تاریخ انتشار : دوشنبه 4 مهر 1401 - 7:24
کد خبر : 36714

ساندویچ پانل سقفی چیست ؟

ساندویچ پانل سقفی  چیست ؟

 ساندویچ پانل های سقفی نوعی مصالح ساختمانی مدرن هستند که برای پوشش سقف ساختمان ها بکار میروند تا از آنها در برابر شرایط طبیعی چون برف و باران و طوفان و… محافظت کنند. اصولا ساختار انواع ساندویچ پانل سقفی از دو ورق و یک هسته میانی تشکیل یافته است که با توجه به جنس ورق

 ساندویچ پانل های سقفی نوعی مصالح ساختمانی مدرن هستند که برای پوشش سقف ساختمان ها بکار میروند تا از آنها در برابر شرایط طبیعی چون برف و باران و طوفان و… محافظت کنند. اصولا ساختار انواع ساندویچ پانل سقفی از دو ورق و یک هسته میانی تشکیل یافته است که با توجه به جنس ورق ها یا عایق به کار رفته در آنها از ویژگی های نسبتا متفاوتی هم برخوردار هستند. در واقع این مصالح ساختمانی مورد استفاده برای سقف می بایست علاوه بر محافظت از ساختمان ها در برابر شرایط جوی خارجی، حداقل عایق حرارتی و عایق آب و رطوبت و صدا نیز باشند. امروز از ساندویچ پانل سقفی علاوه بر پوشش سقف ساختمان ها برای مصارف دیگری چون سقف سازه های صنعتی، کارخانه ها، انبارها و سوله ها و … استفاده می گردد.

همچنین ساندویچ پانل ها از نظر معماری به واسطه تولید سریع و امکانات مونتاژ، ظرفیت حمل بالا و ویژگی های عایقی خوب و البته وزن سبک در اولویت های معماری قرار می گیرند. بر این اساس ساندویچ پانل ها برای رفع نیاز پروژه های معماری و راه حل های زودبازده، بادوام، زیبا، سریع و اقتصادی در قالب پوشش سقف بسیار کارآمد هستند. در واقع ساندویچ پانل های سقفی از ساختارهای غشایی فلزی یا PVC در هر دو طرف تشکیل یافته اند و معمولا قابلیت عایق حرارتی و صوتی را با استفاده از مواد و متریالی چون پلی یورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و… که در هسته میانی آنها به کار رفته تامین می کنند. با اینحال پرکاربردترین ساندویچ پانل های سقفی را می توان در ۶ دسته بندی قرار داد که هر یک خصوصیات متمایزی نسبت به هم دارند و عبارتند از:

ساندویچ پانل های سقفی بر اساس گام یا دنده:

ساندویچ پانل سقفی بر اساس گام و دنده شامل چند بخش میشود که در ادامه به آن میپردازیم که بیشتر با آن آشنا شوید و بتوانید انتخاب راحتی در هنگام خرید و تهیه ساندویچ پانل داشته باشید .

ساندویچ پانل سقفی ۳ گام

ساندویچ پانل های سقفی ۳ گام دارای ۳ شیار به صورت دنده شکل هستند و جزو مقرون به صرفه ترین محصولاتی به حساب می آیند که برای سقف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. آنها پانل هایی با هسته میانی عایق هستند که می توانند در ضخامت ها و طول های مختلف تولید گردند. معمولا از این دسته از ساندویچ پانل های دیواری برای پوشش سقف هایی استفاده می شود که کاربری بارانداز نداشته باشند و برف و باران زیادی هم در آن منطقه نبارد.

ساندویچ پانل سقفی ۵ گام

ساندویچ پانل سقفی ۵ گام دارای ۵ شیار به صورت دنده شکل است که عموما با استفاده از مواد و متریالی چون پلی اورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و… تولید می گردد. یکی از دلایلی که سبب می گردد که ساندویچ پانل سقفی ۵ گام ترجیح داده شود، توانایی حمل بارهای بیشتر و فاصله زیاد پرلین ها (لایه ها) روی قسمت های سقف سازه های فولادی یا سازه های پیش ساخته است.

ساندویچ پانل سقفی  چیست ؟

ساندویچ  پانل سقفی بر اساس جنس:

این دسته از ساندویچ پانل های سقفی دارای غشایی از جنس PVC هستند و به جهت خواص مکانیکی بالا این ویژگی را دارند که از آنها برای سقف های با شیب کم استفاده کرد. همچنین استفاده از این دسته از ساندویچ پانل سقفی، صرفه جویی در مواد مصرفی را برای شما به همراه خواهد داشت.

ساندویچ پانل سقفی پشم سنگ

ساندویچ پانل های پر شده از پشم سنگ بیشتر برای مناطقی با خطر آتش سوزی بالا مورد استفاده قرار می گیرند و با وجود وزن بسیار کم، ساختار محکم و سختی نیز دارند. همچنین نقطه ذوب این ساندویچ پانل سقفی در حدود ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد است که می تواند با حفظ خصوصیات شکلی و ساختاری اش تا نزدیک به ۱۲۰ دقیقه در برابر آتش سوزی مقاومت داشته باشد.

ساندویچ پانل سقفی پلی یورتان

این نوع از ساندویچ پانل های سقفی دارای عایقی از جنس پلی اورتان هستند که وزن کمی دارند و یک عایق خوب در برابر حرارت محسوب می گردند که این به کاهش مصرف انرژی در استفاده از آنها می انجامد. همچنین دارای مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی و زلزله می باشند.

ساندویچ پانل سقفی پلی استایرن

ساندویچ پانل سقفی پلی استایرن دارای عایقی از جنس پلی استایرن هستند که در دسته ساندویچ پانل های مقرون به صرفه قرار می گیرند. لذا  از آنها بیشتر برای سقف جاهایی چون کارخانه ها، انبار و مراکز خرید یا سوله ها و انواع کانکس ها استفاده می گردد. از ویژگی های منحصر به فرد این دسته از ساندویچ پانل ها می توان به قابلیت حفظ دمای آنها و عایق مناسب در برابر نفوذ آب اشاره کرد.

ساندویچ پانل سقفی  چیست ؟

قیمت ساندویچ پانل های سقفی

امروزه با افزایش آگاهی و علم، بشر توانسته بیش از پیش از مواد و متریال هایی که برای خود و اطرافش دارای مزایایی است بهرمند شود ساندویچ پانل یکی از همین متریال هایی است که در این حهت تولید شده و دارای مزایایی می باشد که امروزه جایگزین مصالح سنتی شده است.ساندویچ پانل سازه ای می باشد که  دارای کیفیت مناسب ، وزن سبک و  مقاومت بالایی می باشد.. ساندویچ پانل ها دارای قیمت پایین تری نسبت به سایر مصالح ساختمانی می باشند در نتیجه با توجه به نکات مثبتی که دارند بسیار مقرون به صرفه اند.ساندویچ پانل ها بطور کلی در دو نوع سقفی و دیواری تولید می شوند.این ساندویچ پانل ها با توجه به انواع ، ویژگی ها و مواد تشکیل دهنده شان دارای قیمت های متفاوتی هستند.در این مقاله قصد داریم ازاطلاعاتی در مورد قیمت ساندویچ پانل ها بدست آوریم پس تا انتها همراه ما باشید.

قیمت ساندویچ پانل

ساندویچ پانل ها در صنعت ساخت و ساز بسیار پر کار برد اند در نتیجه قیمت شان نیز ، یکی  از عوامل تاثیر گذار و مهم به ویژه  در حین  تصمیم گیری مدیران و مهندسان پروژه  برای اجرای سازه ها  محسوب می شود.عمدتا برای ساخت و ساز، ساندویچ پانل  ها در متراژهای بالا خریداری می شوند، به همین دلیل هزینه و قیمت ساندویچ پانل سقفی ، نوع همکاری مدیران و مهندسان پروژه با تولید کنندگان را تعیین می کند.ساندویچ پانل ها معمولا به صورت مترمربع به مشتری عرضه می گردند و به فروش می رسند به همین دلیل قیمت هر مترمربع ساندویچ پنل با توجه به جنس عایق درونی، نوع ورقه، ابعاد و متراژ آن محاسبه می شود.

اگر ساندویچ پانل  دارای ویژگی هایب نظیر عایق رطوبت ، صدا، حرارت ،گرما و سرما به طور یک جا باشد و همچنین وزن کمی هم داشته باشد. طبیعتا در مقایسه با سایر مواد از قیمت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود.در نتیجه می توان گفت جنس مواد بکار رفته و ویژگی ساندویچ پانل موثر ترین و مهم ترین فاکتور در قیمت اش می باشد.

بطور کلی هر قدر  ساندویچ پانل یا پانل ساندویچی که مد نظرتان است کیفیت بالاتری داشته  باشد و از مواد  بهتری تولید شده باشد قیمت آن پانل و هزینه  نصبش نیز افزایش می یابد. از ساندویچ پانل های مختلف و متنوعی که در بازار موجود هستند می توان به ساندویچ پانل های  سردخانه ای، پنل کلین روم و پنل دیواری ساده اشاره کرد که هر کدام از آن ها دارای قیمت ویژه ی خود می باشند و قیمت نصب شان نیز متفاوت است.

ساندویچ پانل سقفی  چیست ؟

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ساندویچ پانل چیست ؟

با توجه به اینکه در پروژه های بزرگ ساخت و ساز مانند  سوله های بزرگ صنعتی و تجاری،کارخانه جات ، کارگاه های صنعتی،

سالن های بزرگ صنعتی و پرورش دام و طیور، سردخانه های نگهداری محصولات کشاورزی، سالن های ورزشی و … متراژ بالایی از ساندویچ پانل دیواری و سقفی استفاده می شود به همین دلیل تغییر در قیمت حتی  خیلی کم در قیمت ساندویچ پنل ها  در آخر بطور چشم گیری مشخص می شود.

از عوامل مختلفی  که بر قیمت ساندویچ  پانل تاثیر می گذارد می توان به ، جنس هسته عایق ، جنس ورق ،متراژ، پوشش سطحی پانل، طرح انتخابی پانل سقفی و دیواری، مساحت  ، مکان سازه  و… اشاره کرد.

مثلا  ساندویچ پانل جنس  پلی استایرن در مقایسه با ساندویچ پانل از جنس پلی اورتان و پشم سنگ دارای قیمت پایین تری می باشد.حتی قیمت ساندویچ پانلی که از جنس  پشم سنگ با روکش آلومینیوم  است نیزمتفاوت  با قیمت همین ساندویچ پانل با روکش گالوانیزه می باشد.در نتیجه بهتر است برای  کاهش هزینه های مربوط به خرید و نصب ساندویچ پانل ها، آن ها را  متناسب با مکان و سازه مورد نظر و ویژگی های هر یک از ساندویچ پانل  ها، انتخاب کرد.

برای مثال  اگر می خواهید از ساندویچ پانل  برای پوشش دیوار و سقف ساختمانی استفاده نمایید که  در برابر آتش  مقاومت چندانی نداشته باشد و فقط مقاومت و استحکام کار برای شما مهم  باشد، می توانید از ساندویچ پانل پلی استایرن استفاده نمایید که مقرون به صرفه تر از سایر ساندویچ پانل ها می باشد.

به عنوان سخن آخر باید اشاره کرد که  اگر قصد خرید ساندویچ پانل جهت  ساخت و ساز یا هر کاربرد دیگری دارید.بهتر است از افرادی که در این زمینه دارای تبحر و تخصص هستند کمک بخواهید تا بتوانید ساندویچ پانلی با قیمت مناسب و کیفیت بالا خریداری نمایید.امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برایتان مفید بوده و از مطالعه ی آن لذت برده باشید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.