تاریخ انتشار : یکشنبه 5 فروردین 1403 - 13:27
کد خبر : 116149

مطالعه نشان می دهد؛

سندرم متابولیک خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

سندرم متابولیک خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

در یک مطالعه جدید، محققان گزارش کردند که افراد مبتلا به سندرم متابولیک با خطر بیشتر ابتلا به انواع سرطان مواجه هستند.

به گزارش تیتر داغ؛ سندرم متابولیک یک بیماری واحد نیست، بلکه به وضعیتی اطلاق می‌شود که یک فرد دارای سه یا تعداد بیشتری از نشانگرهای زیر باشد: چاقی شکمی، فشارخون بالا، قند خون بالا، تری گلیسیرید بالا و کلسترول خوب HDL پایین.

ثابت شده است که سندرم متابولیک و شرایط زمینه‌ای آن با مشکلات قلبی عروقی و همچنین دیابت نوع ۲ مرتبط است، اما این مطالعه جدید نشان می‌دهد که چگونه سندرم متابولیک در طول زمان در افزایش خطر سرطان نقش دارد.

این یافته‌ها حاصل بررسی تقریباً ۴۵۰۰۰ بزرگسال در چین با میانگین سنی ۴۹ سال است.

به گفته محققان، این تحقیق اهمیت مداخله زودهنگام را به عنوان راهی برای محدود کردن خطر ابتلاء به بیماری‌های بعدی در زندگی نشان می‌دهد.

دکتر «هان پینگ شیء»، نویسنده ارشد این مطالعه و جراح دانشگاه پزشکی پکن، در بیانیه‌ای گفت: «مطالعه ما می‌تواند تحقیقات آینده را در مورد مکانیسم‌های بیولوژیکی مرتبط با سندرم متابولیک به سرطان، که به طور بالقوه منجر به درمان‌های هدفمند یا راهکارهای پیشگیرانه می‌شود، راهنمایی کند. ارزیابی رسمی این مداخلات برای تعیین اینکه آیا می‌توانند خطر سرطان را تعدیل کنند، مورد نیاز است.»

شیء و همکارانش گزارش کردند که طی یک دوره پیگیری متوسط بیش از ۹ سال، شرکت کنندگان در تحقیق مبتلا به سندرم متابولیک با خطر بیشتر ابتلاء به هر نوع سرطان مواجه بودند.

شایان ذکر است، خطر ابتلاء به سرطان کلیه در این افراد بیش از ۴ برابر بیشتر از افراد دیگر بود.

در حالی که مشخص است التهاب در ایجاد سرطان نقش دارد، این مطالعه نشان می‌دهد که ترکیب التهاب و سندرم متابولیک خطر ابتلاء به چندین سرطان رایج را افزایش می‌دهد: سرطان سینه، روده بزرگ، آندومتر و کبد.

شیء توصیه کرد: «با اقدامات زیادی می‌توان خطر ابتلاء به سرطان را در آینده کاهش داد: حفظ وزن سالم، رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، اجتناب از استعمال سیگار و الکل، محافظت از خود در برابر نور خورشید، و پیروی از دستورالعمل‌های توصیه شده غربالگری سرطان.»

منبع: مدیکال نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.