تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 اسفند 1402 - 11:19
کد خبر : 115522

توسط محققان کشور ؛

سامانه مدیریت و بهره‌برداری از آب کشاورزی با تصاویر ماهواره ای

سامانه مدیریت و بهره‌برداری از آب کشاورزی با تصاویر ماهواره ای

سامانه مدیریت توزیع و بهره برداری از آب کشاورزی با کمک تصاویر ماهواره‌ای با همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و شرکت مدیریت منابع آب ایران راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش تیتر داغ؛ مجید جوانمرد معاون ارتباط با صنعت و تجاری‌سازی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود آب بیان داشت: امروزه شبکه‌های آبیاری تامین کننده عمده آب مصرفی در بخش کشاورزی هستند. از طرفی، عواملی همچون افزایش جمعیت، تغییر اقلیم و عدم تناسب روش‌های توزیع آب با شرایط کم آبی، تاثیرات منفی بر مدیریت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری داشته است. عدم مدیریت صحیح در زمینه توزیع، عرضه و تقاضای آب نقش مهمی در بخش کشاورزی دارد. اراضی کشاورزی تحت پوشش شبکه‌های آبیاری کشاورزی به همین دلیل، دچار استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و شوری شده است.

وی افزود: هدف از این سامانه که با همکاری سازمان و شرکت مدیریت منابع آب ایران اجرایی خواهد شد، بررسی همکاری تحقیقاتی و عملیاتی در حوزه مدیریت توزیع و بهره‌برداری از آب کشاورزی بود. در این راستا توافق شد در مرحله اول مدیریت یکپاچه شبکه آبیاری حدود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان با کمک اینترنت اشیا و تصاویر ماهواره‌ای و با توسعه سامانه موبایلی آغاز گردد.

وی اظهار داشت: در این پروژه مدیریت توزیع آب از سرشاخه‌های اصلی تا تحویل آب به کشاورزان با استفاده از تصویربرداری ماهواره‌ای و بر ‌اساس الگوی کشت، نیاز آبی محصول و میزان بارش منطقه انجام و همچنین نحوه محاسبه آب بهاء و دریافت هزینه از بهره برداران بر اساس برنامه‌های کاربردی(اپلیکیشن) تلفن همراه طراحی شده دریافت خواهد شد.

جوانمرد گفت: علاوه بر این، سامانه قادر خواهد بود بر اساس داده‌های سال زراعی میزان نیاز آب سال آتی، پیش بینی الگوی کشت، میزان بازدهی تولید و مدیریت آفات زراعی را انجام دهد.

گفتنی است دکتر Mehmet Erdogdu (مهمت اردودوو) یکی از دانشمندان کشور ترکیه نیز در این پروژه با ما همکاری خواهد داشت.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.