تاریخ انتشار : جمعه 21 آذر 1399 - 2:56
کد خبر : 15748

صنعت رباتیک با استفاده از هوش مصنوعی در یک قدمی تسخیر جهان

صنعت رباتیک با استفاده از هوش مصنوعی در یک قدمی تسخیر جهان

هوش مصنوعی صنعت رباتیک را به جایی رسانده که تسخیر جهان و زندگی انسان به دست ربات‌های هوشمند، دیگر فانتزی و رویایی به نظر نمی‌رسد.

به گزارش تیتر داغ؛ شما به هتل فانتزی خود می‌رسید و با استقبال رباتی روبه‌رو می‌شوید که بلافاصله چمدانتان را برداشته و به اتاق شما می‌برد، به نظر می‌رسد چیزی فراتر از یک فیلم علمی-تخیلی است، اما واقعیت این است که این فیلم خیلی دور از ذهن نیست.

این اتفاق قبلاً در کشور‌هایی مانند کره جنوبی رخ داده است جایی که اخیراً اعلام شد که آن‌ها از یک ربات کمکی که با استفاده از نقشه برداری سه بعدی، اینترنت نسل پنجم و هوش مصنوعی طراحی و ساخته شده بود، برای تحویل چمدان و ارائه خدمات به مسافران بهره جستند.

استفاده از ربات به جای انسان در انبار خطوط تولید، در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار و حتی نظافت منازل بیشتر و بیشتر رایج می‌شود؛ بنابراین چگونه رباتیک می‌تواند صنعت خدمات را تغییر دهد؟

ربات

ربات‌های پیشخدمت

استفاده از ربات به عنوان پیشخدمت در صنعت رستوران در حال افزایش است، به دلیل کمبود پیشخدمت، تعداد بیشتری از رستوران داران به جای کارمندان انسانی از ربات استفاده می‌کنند؛ علاوه بر این با توجه به لزوم رعایت فاصله اجتماعی در شرایط فعلی، جذابیت ربات‌های پیشخدمت بیش از هر زمان دیگری رونق گرفته است.

در حال حاضر پیشخدمت‌های رباتیکی وجود دارد که با یک سیستم خودمختار و با استفاده از چرخ‌ها و یک سیستم عامل ربات (ROS) توسعه یافته که مسیر ربات را ترسیم می‌کند، همچنین با استفاده از نرم افزار ناوبری ویژه برای هدایت ربات به هر جای ممکن برای حمل سینی سرو و تحویل غذا و نوشیدنی، عمل می‌کنند.

ربات پیشخدمت

ربات‌های پیشخدمت از کارآیی بالاتری برخوردار بوده و درصد حواس پرتی و خطای آن‌ها کمتر است و هیچ یک از مشکلات مرتبط با نیروی انسانی و کارفرمایان بروز نمی‌کند. اگرچه در حال حاضر از این ربات‌های پیشخدمت تنها برای تحویل غذا استفاده می‌شود، اما ما می‌توانیم به زودی سیستمی را ببینیم که به موجب آن مشتری سفارش خود را از طریق تبلت یا دستگاه دیگری روی میز خود ثبت کرده و سفارشش بدون نیاز به تعامل انسانی تحویل داده می‌شود.

ربات پیک

یکی از محبوب‌ترین بخش‌های صنعت رباتیک خدماتی در حال حاضر ربات‌های پیک هستند، ربات‌های مستقلی که می‌توانند بسته‌ها را به طور دقیق و سریع تحویل دهند؛ این امر علاوه بر اینکه موجب صرفه جویی در هزینه و وقت خرده فروشان تجارت الکترونیکی می‌شود، هزینه‎های عملیاتی در مناطق دیگر را نیز کاهش داده و به این مشاغل اجازه می‌دهد قیمت‌های رقابتی بیشتری برای ارائه محصولات خود داشته باشند. در حال حاضر، شرکت‌های پیک مستقر در آمریکا مانند FedEx در حال آزمایش ربات‌هایی هستند که می‌توانند محموله‌های حداکثر ۱۰۰ پوندی را با سرعت ۱۰ مایل در ساعت و توانایی بالا رفتن سریع از پله‌ها تحویل دهند.

ربات

این سرویس‌های تحویل رباتیک در حال گسترش در زمینه‌های دیگری مانند تحویل مواد غذایی تازه نیز است و در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌ها، در آینده نزدیک می‌توان شاهد رونق عظیمی در این زمینه بود.

ربات‌های صندوق دار

در حال حاضر در فروشگاه‌های مواد غذایی و رفاهی، نمونه‌ای از ربات‌ها ساخته شده است که در قفسه‌ها پرسه می‌زنند، اقلام را با بارکد و اسکنر‌های ویژه شناسایی کرده و آن‌ها را در داخل چرخ دستی قرار می‌دهند تا به کارکنان بسته بندی و خریداران آنلاین تحویل داده شوند. در گامی فراتر، استفاده از ربات در محل پرداخت برای تسریع و ساده سازی کل روند است.

یک فروشگاه مواد غذایی در اوزاکای ژاپن شروع به استفاده از سیستم پرداخت رباتیک کرده است که نه تنها موادغذایی را اسکن می‌کند، بلکه بسته‌های خرید مشتریان را نیز حمل می‌کند. سیستم ربات‌های صندوق دار پیچیده‌تر می‌توانند در آینده بازو‌های رباتیک واقعی داشته باشند که قادر به اندازه‌گیری وسایل پیچیده‌تر و بسته بندی مناسب آن‌ها باشند.

 

با توجه به اینکه ربات‌ها تا چه اندازه می‌توانند به این صنایع کمک کنند، به نظر می‌رسد که حرکت فناوری از این جهت کمی مبهم است. اگرچه ابهامات و سوالات بسیاری در مورد اینکه آیا ربات‌های کارمند، مشاغل را از دست نیروی انسانی خارج خواهند کرد یا خیر، وجود دارد، اما از یک چیز می‌توان مطئن بود که به هر حال این روشی است که جهان پیش گرفته است پس یا بر آن سوار شده و یا عقب می‌ماند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.