تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 8:44
کد خبر : 108862

صدای گوش‌خراش توپ و بمباران؛ زنگ بیداری کودکان مظلوم غزه

صدای گوش‌خراش توپ و بمباران؛ زنگ بیداری کودکان مظلوم غزه
در روز جهانی کودک، کودکان غزه وحشت‌زده از صدای توپ و بمباران از خواب بیدار می شوند و از خود این پرسش را خواهند کرد که چرا زنگ بیداری آنها برای برگزاری جشن کودک تا این حد گوش‌خراش است؟!

به گزارش تیتر داغ؛ در سال ۱۹۲۵، روز جهانی کودک برای اولین بار در شهر ژنو و در جریان کنفرانس جهانی رفاه کودکان تعیین و نامگذاری شد. در پی این تصمیم، ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان ماه) از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی کودک نام گذاری شده است.

روز کودک یک تاریخ رسمی است که هر ساله به‌افتخار کودکان جشن گرفته می‌شود؛ این تاریخ در کشورهای مختلف متفاوت است.

درحالی‌که جهانیان در آن روز بیدار می‌شوند تا این روز را جشن بگیرند در سراسر این کره خاکی کودکانی هستند که برگزاری چنین روزی برای آنها یک شوخی تلخ و گزنده است. در دنیایی زیست می‌کنیم که روز جهانی کودک هم‌زمان است با کودک کشی در یک سرزمینی که به‌زور برای بیش از هفت دهه است که اشغال شده است!

جهان آماده می‌شود تا این روز را گرامی بدارد؛ اما مطمئناً در آن روز کودکان غزه وحشت‌زده از صدای توپ و بمباران از خواب بیدار خواهند شد و از خود این پرسش را خواهند کرد که چرا زنگ بیداری آنها برای برگزاری جشن کودک تا این حد گوش‌خراش است؟!

طوفان الاقصی؛ آغاز کشتار کودکان

در پاسخ به بی‌حرمتی به مسجدالاقصی از سوی رژیم صهیونیستی و فشارهای سالیان اخیر به فلسطینیان، نیروهای مقاومت فلسطین عملیات غافلگیرانه‌ای را در ۷ اکتبر به نام طوفان الاقصی علیه مواضع رژیم صهیونیستی آغاز کردند و رژیم اسرائیل برای مقابله به مثل و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمامی گذرگاه‌های مرزی را بست و از آن روز تاکنون در حال بمباران نوار غزه است. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که حدود ۷۰ درصد از قربانیان تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه که از ۴۵ روز پیش تاکنون ادامه پیدا کرده، زنان و کودکان هستند.

بر اساس آخرین آمار مقامات فلسطینی، از آن زمان دستکم ۱۳,۰۰۰ فلسطینی شهید و بیش از ۴۰,۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. اسرائیل تا به امروز دستکم ۵۵۰۰ کودک و ۳۵۰۰ زن ساکن غزه را به شهادت رسانده است.

نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه را کودکان تشکیل می‌دهند و تعداد کودکان شهید شده در این منطقه در ۳ هفته نخست حملات اسرائیل از میانگین تعداد کودکان شهید شده در کل جهان در ۳ سال گذشته بیشتر است. بر اساس اعلام منابع فلسطینی تا امروز در هر ساعت ۵ کودک فلسطینی در غزه جان خود را از دست می‌دهند. بر اساس داده‌های سازمان خیریه غیردولتی در بریتانیا “کودکان را نجات دهید، ” به نقل از مقامات بهداشتی در غزه، بیش از ۳ هزار کودک طی ۳ هفته گذشته در فلسطین شهید شدند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که بخش قابل‌توجهی از قریب به ۴۰ هزار نفری که از ۷ اکتبر در فلسطین زخمی شده‌اند، کودک هستند.

در گزارش‌های سازمان ملل متحد با عنوان «درگیری‌های مسلحانه و کودکان» (که در ۲۵ آوریل ۲۰۲۳ منتشر شد) آمده است؛ در سال ۲۰۲۲ در ۲۴ کشور جهان ۲ هزار و ۹۸۵ کودک، در سال ۲۰۲۱، ۲ هزار و ۵۱۵ کودک و در سال ۲۰۲۰، ۲ هزار و ۶۷۴ کودک جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ سازمان ملل، ۴ هزار و ۱۹ کودک در درگیری‌ها در سراسر جهان کشته شدند.

وزارت بهداشت فلسطین گزارشی ۲۱۲ صفحه‌ای منتشر کرد که حاوی اسامی، اطلاعات هویتی و سن قربانیان در حملات اسرائیل به غزه بین ۷ تا ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ است. بر این اساس، ۲۹۱۳ نفر از ۷۰۲۸ نفر کشته شده در فلسطین کودک هستند. به همین دلیل است که این روزها به کودکان غزه اسامی و القاب مختلفی داده می‌شود؛ کودکان بی‌نام، کودکان جنگ، ارواح سرگردان، و… و این سرنوشت کودکانی است که در غزه به دنیا می‌آیند.

آیا کودک کشی یک اقدام سیستماتیک است؟

یکی از موضوعات مهمی که در چند دهه اخیر در رابطه با رژیم صهیونیستی مطرح شده کشتار سیستماتیک کودکان فلسطینی از سوی این رژیم است. کودک کشی نه متعلق به امروز، امسال یا این دهه است. این روندی است که هفت دهه ادامه داشته و اوج آن را می‌توان در جنگ کنونی غزه مشاهده کرد.

برای سران تل‌آویو یک کودک فلسطینی یک نیروی بالقوه برای مقاومت است و کشتن آن در واقع از بین بردن یک عضوی از نیروهای مقاومت است پیش از آنکه اسلحه به دست بگیرد.

در یکی از برنامه‌های تلویزیونی از کودکی فلسطینی سوال می‌شود که اگر بزرگ شدی چه‌کاره خواهی شد؟ او در پاسخ او به مجری که این پرسش را مطرح می‌کند پاسخ بسیار جالبی می‌دهد که بیانگر عمق فاجعه‌ای است که در سرزمین‌های اشغالی در جریان است. کودک با آرامشی مثال‌زدنی می‌گوید “یک کودک فلسطینی هیچ‌وقت بزرگ نمی‌شود و قبل از اینکه به مرحله انتخاب شغل برسد می‌میرد.! “

کشتار کودکان فلسطینی به حدی دهشتناک و غم‌انگیز است که صدای دبیرکل سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوق بشری را هم درآورده و آنها به‌کرات در چند روز اخیر کشتار کودکان را نسل‌کشی یا حرکت اسرائیل در مسیر نسل‌کشی خوانده و خواستار توقف این کشتار شده‌اند.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر تاکنون بی محابا نوار ۲۵ مایلی غزه را بمباران کرده‌اند. روند عبدالفتاح مجری رادیو ملی آمریکا NPR در مطلبی که در آتلانتیک به چاپ رسانده می‌نویسد: هیچ کودکی در غزه وجود ندارد. این چیزی است که مادرم می‌گوید. هیچ بچه‌ای وجود ندارد. فقط روح‌های پیر در بدن‌های مینیاتوری وجود دارد. چگونه می‌توانید کودک باشید وقتی که از لحظه تولد با چشم‌انداز مرگ روبه‌رو می‌شوید؟

سازمان‌های بین‌المللی؛ خسته از بیداد در فلسطین

یکی از چالش‌هایی که این روزها کودکان فلسطینی با آن روبه‌رو هستند عدم حمایت سازمان‌های بین‌المللی مربوطه از حقوق آنهاست. یونیسف یک سازمان جهانی است که به امور کودکان می‌پردازد. بیش از ۶۰ سال از تأسیس این نهاد می‌گذرد و به مرجع اول سازمان‌های دولتی و غیردولتی تبدیل شده‌است و بیش از هر سازمان دیگری به جمع‌آوری اطلاعات و تحقیق در مورد کودکان اهتمام دارد.

اما گروه‌ها، دولت‌ها و افراد بسیاری یونیسف را به‌خاطر عملکرد ضعیف آن در برابر مشکلات کودکان مورد انتقاد قرار داده‌اند. یکی از بهت‌آورترین انفعال این سازمان در برابر کشتار کودکان فلسطینی در غزه است.

بنیاد آموزش (EAA) یکی دیگر از سازمان‌های حامی کودکان در جهان است. این سازمان نیز عملکردی به‌مراتب بدتر از یونیسف داشته و کار به جایی رسیده که شیخه موزا بنت ناصر مادر تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر که ریاست این بنیاد را بر عهده دارد به دلیل ناتوانی این سازمان در ایفای نقش خود و حمایت از کودکان فلسطینی در غزه، از سمت خود به‌عنوان سفیر حسن‌نیت یونسکو کناره‌گیری کرد.

منبع : مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.