی چگونه منتقل می‎شود؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که زگیل تناسلی از راه‌های مختلفی منتقل می‌شود که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رابطه جنسی

یکی از رایج‌ترین راه‌های انتقال زگیل تناسلی، داشتن رابطه جنسی است. رابطه جنسی از هر نوعی که باشد(واژینال، مقعدی و دهانی) می‌تواند موجب انتقال ویروس HPV شود. این ویروس با تماس پوست با پوست و بدون هیچگونه دخولی منتقل می‌شود، بهتر است برای جلوگیری از انتقال ویروس HPV در زمان رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.

اپیلاسیون

اپیلاسیون یکی دیگر از راه‌های انتقال ویروس اچ پی وی است، زمانی که می‌خواهید اپیلاسیون انجام دهید باید از وسایل استریل و یکبار مصرف استفاده کنید. در صورت استفاده از وسایل مشترک احتمال ابتلا به زگیل تناسلی افزایش می‌یابد. در انتخاب مرکز اپیلاسیون مرکزی را انتخاب کنید که به رعایت اصول بهداشتی پایبند باشند.

تیغ اصلاح

تیغ اصلاح یک وسیله شخصی است که نباید به صورت مشترک استفاده شود، ویروس HPV به راحتی از طریق تیغ اصلاح منتقل می‌شود. اگر در زمان اصلاح خراش روی پوست ایجاد شود احتمال انتقال اچ پی وی افزایش می‌یابد.

لیزر موهای زائد

اگر برای لیزر موهای زائد به یک کلینیک بهداشتی و معتبر مراجعه کنید، از انتقال بیماری‌های عفونی و مقاربتی جلوگیری می‌شود.

روش های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

طبق آمار منتشر شده از سازمان بهداشت جهانی (WHO) عامل بیشتر سرطان‌های دهانه رحم و آلت تناسلی در زنان و مردان، ویروس HPV است. این ویروس ۷۰ درصد احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، با استفاده از راه‌های مختلف می‌توان از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کرد:

واکسینه شدن

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی واکسینه شدن است، از واکسن گارداسیل می‌توان برای پیشگیری انواع سرطان و HPV استفاده کرد. برای اینکه واکسن عملکرد درستی داشته باشد باید قبل از برقراری اولین رابطه جنسی آن را تزریق کرد. معمولا در دختران و پسران از سن ۱۱ و ۱۲ سالگی و برای مردان و زنان از سن ۱۵ تا ۲۵ سالگی تزریق می‌شود. این واکسن در سنین پایین دارای دو دوز است و به فاصله زمانی هر ۶ ماه یکبار باید تزریق شود، در سنین بالا هم در سه دوز تزریق خواهد شد.

زگیل تناسلی از چه راه هایی انتقال می یابد؟

انجام تست‌های غربالگری

انجام تست‌های غربالگری به صورت روتین و منظم می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به اچ پی وی موثر باشد. این تست‌ها برای زنان و مردان انجام می‌شود و نتایج دقیقی دارند.

رابطه جنسی محافظت شده

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس HPV رابطه جنسی است به همین دلیل بهتر است در روابط جنسی از کاندوم استفاده کنید. رابطه جنسی محافظت شده می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و عفونی را کاهش دهد، در واقع کاندوم مانند یک مانع عمل می‌کند.

از دیگر راه‌های جلوگیری از ابتلا به HPV می‌توان به تقویت سیستم ایمنی، کاهش مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، پرهیز از رابطه جنسی با شرکای متعدد و استفاده از وسایل یکبار مصرف برای معاینه زنان اشاره کرد.

خطرات زگیل تناسلی چیست؟

 

ابتلا به زگیل تناسلی با عوارض و خطراتی همراه است که در صورت عدم درمان به موقع می‌توانند به مشکلات بزرگ‌تری تبدیل شوند.

  • ایجاد خارش، درد و سوزش در ناحیه تناسلی
  • خونریزی در زمان رابطه جنسی
  • سرطان آلت تناسلی، مقعد، دهان و گلو در مردان
  • سرطان واژن، مقعد، رحم، دهان و گلو در زنان
  • بروز مشکل در زمان زایمان
  • آلوده شدن جنین و نوزاد
  • انسداد مجاری ادرار
  • تغییرات پیش سرطانی در سلول‌های دهانه رحم

جمع بندی

به نقل از علائم زگیل تناسلی در زنان: هیچ آزمایشی برای تشخیص “وضعیت HPV” یک فرد وجود ندارد. همچنین، هیچ آزمایش HPV تایید شده ای برای یافتن HPV در دهان یا گلو وجود ندارد. تست های HPV وجود دارد که می تواند سرطان دهانه رحم را غربالگری کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی فقط از این آزمایش ها برای غربالگری زنان ۳۰ ساله و بالاتر استفاده می کنند. تست HPV برای غربالگری مردان، نوجوانان یا زنان زیر ۳۰ سال توصیه نمی شود. اکثر افراد مبتلا به HPV نمی دانند که به این عفونت مبتلا هستند، آنها هرگز علائم یا مشکلات سلامتی را  بروز نمی دهند. برخی از افراد با ابتلا به زگیل تناسلی متوجه می شوند که HPV دارند. زنان ممکن است زمانی که نتیجه غیرطبیعی تست پاپ (در طول غربالگری سرطان دهانه رحم) دریافت کنند، متوجه شوند که به HPV مبتلا هستند. برخی دیگر ممکن است زمانی متوجه شوند که دچار مشکلات جدی تری از HPV مانند سرطان شده باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.