تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 فروردین 1402 - 7:50
کد خبر : 96804

سکاندار وزارت جهاد کشاورزی تغییر کرد/ پیگیری احیا خاک های مرده

سکاندار وزارت جهاد کشاورزی تغییر کرد/ پیگیری احیا خاک های مرده

سخنگوی دولت روز سه شنبه خبر از تغییر وزیر جهاد کشاورزی داد و گفت: رییس سازمان دامپزشکی کشور به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تعیین شد.

به گزارش تیتر داغ؛ تغییر وزیر جهاد کشاورزی یکی از اخبار داغ این هفته بود. علی بهادری جهرمی، سخنگو دولت در این باره گفت: سال گذشته با توجه به شرایط جهانی که اتفاق افتاد؛ به ویژه جنگ اوکراین شاهد مشکلاتی در تأمین غذا و امنیت غذایی در سطح جهان بودیم و با مدیریت سید جواد ساداتی نژاد کشور در این زمینه دچار مشکل نشد اما با توجه به تورم‌های جهانی ناشی از جنگ اوکراین و تورم‌های ناشی از رکود دوره کرونا و با ارزیابی‌های صورت گرفته رئیس جمهور تصمیم گرفتند در این حوزه تغییراتی صورت گیرد؛ از این رو سید محمد آقا میری، رئیس فعلی سازمان دامپزشکی کشور به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی انتخاب شد.

وضعیت بازار گوشت

رصد بازار اقلام خوراکی حاکی از افزایش برخی محصولات غلاتی مانند انواع بیسکویت‌ها و کیک‌ها است. نوشیدنی‌ها نیز از دیگر محصولاتی است که افزایش قیمت را تجربه کردند. به عنوان مثال برخی از انواع بستنی‌ها حتی افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی داشتند.

وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین کالاهای اساسی مردم با قیمت مناسب با توجه به کاهش قدرت خرید جامعه مبادرت به تأمین اقلامی مانند گوشت، تخم مرغ، لبنیات و… کرده است. گوشت مرغ قیمت دولتی داشته و بر اساس آخرین مصوبه دولت هر کیلو ۶۳ هزار تومان تعیین شده است. این عدد هنوز تغییر رسمی نداشته اگر چه در بازار قیمت گوشت مرغ تازه به هر کیلو ۸۰ هزار تومان رسیده است.

بر اساس سخنان اسبق وزیر جهاد کشاورزی قیمت مرغ منجمد مشخص و کیلویی ۴۰ هزار تومان است که چند هزار تومان هزینه‌های جانبی به آن اضافه می‌شود. در حال حاضر هر کیلو گوشت منجمد مرغ ۵۵ هزار تومان است.

گوشت قرمز که روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسید با عرضه گوشت وارداتی بین ۳۸۰ تا ۴۸۰ تومان در نوسان است.

وزیر پیشین جهاد کشاورزی درباره آمار عرضه گوشت در بازار کشور عنوان کرد: بیش از ۱۸ هزار تن گوشت قرمز با قیمت ۱۵۵ هزار تومان و ۵۲ هزار تن گوشت مرغ منجمد با قیمت ۴۰ هزار تومان توزیع شده است.

یک بام و دو هوای تولید، واردات و صادرات

شهیاد آبنار، مدیر کل دفتر بازرگانی کالاهای کشاورزی در هفته جاری با بیان اینکه محموله‌های گوشت مرغ گرم وارداتی برای تنظیم بازار در راه است، گفت: تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام دو یا سه محموله گوشت مرغ گرم وارد کرده و بخشی از آن هفته گذشته با قیمت مناسب در استان تهران توزیع شد.

وی متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم در بازار را ۶۳ هزار تومان عنوان کرد.

از سوی دیگر رضا مبصری، دبیر انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ در برنامه‌ای رادیویی پیش بینی کرده پس از پایان ماه مبارک رمضان مازاد گوشت مرغ صادر شود. وی گفت: سالانه حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود و تقریباً سرانه ۲۸ تا ۳۰ کیلوگرم تأمین می‌شود. اگر چه انستیتو تغذیه ایران توصیه کرده چیزی حدود دو کیلوگرم در ماه یعنی ۲۴ کیلو سالانه مصرف گوشت هر نفر باید باشد.

دبیر انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ ادامه داد: اقبال به گوشت مرغ با افزایش نرخ گوشت قرمز بیشتر می‌شود. هنگام افزایش تقاضا بالانس عرضه و تقاضا تا حدودی بهم می‌ریزد اما در روزهای آینده شاهد ثبات در بازار گوشت مرغ خواهیم بود و حتی پیش‌بینی ما این است که اواخر این ماه و پس از پایان ماه رمضان مرغ مازاد صادرات شود.

وضعیت بازار ویتامین‌ها

با پایان فصل سرما میوه‌هایی همچون پرتقال نسبت به پیش از سال گران‌تر شده اما همچنان می‌توان گفت ارزان‌ترین میوه در بازار ایران است. کف قیمت هر کیلو پرتقال تامسون شمال در میدان بزرگ عمده فروشی میوه و تره بار ۱۰ هزار تومان بوده و بالاترین نرخ این میوه پاییزی ۴۵ هزار تومان مربوط به سقف قیمتی پرتقال جنوب است.

قیمت عمده فروشی سیب قرمز روند کاهشی داشته و بهترین کیفیت این میوه از ۵۰ به ۴۰ هزار تومان رسیده است اما سیب زرد گران شده و بهترین کیفیت آن با افزایش ۲۲ درصد از هر کیلو ۴۵ به ۵۵ هزار تومان رسیده است.

نرخ هندوانه این میوه آب بر در این روزها معمولاً نوبرانه محسوب شده و محصولات جنوب کشور بازار را تأمین می‌کند. نرخ آن در بهترین کیفیت با افزایش ۹۲ درصدی از هر کیلو ۱۳ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است.

وضعیت قیمت در بازار صیفی جات

برخی سبزیجات مانند خیار و پیاز کاهش قیمت داشته و خیار رویال در بهترین کیفیت با کاهش ۵۰ درصدی از هر کیلو ۱۸ به ۹ هزار تومان رسیده است. این عدد برای خیار گلخانه‌ای ۲۸.۵ درصد بوده و هر کیلو خیار پرورش یافته در گلخانه‌های کشور به مبلغ ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود در حالی که هفته پایانی اسفند ۱۴۰۱ خیار گلخانه‌ای هر کیلو ۲۸ هزار تومان عرضه می‌شد. اما گوجه فرنگی افزایش قیمت داشته و قیمت این محصول پرمصرف از هر کیلو ۱۲ هزار تومان در هفته پایانی اسفند ۱۴۰۱ به ۱۶ هزار تومان در هفته سوم فروردین ۱۴۰۲ رسیده است.

سیر خشک و فلفل دلمه سبز با هر کیلو ۶۰ هزار تومان از جمله سبزیجات با بالاترین قیمت در بازار ایران است.

بازار قند و شکر

شکر از جمله محصولات استراتژیک بوده که قیمت جهانی آن رو به افزایش است. پس از اعلام کاهش تولید اوپک پلاس قیمت اتانول افزایش یافت و تولیدکنندگان نیشکر را تشویق به اختصاص دادن این محصول به ترکیب سوختی کرد.

برزیل یکی از تأمین کنندگان اصلی شکر در جهان است. دولت فدرال جدید برزیل به برنامه معافیت مالیاتی خود برای بنزین پایان داده از این رو تقاضا برای اتانول و نیشکر با مالیات پایین‌تر افزایش یافته است. به این ترتیب این کشور عرضه شکر را محدود کرد.

با این حال، انتظار می‌رود برزیل در فصل جدید که از آوریل آغاز شده است ۴۰.۳ میلیون تن شکر تولید کند که دومین میزان تولید شکر در جهان خواهد بود.

در بازار ایران هم قیمت قند و شکر افزایش یافته و شکر از هر کیلو ۲۳ هزار تومان در اسفند سال گذشته به ۲۶ هزار تومان و قیمت قند نیز از ۲۹ به ۳۳ هزار تومان رسیده است.

پیگیری احیا خاک‌های مرده

بیابان زایی فرآیندی خزنده است و با عواملی مثل تغییرات کاربری زمین، سوءمدیریت منابع آب از سوی عوامل انسانی تشدید شده و همچنین تحت تأثیر تغییر اقلیم نظیر خشکسالی‌ها قرار می‌گیرد. در حال حاضر ایران با توجه به افت منابع زیرزمینی و خشکی تالاب‌ها در شرایط دشواری قرار داشته به طوری که سازمان مدیریت بحران کشور هشدار داده است ۹ هزار و ۴۸۰ شهر و روستا در معرض فرونشست قرار دارند.

وحید جعفریان، مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره کارهای انجام شده به اقدام ضربتی کارگروه مقابله با بیابان زایی اشاره کرد و گفت: احیا ۳ میلیون هکتار زمین تکلیف شد. هزینه کنترل کانون‌های بحرانی برای هر هکتار زمین چه در حوزه اقدامات مدیریتی و چه امور اجرایی متفاوت است؛ اما در کلان به طور متوسط حدود ۳۰ میلیون تومان اعتبار برای احیا زمین در هکتار هزینه نیاز است.

وی تصریح کرد: اگر جنگل‌ها ایجاد شوند و مانع تخریب آنها شویم این درختان از گسترش تپه‌های ماسه‌ای و فرسایش خاک جلوگیری خواهند کرد؛ علاوه بر اینکه در ادامه شرایط حاصلخیزی خاک را به وجود می‌آورند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.