تاریخ انتشار : شنبه 6 آبان 1402 - 11:29
کد خبر : 107397

سیاست خارجی آشفته تونس؛ از توجیه رای ممتنع تا حمایت «قیس سعید» از فلسطین

سیاست خارجی آشفته تونس؛ از توجیه رای ممتنع تا حمایت «قیس سعید» از فلسطین

وزارت خارجه تونس در حالی تلاش کرد که رای ممتنع این کشور به قطعنامه سازمان ملل درباره فلسطین را توجیه کند که رئیس جمهور تونس بر حمایت از برپایی کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس تاکید کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ وزارت خارجه تونس درباره رای ممتنع شب گذشته این کشور به مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل که خواهان برقراری آتش بس فوری و دائمی و پایدار در راستای فراهم آوردن بستر برای ورود کمک های بشردوستانه به غزه شد، توضیح داد.

«طارق الادب» نماینده دائم تونس در سازمان ملل اعلام کرد: رای ممتنع تونس در این راستا انجام شد که اوضاع خطرناک و بی سابقه در غزه و دیگر مناطق فلسطینی‌نشن در نتیجه تداوم حملات وحشیانه اسرائیل به ملت فلسطین و نیز محدودیت های شدید اعمال شده که زندگی میلیون‌ها فلسطینی را فلج کرده است، سقف بالاتری را طلب می‌کند که متن قطعنامه به آن نرسیده است.

از سوی دیگر «قیس سعید» رئیس جمهور تونس مجددا بر حمایت خود از ملت فلسطین برای دست یابی به حق خود در کل سرزمین های اشغالی و برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس تاکید کرد.

وی افزود: آزادشدن از یوغ اشغالگری در نگاه بسیاری تروریسم است، اما ویرانی منازل و بیمارستانها و شهید کردن کودکان و زنان و آواره کردن ملت فلسطین، دفاع از خود (از سوی صهیونیست ها) تلقی می‌شود.

شامگاه جمعه در جریان نشست فوق العاده و اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی وضعیت جنگی در فلسطین اشغالی به ویژه نوار غزه، قطعنامه پیشنهادی اعراب برای برقراری «آتش بس بشردوستانه دائمی و پایدار» فوری در این نوار را تصویب شد.

این قطعنامه پیشنهادی که تحت عنوان «حفاظت از غیر نظامیان و پایبندی به تعهدات حقوقی و بشردوستانه» توسط اردن به نمایندگی از کشورهای عربی ارائه شده بود و مورد حمایت ده‌ها کشور دیگر عضو سازمان ملل قرار گرفت، در مجمع عمومی با اکثریت ۱۲۰ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف به تصویب رسید در حالی که ۴۵ کشور نیز به آن رای ممتنع دادند.

در این میان رای ممتنع دو کشور مسلمان و عربی عراق و تونس موجب تعجب رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت. این در حالی است که در میان کشورهای اسلامی حتی کشورهایی که با رژیم اسرائیل رابطه داشتند به این قطعنامه رای مثبت دادند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.