تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مرداد 1402 - 11:14
کد خبر : 102220

دبیر ستاد هوش مصنوعی تاکید کرد؛

ضرورت تعریف پروژه‌های پیشران برای توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی

ضرورت تعریف پروژه‌های پیشران برای توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی بر تعریف پروژه‌های پیشران برای کمک به توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی تاکید کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ در ادامه سلسله نشست‌های مدیران ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک با مدیران کشور، محسن افشارچی استاندار زنجان میهمان این ستاد بود.

در این جلسه رشاد حسینی دبیر و عاشری معاون ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک میزبان استاندار زنجان بودند تا درباره برنامه‌ها و ماموریت‌های محول شده به ستاد و ضرورت توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری حوزه هوش مصنوعی و رباتیک بحث و تبادل نظر شود و ظرفیت‌های استان زنجان به منظور تعریف و اجرای پروژه‌های پیشران و کمک به توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی کشور مورد بررسی قرار گیرد.

حسینی در این نشست با اشاره به اینکه باید جلسات بیشتری بین ستاد و دیگر استانداران برگزار شود، گفت: این جلسات کمک می کند تا از ظرفیت استانداری ها برای تعریف طرح‌های کلان و پیشران در این حوزه بر مبنای نیاز و توانمندی‌های استانی استفاده شود.

وی افزود: توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی یکی از ضروریاتی است که می توانیم با استفاده از ظرفیت های استانی آن را محقق کنیم.

۹ راهبرد ملی برای توسعه هوش مصنوعی در کشور

در ادامه این نشست، محسن افشارچی استاندار زنجان نیز با اشاره به اینکه تعریف پروژه‌های پیشران و آینده‌نگرانه در حوزه هوش مصنوعی یکی از دغدغه‌ها و مسائل کلان کشور است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های انسانی و زیرساخت‌های محاسباتی استان زنجان، می‌توان برخی از این پروژه‌ها را در زنجان اجرایی کرد.

وی، راهبردهای ۹ گانه‌ای نیز برای توسعه هوش مصنوعی در ایران پیشنهاد کرد و افزود: «شناسایی و پشتیبانی ویژه از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی»، «سرمایه‌گذاری دراز مدت در پژوهش‌های بنیادین در هوش مصنوعی» و «توسعه همکاری انسان و هوش مصنوعی» از جمله این راهبردها است.

افشارچی ادامه داد: همچنین از دیگر راهبردها می توان به «پژوهش برای درک پیامدهای اخلاقی، حقوقی و اجتماعی توسعه هوش مصنوعی»، «توسعه هوش مصنوعی بی خطر و امن»، «توسعه مجموعه داده‌های عمومی و به اشتراک‌گذاری شده به همراه محیط‌های سخت‌افزاری توسعه هوش مصنوعی و آزمون آن»، «برنامه ریزی برای تربیت نیروی کار و پژوهشگران هوش مصنوعی»، «توسعه یک رویکرد اصولی هماهنگ جهت ارتباطات بین‌المللی در پژوهش‌های هوش مصنوعی» و «تلاش برای توسعه مشارکت‌های عمومی خصوصی جهت شتابدهی پیشرفت هوش مصنوعی» اشاره کرد.

وی راه‌اندازی و تقویت پارک علم و فناوری زنجان را یکی از اولویت‌های استانداری دانست و گفت: نیاز است یک نظام ارجاع کامل برای بهم رسانی صنعت، دانشگاه و کسب و کارهای هوش مصنوعی در کشور وجود داشته باشد.

افشارچی همچنین بیان کرد: از لحاظ تامین زیرساختهای محاسباتی باید هر چه زودتر اقدامات اساسی در کشور انجام شود چرا که یک تهدید بالقوه این است که وضعیت معادلات بین‌المللی در حوزه هوش مصنوعی تغییر کند و جمهوری اسلامی ایران از نظر تامین زیرساخت‌های محاسباتی با محدودیت و تحریم مواجه شود.

منبع: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.