تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 دی 1401 - 6:00
کد خبر : 92294

شهیدی که بعد از شهادت مهریه همسرش را داد/ فرصتی برای دیده شدن

شهیدی که بعد از شهادت مهریه همسرش را داد/ فرصتی برای دیده شدن

کارگردان نمایش «به گمونم ماه اومده بود»، جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر را فرصت مغتنمی برای دیده شدن آثار نمایشی اعزامی و آغازی برای تبادل اجراهای مابین استانی با موضوعات و فرهنگ متفاوت دانست.

به گزارش تیتر داغ؛ بهمن پارسا آرا نویسنده و کارگردان نمایش «به گمونم ماه اومده بود» که به‌عنوان یکی از نمایش‌های برگزیده جشنواره تئاتر استان مرکزی در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای در کرمانشاه که اولین استان میزبان این جشنواره است، حضور دارد، درباره داستان این نمایش گفت: زوجی به نام نرگس و نادر در سال ۶۱ با هم ازدواج می‌کنند و نادر بلافاصله راهی جبهه می‌شود تا به‌عنوان نیروی شناسایی به گردان خود کمک کند اما نرگس که مخالف این سفر است بهانه‌ای می‌تراشد و آن هم طلب مهریه خود است. مهریه نرگس یک سفر زیارتی دونفره به مشهد مقدس است. نادر قول می‌دهد پس از بازگشت از عملیات نرگس را به سفر مشهد ببرد. ۳۵ سال از اعزام نادر به جبهه می‌گذرد و هنوز او برنگشته است تا اینکه پیکر نادر در عملیات تفحص پیدا می‌شود اما به دلیل یک تشابه اسمی پیکر نادر به مشهد انتقال یافته و نرگس باید برای تحویل گرفتن پیکر همسر شهیدش راهی مشهد شود و بدین گونه نادر به قول خود عمل می‌کند.

وی درباره دلایل نگارش نمایشنامه بیان کرد: علاقه شخصی‌ام به مسئله جنگ و زندگی پس از دوران دفاع مقدس اولین دلیل نگارش و اجرای این اثر است. زندگی و فداکاری همسران شهید در دوران فراق آن‌ها هم ایده قابل‌توجهی برای یک درام به شمار می‌رود، از طرفی در یک زندگی ساده زناشویی یک قول عاشقانه باعث قوام و تحکیم بنیان خانواده شده است و در پایان مسئله فرهنگ رضوی که جایگاه ویژه‌ای برای همه ما دارد دلیل دیگری برای پرداختن به این سوژه بود.

کارگردان «به گمونم ماه اومده بود» این اثر نمایشی را فرصت مناسبی برای معرفی زادبوم خود دانست و ادامه داد: در این اثر به‌طور مستقیم به سفر عاشقانه و معنوی از اراک به جبهه‌های دفاع مقدس و از آنجا به شهر مقدس مشهد اشاره شده است. قطار مستقیم اراک – مشهد که همراهی‌کننده روند دراماتیک داستان است می‌تواند فرصت خوبی برای به تصویر کشیدن شهروندان این زادبوم و علاقه‌شان به موضوع موردنظر نمایشنامه باشد و از طرف دیگر در بخش‌های مختلف این نمایش لهجه‌ها و گویش‌های مختلفی که عموماً در منطقه اراک و استان مرکزی به کار برده می‌شود، استفاده شده است.

پارس آرا که خود به‌عنوان بازیگر نیز در این اثر نمایشی حضور دارد برگزاری مجدد جشنواره تئاتر منطقه‌ای را اتفاقی مثبت ارزیابی کرد و گفت: این رویداد فرصت مغتنمی برای دیده شدن دقیق و کامل آثار نمایشی اعزامی از شهرستان‌ها است. چون آثار در حضور سایر رقبا از استان‌های دیگر بسیار فنی‌تر و دقیق‌تر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و داوری هم در این شرایط بسیار منصفانه‌تر از تماشای فیلم اثر نمایشی در مرحله میانی راه‌یابی به جشنواره فجر خواهد بود. همچنین فرصتی است برای دیدن نمایش سایر استان‌ها و دیده شدن و ارزیابی بهتر آثار خودمان.

نویسنده و کارگردان در پایان با اشاره به اهمیت اجراهای عمومی بیان کرد: امیدوارم به همین میزان که جشنواره‌ها موردتوجه قرار می‌گیرند و سعی می‌شود در شرایط مطلوب و با هزینه کرد مناسب اجرا شوند، اجراهای عمومی نیز برای عموم مخاطب جدی گرفته شود و گروه‌های هنری و مسئولان مربوطه اجرای عمومی آثار را در دستور کار خود قرار دهند. جشنواره منطقه‌ای می‌تواند آغازی برای تبادل اجراهای مابین استانی با موضوعات و فرهنگ متفاوت هنرمندان باشد.

در نمایش «به گمونم ماه اومده بود» بهمن پارسا آرا و زهره میرزایی بازی می‌کنند. این اثر نمایشی چهارشنبه ۷ دی ماه ساعت ۱۶:۳۰ در پلاتو تجربه (آوینی) کرمانشاه روی صحنه می‌رود.

جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر کرمانشاه از ۷ تا ۱۰ دی ماه با حضور هنرمندان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، ایلام، همدان، خوزستان، مرکزی و کرمانشاه برگزار می‌شود.

هنرمندان سایر استان‌های کشور طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با حضور در استان‌های بوشهر، مازندران و فارس به عنوان دیگر میزبانان جشنواره منطقه‌ای تئاتر برای راه‌یابی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.