تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 فروردین 1402 - 8:14
کد خبر : 96538

سرویس و نگهداری آسانسور بر اساس چک لیست سندیکای آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور بر اساس چک لیست سندیکای آسانسور

برای عملکرد مناسب انواع آسانسور نیاز است تا به صورت دوره ‌ای اقدام به بررسی و بازدید سیستم آن کرد. در واقع سرویس و نگهداری آسانسور بر اساس چک لیست سندیکای آسانسور به این دلیل دارای اهمیت بوده که می‌ توان اجزای مختلف آن را به صورت کاملاً اصولی مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

برای عملکرد مناسب انواع آسانسور نیاز است تا به صورت دوره ‌ای اقدام به بررسی و بازدید سیستم آن کرد. در واقع سرویس و نگهداری آسانسور بر اساس چک لیست سندیکای آسانسور به این دلیل دارای اهمیت بوده که می‌ توان اجزای مختلف آن را به صورت کاملاً اصولی مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. سندیکای صنایع آسانسور به منظور آموزش و گسترش کیفی شرکت ‌های آسانسوری و تولید کنندگان تأسیس شده و در حال حاضر دارای شعبات بسیار زیادی در اقصی نقاط کشور است.

بررسی چک لیست جامع سرویس و نگهداری آسانسور بر اساس سندیکای

با در نظر گرفتن مصوبه استاندارد و سندیکای آسانسور تمامی افراد و سرویس کارانی که اقدام به بازدید دوره ‌ای و سرویس انواع اسانسور می‌ کنند؛ موظف هستند تا به صورت ماهانه یک چک لیست مخصوص به همراه داشته باشند و آسانسور را از جهات و بخش ‌های گوناگون مورد بررسی قرار دهند. بخشی از موارد بسیار مهمی که در چک لیست سندیکای و سرویس و نگهداری آسانسور وجود دارند شامل موارد زیر می شوند.

بررسی عملکرد صحیح درب طبقه

بر اساس چک لیست سندیکای آسانسور می بایست از صحت عملکرد باز و بسته شدن درب آسانسور در کلیه طبقات اطمینان حاصل نمود. روی چهارچوب آسانسور یک میکروسوئیچ در نظر گرفته شده که با چشم نیز قابل رویت است. میکروسوئیچ با بسته شدن درب عمل خواهد کرد. در واقع در زمان بسته شدن درب طبقه توسط پلاتینی که روی آن وجود دارد مگنت پل می‌ شود و مدار برق دستگاه متصل می ‌گردد.

میکروسوئیچ دیگری نیز در سیستم آسانسور تعبیه شده که با ضامن قفل کار می ‌کند. در زمان سرویس و نگهداری آسانسور باید میکروسوئیچ به واسطه سرویس کار مورد بررسی قرار گیرد. برای تست قفل در وهله اول می ‌بایست میکروسوئیچ را به صورت دستی پل نمود و پس از آن اقدام به آزاد کردن ضامن درب کرد. با این کار میکروسوئیچ اتصال می یابد و در صورتی که کلید هر طبقه فشرده شود باید حرکت نماید. در صورتی که این عملکرد اتفاق بیفتد می ‌توانید از صحت قفل اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این توجه داشته باشید که این تست باید برای تمامی درب‌ ها انجام گیرد.

بررسی عملکرد صفحه کلید آسانسور

یکی از مواردی که در چک لیست سرویس و نگهداری سندیکای آسانسور دارای اهمیت بوده عملکرد صفحه کلید آسانسور است. عملکرد شاسی‌ ها باید در تمامی طبقات مورد بررسی قرار گیرند. به طور کلی می ‌توان گفت که شاسی ‌ها دارای دو بخش هستند که این بخش شامل دکمه کلید و نمایشگر سون سگمنت می‌ شود. در زمان سرویس‌ های دوره‌ ای باید عملکرد صفحه کلید مورد ارزیابی قرار گیرد.

سرویس و نگهداری آسانسور بر اساس چک لیست سندیکای آسانسور

تمیز بودن سیل درب آسانسور

در هر بازدید دوره‌ ای نیازمند بررسی تمیز بودن سیل درب آسانسور خواهید بود. در واقع زمانی که سرویس کار اقدام به سرویس دوره ‌ای آسانسور می‌ کند باید نسبت به تمیز کردن سیل درب نیز اقدام نماید؛ چرا که کثیف بودن آن باعث حرکت نامناسب درب خواهد شد.

کنترل و بررسی تراول کابل

در رابطه با تراول کابل باید در نظر داشته باشید که این کابل باید به صورت یکپارچه باشد و به واسطه رشته سیم ‌های کافی نصب گردد. به همین منظور باید مورد بررسی قرار گیرد تا در زیر دال بتنی از یک عدد بست استفاده شده باشد. با در نظر گرفتن طول تراول باید از بست‌ های نگهدارنده استفاده شود؛ اما باید به این نکته نیز توجه شود که این بسته ‌ها نباید باعث جلوگیری از حرکت بازسازی کابین آسانسور گردند. علاوه بر این بررسی تراول از نظر ظاهری نیز بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که تراول نباید دارای خط و خراشیدگی باشد.

کنترل تهویه کابین

در زمان سرویس و نگهداری دوره ‌ای بر اساس چک لیست سندیکای آسانسور باید اقدام به بررسی و کنترل تهویه کابین نیز نمود. در واقع سرویس کار باید در زمان بازدید کابین را از نظر تهویه هوا مورد بررسی قرار دهد تا در صورت لزوم با مشکلات احتمالی مواجه نشود.

توقف صحیح کابین در تراز طبقه

یکی از موارد بسیار مهمی که در رابطه با توقف صحیح کابین در تراز هر طبقه وجود دارد این است که آسانسور باید در کلیه طبقات در تراز مورد نظر متوقف شود. توجه داشته باشید که بازدید و بررسی باید از کف تمامی طبقات با کف کابین انجام گیرد؛ به طوری که کف طبقات و کف کابین آسانسور در یک راستا و هم تراز باشند. پیشنهاد می‌ شود تا پس از مشاهده عدم فواصل مساوی بین کف طبقات و آسانسور سریعاً نسبت به اصلاح موقعیت کابین اقدام گردد.

سرویس و نگهداری آسانسور بر اساس چک لیست سندیکای آسانسور

موارد بسیار مهم دیگری نیز در چک لیست سندیکای آسانسور در زمینه سرویس و نگهداری وجود دارند که برخی از آن‌ ها شامل بررسی نظافت داخل آسانسور و صحت عملکرد فتوسل می شوند. علاوه بر این سالم بودن سنگ کف آسانسور و موتور درب کابین نیز بسیار مهم هستند و باید مورد بررسی قرار گیرند. سرویس کار در هنگام بازدید‌های دوره‌ ای باید به مکانیزم بسته شدن درب نیز توجه داشته باشد.

کلام پایانی

با توجه به این که سرویس و نگهداری آسانسور بر اساس چک لیست سندیکای آسانسور باید انجام گیرد؛ بنابراین باید به صورت دوره ‌ای برخی از موارد مهم به واسطه سرویس کار بررسی شوند. از مهم ‌ترین مواردی که در این بازدید‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار بوده اند می توان به عملکرد صحیح درب طبقات و بررسی عملکرد صفحه کلید آسانسور اشاره کرد. علاوه بر این کنترل و بررسی تراول کابل و اتصالات کابین نیز بسیار مهم است و در زمان سرویس و نگهداری آسانسور باید انجام شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.