تاریخ انتشار : یکشنبه 24 مهر 1401 - 18:39
کد خبر : 88206

سجاده ترمه، یک هدیه خاص و لاکچری!

سجاده ترمه، یک هدیه خاص و لاکچری!

اگر به دنبال یک هدیه خاص برای مناسبت های مختلف می‌گردید، خرید یک سجاده ترمه پشنهاد خوبی است؛ چراکه با هربار استفاده از آن، یاد شما را در ذهن آن دوست به خوبی تکرار می‌شود. البته شاید با خود بگویید که سجاده ترمه چیست و دانش قبلی درباره جنس، انواع ترمه و روش های نگهداری

اگر به دنبال یک هدیه خاص برای مناسبت های مختلف می‌گردید، خرید یک سجاده ترمه پشنهاد خوبی است؛ چراکه با هربار استفاده از آن، یاد شما را در ذهن آن دوست به خوبی تکرار می‌شود. البته شاید با خود بگویید که سجاده ترمه چیست و دانش قبلی درباره جنس، انواع ترمه و روش های نگهداری از آن ها نداشته باشید، در ادامه این مقاله توضیحات کاملی درباره نوع و نقش های سجاده ترمه داده ایم که با مطالعه آن تمام سوالاتتان برطرف میشود.

ترمه چه کاربرد‌هایی دارد؟

ترمه بافی مانند خیلی از صنایع دستی کشورمان از زمان صفوی در ایران به اوج خود رسید و  یکی از محصولات صادراتی ما شد . از این پارچه برای کاربرد‌های تزیینی مثل روتختی، رومجمعی، رومیزی ترمه، انواع بقچه‌های حمام، کیف، پرده و سجاده و… استفاده میشود .  ما در این مطلب بیشتر میخواهیم درمورد سجاده ترمه بگوییم و امیدواریم برای شما نیز جالب باشد .

سجاده ترمه چطور بافته می شود ؟

ترمه را از پشم های ابریشم و گوسفند درست میکنند و می بافند. پشم را به صورت کامل میشورند و در ادامه آن را سفید میکنند تا برای رنگ کردن پشم کاملا آماده بشود . این نوع پشم در هنگام رنگ شدن رنگ را بهتر به خود جذب خواهد کرد و در بیشتر موقعه ها از پشم گوسفند برای درست کردن این پارچه استفاده میشود . این پارچه دارای بسیار الیاف ظریفی است ولی بسیار مقاوم است که این یکی از بهترین ویژگی های این سجاده های ترمه میباشد . از این نوع پارچه علاوه بر قشنگی زیادی که دارد بسیار زیاد به خاطر مقاومتی که دارد نسبت به سایر پارچه ها با توجه زیادی قرار گرفته است . سجاده ترمه در طرح ها، رنگ ها مختلف بافته می شود  و این پارچه را میتوان با رنگ های طبیعی یا صنعتی رنگ کرد و هیچ مشکلی ندارد.

نگهداری از سجاده و جانماز ترمه

اولین گام برای نگهداری از محصولی که داریم شناخت جنس و تار و پود آن است زیرا با شناخت آن شرایط نگهداری و استفاده نیز برایمان روشن‌تر میشود. پارچه ترمه به‌دلیل مقاومت بسیار زیادی که دارد در برابر نور و رطوبت آسیب‌پذیر است پس یکی از نکات نگهداری از آن، قرار دادن در جایی دور از تابش  مستقیم آفتاب است تا در طول زمان باعث رنگ پریدگی نشود. در تهیه این پارچه از ابریشم استفاده شده که حساسیت آن را بالا می‌برد و بهترین روش شستشوی آن سپردن ترمه به خشک‌شویی یا بخارشویی است. همچنین با این روش می‌توانید سجاده ترمه خود را شستشو دهید : در ابتدا آن را در هوای آزاد آویزان کنید و به آرامی به آن ضربه بزنید تا گرد و غبار و خاک از ترمه خارج بشود سپس با آب ولرم و مواد شوینده بدون آنزیم و سفیدکننده و به آرامی و بدن چنگ زدن آن را بشویید . برای خشک کردن ترمه نیز آن را به صورت افقی در محیط باز پهن کنید تا آرام آرام خشک بشود . شاید شما بخواهید ترمه را اتو کنید برای این کار حتما بر روی یک پارچه نخی این کار را انجام بدهید و از پشت به رو اتو کنید .

انواع رنگ های ترمه

یکی از عامل هایی که بر روی انتخاب ما خیلی خیلی تاثیر دارد رنگ وسیله و پارچه یا لباسی است که از آن استفاده میی‌کنیم. در ترمه های ایرانی معمولا  رنگ های طبیعی بکار می‌رود که این نوع رنگ ها ممکن است از تنه درخت ، برگ ، گل میوه و … تولید شده باشند. و رنگ هایی که بیشتر در ساخت سجاده ترمه استفاده میشود عبارت اند از : نارنجی – قرمز، بنفش –  قرمز، قرمز – قهوه ای، آبی یا آبی تیره، قهوه ای – خاکستری، زرد پررنگ، زرد روشن، قهوه‌ای، قهوه‌ای ‌- ‌خاکستری، بنفش، قهوه‌ای –  زرد، عنابی، قرمز، سبز، نارنجی و مشکی. که به دلیل طبیعی بودن، رنگ و بوی خاص و اصیلی را ایجاد می‌کند.

نقش های سنتی در ترمه

نقش های ترمه بسیار سنتی میباشد که نسل به نسل یعنی از زمان های دور در فرهنگ ایرانی ریشه کرده و به زمان حال رسیده است. بعضی از این نقش ها حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ سال قدمت دارد که عبارت اند از : بته جقه، شاه عباسی، بته خرقه ای، بته ترمه ای، بته کشمیری، طرح جام، بته اژدری، رضا ترکی، گلزار، قاب قرآن، خجسته، ‌تاجی، بته بادامی، بته سروی، بته گلزاری، بته بادامی، بته خوابیده، بته تاجی، بته کنگره‌ای، بته کلاغی، ترمه بند، نقش افشان بند و … که هرکدام تاریخچه خود را دارد و یکی از دیگری قشنگ تر و زیباتر است .

 برای خرید سجاده ترمه چقدرهزینه کنیم؟

یکی از پرفروش ترین محصولات در کشور ما سجاده ترمه است. قیمت این محصول را الیاف اصیلی که در تهیه آن بکار رفته‌اند  کمی گران‌تر کرده است. گفتنی‌است قیمت‌گذاری این محصولات بر اساس سایز و ابعاد آن تعیین می‌شود. یکی از پرفروش ترین انواع سجاده ها ی ترمه سجاده هایی با سایز ۳۰ در ۲۵ می‌باشد که در ابعاد مسافرتی تهیه شده و برای یک هدیه خاص و لاکچری مناسب است.

از کجا سجاده ترمه بخریم ؟

اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که با دیدن هنر های سنتی و اصیل ایرانی نمی‌توانند ذوق خود را پنهان کنند، لازم است شما را به دیدن انواع طرح ها و مدل های سجاده های ترمه ایران در وبسایت آرادبرندینگ دعوت کنم؛ چراکه این شرکت معتبر بستری مناسب برای خرید سجاده ترمه بوده که با پشتیبانی ۲۴ساعته و مناسب‌ترین قیمت‌ها نگرانی شما را بابت تمامی مسائل از بین می‌برد. همچنین این شرکت در هر ساعت از شبانه روز  آماده مشاوره و ثبت سفارش است و امکان ارسال به تمام نقاط ایران را نیز دارد.

کلام آخر

در این مقاله تمام نکات لازم برای شناخت و نگهداری و همچنین راه های خرید سجاده ترمه مرغوب را به شما عزیزان توضیح دادیم و اگر هنوز ابهام دیگری در ارتباط با سجاده ترمه دارید میتوانید از مشاوه تلفنی شرکت ارادبرندینگ نیز استفاده کنید. همانطور که مطالعه کردید این محصول را می‌توانید به‌عنوان  یک هدیه خاص و به یاد‌ ماندنی به دوستان خود بدهید تا با هربار استفاده از آن به یاد شما لبخندی به لب بیاورند.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.