تاریخ انتشار : سه شنبه 24 دی 1398 - 8:47
کد خبر : 6395

سیستان و بلوچستان چشم انتظار دولت یا ملت ؟

سیستان و بلوچستان چشم انتظار دولت یا ملت ؟

در هفته گذشته اتفاقاتی اسف بار در ایران مردم را داغدار کرد، ساقط شدن هواپیمای اکراینی از یک سمت و سیل وحشتناک در سیستان بلوچستان از سوی دیگر مردم را بیش از گذشته داغدار کرد. در این میان بسیاری از مسئولان پس از چندین روز تازه به دنبال یاری مناطق سیل زده هستند. به گزارش

در هفته گذشته اتفاقاتی اسف بار در ایران مردم را داغدار کرد، ساقط شدن هواپیمای اکراینی از یک سمت و سیل وحشتناک در سیستان بلوچستان از سوی دیگر مردم را بیش از گذشته داغدار کرد. در این میان بسیاری از مسئولان پس از چندین روز تازه به دنبال یاری مناطق سیل زده هستند. به گزارش تیترداغ به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد دستورات لازم جهت تسریع روند امداد رسانی پس از یک هفته توسط رئیس جمهور صادر شده است.

سیلاب های سیستان و بلوچستان

در پی بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از شامگاه پنج‌شنبه ۱۹ دی آغاز شده و موجب جاری شدن سیلاب در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان شده است، حسن روحانی روز گذشته در تماس تلفنی با استاندار سیستان‌وبلوچستان در جریان مسائل و مشکلات این استان در پی بارش‌های شدید و وقوع سیل قرار گرفت و دستورات لازم را برای تسریع در روند امدادرسانی صادر کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری در این تماس تلفنی با احمد علی موهبتی استاندار سیستان‌وبلوچستان بر اختصاص تمام امکانات و تجهیزات و هماهنگی تمامی بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط برای مدیریت نهایی سیلاب‌ها و کمک به آسیب‌دیدگان تاکید کرد. روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری هم در گفت‌وگوی تلفنی با استانداران سیستان‌وبلوچستان و کرمان دستور داد تا همه امکانات برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان از سیل بسیج شود. اگرچه بارش‌های سیل‌آسا در جنوب شرق کشور استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داده اما خبرها حاکی از آن است که شرایط در استان سیستان‌وبلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر است به‌طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده است و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است.

جاری شدن سیلاب در استان‌های سیستان‌وبلوچستان

درخواست تنخواه پنج میلیارد تومانی

روز گذشته اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با «ایسنا» از پیشنهاد تنخواه پنج میلیارد تومانی به دولت برای انجام کارهای امدادرسانی در سیل نیز خبر داد و تصریح کرد: این تنها برای انجام اقدامات اضطراری و امدادرسانی است.

۵ ناپدید پیدا شدند
علی ربیعی سخنگوی دولت هم دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره وقوع سیل سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: پنج نفر ناپدید شدند اما در حادثه سیل سیستان‌وبلوچستان یک نفر جان خود را از دست داده است. البته عصر دیروز رسول راشکی مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان‌وبلوچستان اعلام کرد که پنج نفر از ساکنان روستای رادو از توابع دشتیاری چابهار در سیلاب مفقود شدند که تیم عملیات امداد و نجات هلال احمر توانستند این نفرات را نجات دهند. این مفقودان در رودخانه و کانال روستای جماعت‌زهی پیدا و به بیمارستان منتقل شدند که حال دو نفر از آنها وخیم است.

بیش‌از سه هزار نفر امدادرسان
از سوی دیگر دیروز احمدعلی موهبتی استاندار سیستان‌وبلوچستان اعلام کرد که هم‌اینک سه هزار و ۵۰۰ نفر در قالب ۶۵ گروه جهادی در مناطق سیل‌زده این استان مشغول به فعالیت و امدادرسانی هستند. او افزود: علاوه‌بر فعالیت پنج گروه مهندسی رزمی راه‌سازی، تاکنون بیش‌از هزار بسته لوازم خانگی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آماده تحویل به خانوارها شده است. به گفته استاندار سیستان‌وبلوچستان، طی چند روز اخیر بالگردهایی برای عملیات امدادرسانی و تقویت انبارهای اداری جمعیت هلال احمر از جمله چادر امدادی، وسایل گرمایشی و بسته‌های موادغذایی اختصاص یافته است. همچنین ناوگان ماشین‌آلات سنگین استان نیز جهت نگهداری، مرمت و بهسازی مسیرهای روستایی و بسته شده پس از حوادث تقویت شده است.

موهبتی قطع محورهای ارتباطی ۵۰۰ روستا، بسته شدن ۲۶ محور مواصلاتی فرعی، قطع برق ۱۳۰ روستا، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۳۰۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان، قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک، قصرقند و همچنین آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی در مناطق شهری و روستایی را از جمله آسیب‌های وارد آمده به مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان برشمرد.

جاری شدن سیلاب در استان‌های سیستان‌وبلوچستان

مسدود شدن راه ارتباطی ۵۰۰ روستا

براساس آنچه عباسعلی ارجمندی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان‌وبلوچستان اعلام کرده است، راه ارتباط ۵۰۰ روستای استان از روز یکشنبه تاکنون براثر سیلاب بسته شده است. ارجمندی توضیح داد: بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی، قطع شدن برق ۱۳۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان‌وبلوچستان، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان و قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک و قصرقند از جمله خسارت‌های سیل ۳ روز اخیر در استان بوده است. او افزود: همچنین در جریان سیلاب اخیر بیش‌از ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیستان‌وبلوچستان دچار خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شدند. خبرها از سیستان‌وبلوچستان حاکی از آن است که ریزش دیوار یک واحد مسکونی براثر بارندگی در «کهک» سراوان جان دختر پنج ساله سراوانی را گرفت. فریبرز راشدی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اعلام این خبر به «ایسنا» گفت: این حادثه به علت سست شدن دیوار منزل یکی از شهروندان سراوانی به‌دلیل بارندگی‌های شدید چند روز اخیر رخ داد.

طغیان بی‌سابقه رودخانه‌های جاسک

خبر دیگر از سیل جنوب شرقی کشور آنکه محمد رادمهر فرماندار شهرستان جاسک استان هرمزگان با اشاره به اینکه بارندگی‌های شهرستان جاسک فوق سنگین و به گفته بزرگان منطقه بی‌سابقه در صدسال گذشته بوده است، گفت: شدت بارندگی در شهرستان جاسک باعث شد رودخانه‌های فصلی با شدت طغیان کنند و همچنین سد جگین با ارتفاع ۴ متر سرریز شده و مناطق پایین‌دست آن دچار آب‌گرفتگی شدند. او با بیان اینکه چند اردوگاه برای اسکان موقت در منطقه گابریک ایجاد شده است، تاکید کرد: متاسفانه راه‌های مواصلاتی ما با بخش لیردف در مسیر کنارک کاملا قطع شده و راه جاسک با بشاگرد همچنان مسدود است. رادمهر بیان کرد: در تلاش هستیم راه‌های برخی روستاها که هیچ‌گونه ارتباطی با آنها نداریم را بازگشایی کنیم و ارتباط خود را با روستاها برقرار و مشکلات آنها را برطرف کنیم؛ ۹ روستا در شهرستان تخلیه‌شده و اهالی اسکان داده شده‌اند، در حال ارزیابی خسارت در این روستاها نیز هستیم.

انبارهای دارویی پُر است
از سوی دیگر غلامحسین مهرعلیان مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو درباره تامین داروهای مورد نیاز در استان‌های سیل‌زده گفت: در حال حاضر گزارشی از کمبود دارو در این مناطق نداشته‌ایم و موجودی کافی دارو در انبارهای دارویی مناطق سیل‌زده اعم از سیستان، هرمزگان و… وجود دارد و هیچ مشکل و کمبودی در زمینه تامین دارو و دارو رسانی به مناطق سیل‌زده نداریم.

جمع‌آوری کمک‌های شهروندان
از سوی دیگر پیروز حناچی، شهردار تهران، در حساب توییتری خود نوشت: به شهرداران مناطق دستور داده شد تا با برپایی غرفه‌هایی، کمک‌های شهروندان تهرانی را جمع‌آوری، تجمیع و به مناطق سیل‌زده ارسال کنند.

اعزام تیم‌های بهداشتی
همچنین محمد اسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت وزارت بهداشت دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» درخصوص جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده، گفت: تیم‌های بهداشت محیط، سلامت در بلایا و گروه بیماری‌های واگیر به این استان‌ها اعزام شده‌اند و تا کنون موردی از اپیدمی بیماری‌های واگیر در این مناطق نداشته‌ایم.

خطر مارگزیدگی و حمله تمساح
او با اشاره به اینکه افزایش حجم‌بارش‌ها می‌تواند منجر به تخریب لانه‌ مارها و سایر حیوانات گزنده شده و آنها را به میان مردم هدایت کند، بر لزوم ارائه آموزش‌های لازم درخصوص برخورد با این موارد تاکید کرد و افزود: پس از آموزش‌های لازم، واکسن و داروهای کافی از طریق ما به مراکز بهداشتی توزیع می‌شود تا مشکلی برای کمبود دارو نداشته باشیم. اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست سیستان‌وبلوچستان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به‌وجود آمده در جنوب این استان احتمال خروج تمساح‌ پوزه کوتاه(گاندو) از برکه وجود دارد که مردم باید به شدت مراقب باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.