تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تیر 1400 - 10:04
کد خبر : 21965

شناسایی دقیق مجرمان با چهره‌های رایانه‌ای چرخنده

شناسایی دقیق مجرمان با چهره‌های رایانه‌ای چرخنده

محققان دانشگاه بیرمنگام از یک سیستم جدید برای طبقه بندی و سازماندهی تصاویر چهره افراد مجرم استفاده کرده‌اند که سرهای افراد را به شکل چرخنده و با جزئیات بیشتر نمایش می‌دهد.

به گزارش تیتر داغ؛ پلیس با استفاده از چهره‌های دوبعدی ممکن است نتواند با دقت افراد را شناسایی کند. زیرا گاهی مجرمان از کنار مشاهده می‌شوند و چهره افراد از کنار با چهره آنها از مقابل متفاوت است. بنابراین استفاده از چهره چرخنده مشاهده مجرمان را در حالات مختلف ممکن کرده و باعث می‌شود بتوان آنها را با دقت و با اطمینان بالایی شناسایی کرد.

با استفاده از چهره‌های چرخان مجرمان، شاهدان عینی نیز راحت تر می‌توانند هویت افراد مجرمی را که در نقاط مختلف دیده‌اند تشخیص دهند و از تطابق این چهره‌ها با افرادی که واقعاً دیده‌اند، مطمئن شوند.

در تلاش برای رفع این مشکل، دانشمندان دانشگاه بیرمنگام انگلیس یک سیستم رایانه‌ای آزمایشی ایجاد کردند که در آن شاهدان می‌توانند مدل‌های عکاسی سه بعدی از سر افراد را تا ۹۰ درجه به چپ یا راست بچرخانند و در هر نقطه در حین چرخش به دلخواه متوقف شوند.

این تنظیمات تقریباً بر روی ۳۰۰۰ شاهد داوطلب مورد آزمایش قرار گرفت. در ابتدا ویدئویی به این افراد نشان داده شد که در آن یک مرد سی ساله کیف دستی زنی را سرقت می‌کند. برخی از آنها نسخه‌ای از فیلم را مشاهده کردند که در آن چهره مرد فقط از سمت چپ دیده می‌شد، در حالی که برخی دیگر نسخه‌ای را مشاهده کردند که در آن دزد فقط از سمت راست دیده می‌شد. سپس مجموعه‌ای از عکس‌های روی صفحه رایانه به داوطلبان ارائه شد که یکی از آنها مربوط به مرد موجود در فیلم بود. برخی از شرکت کنندگان فقط می‌توانستند چهره‌ها را از جلو ببینند، برخی از آنها می‌توانستند زاویه‌های سمت چپ یا راست را به شکل مایل ببینند، در حالی که دیگران می‌توانند صورت‌ها را به صورت دستی بچرخانند.

در حالت سوم شناسایی در دقیق‌ترین حالت ممکن صورت می‌گرفت و لذا انتظار می‌رود با پیاده سازی عملیاتی این سیستم در ادارات پلیس مجرمان راحت تر و سریع‌تر تشخیص داده شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.