تاریخ انتشار : جمعه 25 مهر 1399 - 18:57
کد خبر : 13900

سپیدپوشانی که راه نفس کرونایی‌ها را باز می‌کنند

سپیدپوشانی که راه نفس کرونایی‌ها را باز می‌کنند

متخصصان بیهوشی سپیدپوشانی هستند که یک نفس بیشتر با بیماران کرونایی فاصله ندارند و کمتر دیده می شوند.

به گزارش تیتر داغ؛ پاییز سیاهی که همه از آن می‌ترسیدیم، از راه رسیده است، کادر درمان پرقدرت‌تر از همیشه در صحنه نبرد با کرونا حضور دارند و در تلاش هستند تا جان بیماران کرونایی را نجات دهند، در این بین نام یک گروه کمتر از سایر سفید پوشان سلامت به گوش می‌رسد، مدافعان سلامتی که دوشادوش متخصصان عفونی و ریه شب و روز در میدان مبارزه و حتی چند قدم جلوتر از خط مقدم مبارزه با کرونا در جدال با ویروس هستند تا با به کارگیری تخصص و مهارت خود جانی تازه به نفس‌های به شماره افتاده بیماران کرونایی ببخشند.

این سپیدپوشان که درس ایثار و گذشت را مشق می‌کنند، آن زمان که بیماران خسته از نبرد با کرونا با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و کرونا راه نفس هایشان را تنگ کرده است، پای کار می‌آیند و تلاش می‌کنند با باز کردن راه تنفسی و اکسیژن رسانی به بیماران بتوانند، نجات بخش باشند، حتی به قیمت جانشان، چرا که در کمترین فاصله با نفس‌های آلوده به ویروس قرار دارند.

این مدافعان سلامت تخصصشان بیهوشی است، اما در هشت ماه گذشته در بزنگاه مبارزه با کرونا هوشیارانه جنگیدند، هر چند یک نفس بیشتر با کرونا فاصله نداشتند.

شهادت ۱۳ متخصص بیهوشی در دوران کرونا

امروز در حالی روز جهانی بیهوشی را سپری می‌کنیم که به گفته رئیس انجمن بیهوشی ۱۳ متخصص در این حوزه را در خط مقدم مبارزه با کرونا  از دست داده ایم، متخصصان بیهوشی که به آسمان‌ها پر کشیدند تا ما به هوش باشیم و بدانیم هستند کسانی که این گونه جان خود را برای نجات بیماران فدا می‌کنند و برای حفظ این سرمایه‌های ملی باید بیش از پیش به اصول بهداشتی پایبند باشیم.

شهادت 13 متخصص بیهوشی در دوران کرونا

متخصصانی که یک نفس با کرونا بیشتر فاصله ندارند

علی دباغ مدیر گروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به عملکرد متخصصان بیهوشی در دوران کرونا بیان کرد: تیم درمان در حال نبرد با کرونا هستند و در این میان متخصصان بیهوشی برای مراقبت از بیمار یک قدم پا را فراتر می‌گذارند و مجبور هستند وارد راه تنفسی بیماران کرونایی شوند؛ در عمل خود را به دل آتش می‌زنند و این برای یک یا چند متخصص بیهوشی نیست و تمام متخصصان بیهوشی که مهمترین وظیفه آن‌ها تست راه هوایی بیماران است، با این مقوله هم نفس شدن با بیماران کرونایی درگیر هستند.

این استاد تمام بیهوشی قلب بیان کرد: متخصصان بیهوشی اغلب کمتر از سایر متخصصان و گروه‌های پزشکی در میدان مبارزه با بیماری کرونا دیده می‌شوند، این متخصصان در هر شرایطی وارد میدان مبارزه با کرونا شدند و حتی در شرایطی که وسایل حفاظتی به میزان کافی در کشور نبود، متخصصان بیهوشی برای نجات بیماران کرونایی پای کار بودند تا راه تنفس بیماران را باز کنند.

دباغ بیان کرد: از طرفی باید توجه داشت که متخصصان بیهوشی در دوران کرونا علاوه بر خدمت رسانی به بیماران کرونایی در جراحی‌های اورژانسی و نیمه اورژانسی مانند تروما، قلب، آپاندیس و … حضور داشتند و در شرایطی هم نفس با بیماران می‌شدند که نمی‌دانستند بیمار مبتلا به کروناست و همه ما می‌دانیم که بسیاری از مبتلایان به کرونا بدون علامت هستند و متخصص بیهوشی در موارد اورژانسی از خود گذشتگی می‌کند، بیماری که از وضعیت آن بی خبر است بیهوش و روند تنفسی او را کنترل می‌کند که در این شرایط امکان ابتلا به بیماری بالاست.

یک نفس فاصله با کرونا

نقش ویژه متخصصان بیهوشی در درمان بیماران کرونایی

علیرضا زالی فرمانده مقابله با مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه روز جهانی بیهوشی فرصت مغتنمی است برای قدردانی از تلاش‌های ارزشمند فعالان عرصه بیهوشی که با به کارگیری مهارت و دانش خود نقش به سزایی در درمان بیماران ایفا می‌کنند، گفت: در این روز‌های سخت نبرد با کرونا که آوازه مسئولیت پذیری و نوع دوستی سپیدپوشان کادر بهداشت و درمان در سراسر گیتی پیچیده است، اهمیت دانش و تلاش‌های با ارزش و سرنوشت ساز متخصصان بیهوشی در نجات جان انسان‌ها بیش از هر زمان بر همگان عیان شده است.

او ادامه داد: خوشبختانه ثمرات توجه به آموزش تخصصی از سال‌های پیش تا کنون، امروزه در بحران کرونا بیش از هر زمان به مدد جامعه آمده است و جامعه علمی را در ادامه مسیر تخصصی شدن پزشکی مصمم‌تر کرده است تا علاوه بر توسعه آموزش تخصصی بیهوشی، همان طور که تا کنون به تکنیک‌های روز دنیا در حوزه بیهوشی دست یافته‌ایم، همچنان در این حوزه پیشتاز باشیم و تجارب گرانقدری که در طول بحران کرونا به دست آمده را در قالب مستندات علمی در دنیا مطرح کنیم.

فرمانده مقابله با مدیریت کرونا در کلانشهر تهران گفت: در این روز‌های پر تب و تاب که فعالان حوزه بیهوشی همپای سایر مدافعان سلامت در یک قدمی ویروس کرونا برای تداوم نفس‌های به شماره افتاده بیماران کرونایی مجدانه می‌کوشند، دست آنان را به گرمی می‌فشاریم و از تلاش‌های خالصانه آنان قدردانی می‌کنیم.

بیهوشی یکی از پر ریسک‌ترین مشاغل گروه پزشکی است

او با بیان اینکه متخصصان بیهوشی در آی سی یو با بیماران بد حال کرونایی در ارتباط هستند ادامه داد: بیهوشی یکی از پر ریسک‌ترین مشاغل گروه پزشکی است و کادر درمان در حال جنگ نابرابر با ویروس منحوس کرونا هستند؛ لذا مهمترین درخواست امروز ما از مردم رعایت نکات بهداشتی است تا کادر درمان بتواند فرصتی برای استراحت داشته باشند.

یک نفس فاصله با کرونا

اتاق عمل هایی که در روزهای کرونایی خالی نماند

محمد رضا ظفرقندی  رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: از گذشته‌های دور تاکنون اگر همکاران متخصص بیهوشی نبودند بسیاری از کارهای تیمی پیش نمی‌رفت. بنده شاهد خدمات ارزشمند این کادر از گذشته‌های دور بودم. در روزهای دفاع مقدس همکاران بیهوشی ما با تعداد کمی ده‌ها اتاق عمل را اداره می‌کردند. آن چه که دست شهدای مدافع سلامت را می‌گیرد، خدمت آنها به بیماران است.

وی افزود: مسئولان باید قدردان زحمات پزشکان باشند. اما هنوز مظلومیت و از خودگذشتگی آنها به شکلی که باید دیده نشده است. از لحظه اول شروع بیماری کرونا در بیمارستان‌ها متخصصان بیهوشی در بخش های آی سی یو فعال بودند. من به عنوان نماینده جامعه پزشکی وظیفه دارم این زحمات را ذکر کرده و از آنها قدردانی کنم. درمان کرونا مقابله با آن به شکل پیشگیری است.

بیهوشی

رکورد شکنی دستیاران بیهوشی پس از ۲۰ سال در روز‌های کرونایی

استاد تمام فلوشیپ بیهوشی قلب درخشش دستیاران رشته بیهوشی و ثبت رکورد علمی آن‌ها در طول ۲۰ سال اخیر در آزمون دستیاری تخصصی را شیرین‌ترین خاطره خود در دوران کرونا عنوان کرد و افزود: ما در این هشت ماه از شیوع کرونا مجبور شدیم از دستیاران بیهوشی کمک بگیریم و این همکاران که امسال در امتحان آخر دوره را شرکت کردند، نتایج امتحانات ان‌ها شگفت انگیز بود و این آزمون‌ها با بالاترین نتایج سپری شد و این دستیاران نتایج زحمات خود را دیدند و باید بگوییم دستیارانی که امسال فارغ التحصیل شدند، در ۲۰ سال اخیر بالاترین نتایج علمی را کسب و رکورد بی سابقه‌ای ثبت کردند.

او ادامه داد: همچنین کتاب بیهوشی سلولی و مولکولی برای نخستین بار در دنیا در یک انتشارات بین المللی چاپ شد و این کتاب از این پس به عنوان یک مرجع بین المللی مورد استفاده متخصصان بیهوشی در دنیا قرار خواهد گرفت.

رکورد شکنی دستیاران بیهوشی در دوران کرونا

مرگ بیماران تلخ‌ترین روز‌های مدافعان سلامت در روز‌های کرونایی

مدیر گروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تلخ‌ترین خاطره خود را مرگ بیماران کرونایی عنوان کرد و گفت: برای یک پزشک چیزی دردناک‌تر از این نیست که بیماری جان خود را از دست دهد و مرگ بیماران کرونایی روز‌های تلخی را برای کادر درمان رقم می‌زند.

دباغ بیان کرد: مهمترین دغدغه متخصص بیهوشی این است که مردم آسیبی نبینند و سلامت باشند و انتظار داریم که مسئولان کمی از نظر مادی و معنوی به تخصصان بیهوشی توجهی داشته باشند.

باز کردن راه نفس بیماران کرونایی

تمایل کم برای ورود به رشته بیهوشی

با این حال به نظر می رسد استقبال از این رشته کم شده است و آینده این رشته تخصصی پزشکی در کشور به خطر افتاده است.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه کشور گفت: در ایران به علت پایین بودن درآمد این گروه تخصصی و کار بسیار سخت آنها، میزان تمایل همکاران ما برای ورود به این رشته کم است. همین روزها، دستیاران سال اول نام نویسی می‌کنند. آماری از شهرستان‌ها گرفتیم و نگران این بودند که شاید تعداد کمی وارد این رشته شوند. امیدواریم مسئولان مربوطه در این زمینه تمهیداتی در نظر بگیرند، زیرا در آینده دچار مشکل جدی در این رشته خواهیم بود.

این روزها که کرونا قدرتمندتر از گذشته تاخت و تاز می کند، می توانیم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی کمتر به بیماری مبتلا شویم و بار بیشتری بر روی دوش مدافعان سلامت تحمیل نکنیم.

منبع :جوان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.