تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 تیر 1400 - 11:44
کد خبر : 22303

سه روز طلایی برای تشخیص عقب ماندگی ذهنی نوزادان

سه روز طلایی برای تشخیص عقب ماندگی ذهنی نوزادان

رئیس گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: سه تا پنج روز اول پس از تولد، روزهایی طلایی برای پیشگیری از بروز عقب ماندگی ذهنی در نوزادان است.

به گزارش تیتر داغ؛ فاطمه نوائیان افزود: متأسفانه با وجود پیشرفت علم پزشکی هنوز هم نوزادانی با بیماری‌های مادرزادی و نقص‌های جسمی و ذهنی متولد می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت پیشگیری و ضرورت انجام آزمایشات غربالگری نوزادان در سه روز اول تولد به تبیین اقدامات گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای پیشگیری از عقب ماندگی پرداخت.

نوائیان با اشاره به آغاز طرح غربالگری نوزادان از سال ۸۴ گفت: این برنامه با ارزیابی بیماری کم کاری تیروئید در نظام بهداشتی کشور آغاز شد. در سال ۱۳۸۶ دو بیماری فنیل کتونوری و فاویسم و در سال ۹۷ نیز ۵۳ بیماری متابولیک ارثی به این غربالگری افزوده شد.

وی، این طرح را یکی از شاخص ترین فعالیت‌ها و دستاوردهای بهداشتی در سال‌های اخیر برشمرد که با بررسی‌های زودهنگام احتمال بروز اختلالات و بیماری‌های ذهنی و جسمی در نوزادان را کاهش می‌دهد.

نوائیان با اشاره به نحوه اجرای این غربالگری خاطرنشان کرد: در این غربالگری توسط مراقبان سلامت مراکز خدمات جامع سلامت در روزهای اولیه پس از تولد با گرفتن چند قطره خون از کف پای نوزاد صورت می‌گیرد و با انجام آزمایشات غربالگری بیماری‌های متابولیک مادرزادی، نوزاد در مقابل بروز بسیاری از بیماری‌های ذهنی و جسمی محافظت می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت غربالگری در شناسایی نوزادان مبتلا به اختلالات متابولیک و جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی و جسمی خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری‌های متابولیک در صورت تشخیص زود هنگام، قابل کنترل و درمان هستند و می‌توان از بروز علائم شدید و خطرناک آنها جلوگیری کرد.

نوائیان تاکید کرد: در صورت تأخیر در تشخیص و درمان متأسفانه این بیماری‌ها منجر به بروز مشکلات ذهنی و جسمی نظیر عدم توانایی حرکتی، عقب ماندگی ذهنی، عدم توانایی تکلم و حتی مرگ کودک شود.

عوامل مؤثر در بروز عقب ماندگی ذهنی

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کم کاری مادرزادی تیروئید را باعث ایجاد عوارض جبران ناپذیری بر روی رشد و تکامل مغز و اعصاب مرکزی و رشد طولی و قد نوزاد عنوان کرد.

وی با ذکر این مطلب که بیماری فنیل کتونوری در بدو تولد هیچ‌گونه نشانه آشکاری ندارد افزود: نوزاد در دو تا سه ماه اول زندگی، ظاهری کاملاً سالم دارد، ولی به تدریج علائم بیماری نمایان و با گذشت زمان کودک دچار عقب ماندگی ذهنی می‌شود.

به گفته نوائیان، این کودکان اغلب ناآرام و پر جنب و جوش شده و تعادل عصبی خوبی ندارد. قدرت تکلمش ضعیف و در راه رفتن دچار مشکل شده و عقب ماندگی ذهنی در بیماری فنیل کتونوری شدید است و کودک بیش فعالی همراه با حرکات بی هدف پیدا می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.