تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 بهمن 1399 - 11:57
کد خبر : 17023

سرمایه کارگران بدون بازارگردان در بازار سرمایه/بستن نماد به جای بازارگردانی تصمیم مسئولان شستا در روز‌های اُفت بورس

سرمایه کارگران بدون بازارگردان در بازار سرمایه/بستن نماد به جای بازارگردانی تصمیم مسئولان شستا در روز‌های اُفت بورس

مسئولان سهام شستا در زمانی که شاخص کل بورس منفی شد به علت نداشتن بازارگردان و جلوگیری از ریزش بیشتر آن اقدام به بستن این نماد کردند.

به گزارش تیتر داغ؛ حدود ۱۱ ماه است که از عرضه شستا در بازار سرمایه می‌گذرد اما در این بین  بازهم عده‌ای هستند که  از بازارگردانی نکردن سهام این شرکت بزرگ شکایت دارند به گونه‌ای که اظهار می‌کنند این نماد به خوبی بازارگردانی نمی‌شود و سهامداران تازه وارد این  سهم را ترغیب می‌کنند که سهام خود را  با قیمت پایین بفروشند در صورتی که اخیرا شاهد آن بودیم که مدیر عامل شستا با انتشار متنی در صفحه توئیتر خود از به ثبت رسیدن گواهی کشف بزرگترین معدن طلای ایران به نم پارس شستا خبر داد، چنین اخباری می تواند به راحتی برای یک شرکت سوده باشد.

سهام شستا بازار گردانی نمی شود؟

حال ما برای بررسی جزئیات این مسئله با مسئول مربوطه و یک کارشناس ذی صلاح به گفت و گو نشستیم.

وحید حسن پور دبیر سرپرست کارگزاری صبا تامین در گفت و گو باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با بازارگردانی نماد شستا،اظهار کرد: براساس دستور عمل های بازارگردانی و موضوعی که در مهرماه ۹۹ در رابطه با نحوه بازارگردانی شرکت ها اعلام شد ناشران موظف شدند که در پارامتر های بازارگردانی یک سری اقداماتی را انجام دهند ، مدیران نیز این امر را به سرعت انجام دادند.

او تاکید کرد: بسیاری از سهم های بزرگ مثل فولاد ، پالایشی ها و غیره در زمانی که اوضاع بازار سرمایه بهم ریخت با فشار فروش مواجه شدند که همین امر بر ارزش قیمتی آن ها تاثیر گذاشت، سهام شستا  هم از این ماجرا مستثناء نبود.

سرپرست کارگزاری صبا تامین در رابطه با اینکه آیا این امر صحیح است که تامین اجتماعی برای تامین منابع حقوق و مزایای کارمندان خود اقدام به عرضه سهام شستا در سقف قیمتی کرده است،اظهار کرد: خیر اینگونه نیست شستا یک تعهد ۸ درصدی در زمان عرضه اولیه و ۲ درصد دیگر بعد از عرضه به سازمان بورس  داشت که باید آن را عملی می کرد.

حسن‌پور دبیر گفت: نماد شستا ظرفیت سودهی بیشتری دارد،الزاما قیمت یک سهم بیانگر متغییر داخلی آن نیست بلکه از ریسک های سیستماتیک نیز بهره می برد.

او بیان کرد: زیر مجموعه های نماد شستا ، هرکدام ظرفیت های بالقوه بالایی دارند به گونه ای که هرکدام جزء شرکت های معتبر به حساب می‌آیند.

 

سهام شستا بازار گردانی نمی شود؟سرمایه کارگران بدون بازارگردان در بازار سرمایه/

نمودار تغییرات قیمت شستا از زمان عرضه اولیه در بازار سرمایه

سهام شستا بازار گردانی نمی شود؟سرمایه کارگران بدون بازارگردان در بازار سرمایه/

سهام شستا بازار گردانی نمی شود؟سرمایه کارگران بدون بازارگردان در بازار سرمایه/

نماد شستا که از زمان عرضه اولیه روند رو به رشد داشت، قیمت هر سهم آن در تاریخ ۱۵ مرداد ماه به بیش از ۶ هزار تومان رسید، اما به دلیل نداشتن بازارگردان، ارزش آن اُفت کرد و قمیت آن در آخرین روز معاملاتی بازار سرمایه (۸ بهمن ماه) به دو هزار و ۲۶۰ تومان رسید.

محمد میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با عملکرد چند ماه اخیر شستا، اظهار کرد: اگر ما بخواهیم چند نماد شاخص ساز را نام ببریم  یکی از آنها شستا است، این نماد دارای زیر مجموعه هایی است که آنها نیز جزء چند نماد  مهم  در بورس به حساب می آیند.

او افزود: مسئله ای که در رابطه شستا وجود دارد این است که طی سال های اخیر علارغم اینکه وارد بازار سرمایه نشده بود سودهی چندانی نداشت به گونه ای که در سال ۹۷ از مجموع ۱۰۰هزار میلیارد تومان دارایی که در اختیار داشت فقط ۳۰ هزار میلیارد تومان سود شناسایی کرد .

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: روند حرکتی شستا از اول سال که وارد بازار سرمایه شده رضایت بخش است،زمانی که شستا قرار بود عرضه شود اکثر مسئولان و کارشناسان آن را به فال نیک گرفتند به گونه ای که می گفتند  این عرضه سبب افزایش حجم بازار خواهد شد.

میرزایی گفت: وقتی بازار روند نزولی گرفت ارزش نماد شستا اُفت کرد که مسئولان آن برای جلوگیری این امر اقدام به بستن نماد کردند، اما پس از بازگشایی باز هم روند صعودی را طی نکرد بلکه در یک بازه زمانی با اُفت شدید مواجه شد به گونه ای که ارزش آن زیر دو هزار تومان رسید.

او تاکیدکرد:در رابطه با اینکه تامین اجتماعی تا چه میزان توانست از سود شستا به کارکنان یا بازنشستگان خود بدهد نمی توان اظهار نظر چندانی کرد به علت آنکه نماد شستا فعلا به سال مالی خود نرسیده تا متوجه شویم که در مدت یکسال گذشته چه میزان سود دهی داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: سهام شستا اخیرا حدود ۷۰ درصد افزایش سرمایه داده که این امر تا حدودی ناشی از ارزیابی داریی های این شرکت است،  چنین امری می تواند در آینده با کاهش هیجانات از سطح بازار برای سهامداران این نماد سود به همراه داشته باشد.

میرزایی در رابطه با بازار گردانی سهام شستا گفت : اگر به طور کلی بخواهیم این مسئله را بررسی کنیم باید گفت که بازارگردانی نماد شستا ضعیف بوده زیرا اگر بازارگردانی صورت می گرفت قیمت این نماد یک سوم کاهش پیدا نمی کرد، مدیران شستا به جای آنکه در زمان منفی بازارگردانی کنند اقدام به بستن نماد کردند.

او بیان کرد: شستا در سقف قیمتی برای آنکه تامین مالی کند و تاحدودی بتواند عملکردش را شفاف کند ۱۰ درصد از سهامش را عرضه کرد.

در انتها باید گفت درست است که  بازارگردانی این نماد تا حدودی با مشکل مواجه است اما این مسئله را نباید به عدم ارزشمندی این سهام ارتباط داد، زیرا زیر مجموعه های نماد شستا ارزشمند هستند و در بلند مدت بازدهی خوبی را به دنبال خود خواهند آورد.

سهام شستا متعلق به کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی است به همین دلیل مسئولان این شرکت باید با مدیریت درست از اموال این قشر زحمت کش جامعه مراقبت کنند و اجازه ندهند با بی تدبیری سرمایه کارگران از بین برود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.