تاریخ انتشار : دوشنبه 26 تیر 1402 - 10:51
کد خبر : 101444

صنایع تبدیلی و تکمیلی در انتظار ۲۳۱هزار میلیارد تومان تسهیلات

صنایع تبدیلی و تکمیلی در انتظار ۲۳۱هزار میلیارد تومان تسهیلات

قطعات کشاورزی باید بهم پیوسته شوند تا قیمت تمام شده محصولات نهایی در صنایع تبدیلی رقابتی شود؛ علاوه بر اینکه نوسازی تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی از دیگر ضروریات این بخش است.

به گزارش تیتر داغ؛ یکی از مبانی رشد اقتصادی ایجاد ارزش افزوده در تولید محصولات و خدمات است. خام فروشی یکی از دغدغه‌های اقتصاد کشور بوده و اقتصاد نفتی یا صادرات مواد اولیه معدنی و پتروشیمی سبب شده تا با توجه به این موهبت‌های خدادادی درآمد ناخالص ملی عدد مورد انتظاری نباشد. به عقیده بعضی از اقتصاددانان درآمد ناخالص ملی نسبت به سایر شاخص‌ها معیار مناسب‌تری برای تعیین میزان تولیدات و پیشرفت اقتصادی یک کشور به شمار می‌رود. از این رو تکمیل زنجیره تولید و صادرات محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا کمک زیادی به رشد اقتصادی می‌کند.

این موضوع در بخش کشاورزی با راه اندازی و رونق صنایع تبدیلی و تکمیلی شدنی است. در حال حاضر بر اساس آمارهای اعلام شده بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی سالانه تبدیل به ضایعات شده در حالی که همین کالاهای مازاد بازار می‌تواند در صنایع تبدیلی وارد بازار داخل یا حتی صادر شود. به گفته آرمان خالقی یکی از کارشناسان حوزه تولید، بخش کشاورزی، برنامه‌ای تحت نقشه راه و برنامه مشخص ندارد؛ اینکه چه محصولی، کجا، با چه میزان و با چه الگو و تکنولوژی باید کشت شود. در شیوه کشاورزی باید بدانیم چگونه بذر را پرورش دهیم، با چه کودی، در چه فصلی و در چه خاکی؟ همچنین قرار است از مکانیک خاک چگونه مراقبت شود و آبیاری به چه شکلی انجام گیرد؟ امروز قیمت غیر رقابتی محصولات کشاورزی هزینه زیادی به زنجیره تولید تحمیل می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان انتظار توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی را در کشور انتظار داشت.

قطعات کشاورزی باید به هم پیوسته شوند تا قیمت تمام شده محصولات نهایی در صنایع تبدیلی رقابتی شود؛ علاوه بر اینکه نوسازی تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی از دیگر ضروریات این بخش برای توسعه صنایع تبدیلی است. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، کریم ذوالفقاری، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی در حاشیه دومین گردهمایی سراسری مدیران صنایع تبدیلی و غذایی سازمان‌های جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۲۳۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی نیاز است، گفت: از این عدد بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام و بهره‌برداری از طرح‌هایی است که بین ۲۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و شامل طرح‌هایی مانند بسته‌بندی، سرت، فرآوری، کنسانتره، طعم دهنده‌ها و رنگ دهنده‌ها می‌شود. مبلغ ۲۸ هزار میلیارد تومان نیز نیاز تسهیلاتی برای اتمام ۱۳۰۰ طرح با ۶۰ تا ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی ادامه داد: در صورت تحقق ۲۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اتمام و بهره‌برداری از ۱۳۰۰ طرح، در مدت کمتر از دو سال ۱۰ میلیون تن به میزان جذب و فرآوری مواد خام کشاورزی در صنایع تبدیلی و تکمیلی اضافه خواهد شد.

وی تکمیل زنجیره‌های ارزش برای ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در بخش کشاورزی را مهم دانست و تصریح کرد: تولید به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد و اشتغال در بخش کشاورزی را تأمین کند و اقدامات در حلقه‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی ضروری است.

ذوالفقاری با بیان این که تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی موجب ساماندهی نظام اقتصادی کشور می‌شود، گفت: با تخصیص این تسهیلات، سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی را خواهیم داشت.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی ضمن گله‌مندی از نظام بانکی اذعان کرد: در سال جاری مبلغ جزئی از تسهیلات بانکی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی پرداخت شده است. به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی و حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از منابع داخلی بانک‌های غیرتخصصی و از محل طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها به بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی پرداخت شد.

ذوالفقاری کارمزد تسهیلات تکلیفی و تسهیلاتی که از منابع داخلی بانک‌های غیرتخصصی تأمین می‌شوند را ۲۳ درصد عنوان کرد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.