تاریخ انتشار : سه شنبه 15 فروردین 1402 - 7:09
کد خبر : 96479

ضرورت توجه به تولید مواد اولیه دارو در سال جدید/«پایتخت سلامت» معرفی می‌شود

ضرورت توجه به تولید مواد اولیه دارو در سال جدید/«پایتخت سلامت» معرفی می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» در حوزه سلامت گفت: آمار تولید دارو در کشور ۹۹ درصد است اما این عدد رضایت‌بخش نیست زیرا مواد اولیه بسیاری از داروها را تولید نمی‌کنیم.

به گزارش تیتر داغ؛ بهرام عین اللهی در دیدار با مدیران ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که همزمان به صورت وبینار با روسا و معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد، افزود: معیار هر مدیر موفق، عملکرد مطلوب و سازنده در انجام وظایف محوله و کسب رضایت مردم است و در کشور، رسالت مهمی بر دوش مدیران نهاده شده و آن رسالت مسئول بودن است. نباید فراموش کنیم که ما مسئولیم نه رئیس؛ بنابراین با تلاش مضاعف و در قامت یک مسئول دلسوز باید به خدمتگزاری بپردازیم.

وی، اقتدار، خودسازی، شناخت و اطلاعات کافی از سازمان زیرمجموعه، شجاعت، داشتن برنامه مدون، برخورداری از روحیه مشاوره، عدم توجه به حواشی، حضور میدانی و نظارت و بازرسی منظم و دقیق را از ویژگی‌های یک مسئول موفق عنوان کرد و ساماندهی طرح پزشکی خانواده را از برنامه‌های مهم سال جاری برشمرد.

عین اللهی درباره افزایش تولید دارو و تجهیزات پزشکی اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم تولید را در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی افزایش دهیم، باید استان‌ها و دانشگاه‌ها پای کار باشند. در این زمینه لازم است مجموعه‌هایی را که از لحاظ مالی و علمی توانمند هستند، فعال کنیم زیرا برخی استان‌ها در این زمینه ظرفیت‌های مناسبی دارند.

وی ادامه داد: باید با کمک استانداران، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد تا تولید دارو و تجهیزات پزشکی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان سرعت یابد و کیفیت بالایی داشته باشد؛ زیرا دانش بنیان هایی که موفق به تولید محصولات دارویی و پزشکی می‌شوند، برای تجاری سازی محصولات خود به حمایت نیاز دارند.

اتخاذ سیاست تمرکززدایی در حوزه صدور مجوز دارو و تجهیزات پزشکی

وزیر بهداشت با بیان اینکه برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها، برخی از اختیارات خود را واگذار می‌کنیم، اضافه کرد: بعضی از شرکت‌های دانش بنیان برای دریافت مجوز محصولات خود مدت زیادی را صرف رفت و آمد در فضای دیوان‌سالاری می‌کنند؛ حال آنکه در سال جاری تصمیم داریم در حوزه صدور مجوز دارو و تجهیزات پزشکی سیاست تمرکززدایی اتخاذ کنیم.

عین اللهی اضافه کرد: اقدام بعدی، افزایش تسهیلات بانکی است که این موضوع را از سمت دولت و مراجع ذی ربط پیگیری خواهیم کرد و دانشگاه‌ها نیز باید کمک کنند تا در زمینه‌هایی که تولید تاکنون کمتر بوده، رونق گیرد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: آمار تولید دارو در کشورمان ۹۹ درصد است، اما این عدد برای ما رضایت‌بخش نیستزیرا مواد اولیه بسیاری از داروها را تولید نمی کنیم و و زمانی موفق خواهیم بود که به تولید مواد اولیه نیز نایل شویم.

وی درباره تولید تجهیزات پزشکی افزود: در زمینه تجهیزات پزشکی ۴۰ درصد نیاز داخلی را در کشور تولید می‌کنیم البته در این حوزه حساسیت‌های بیشتری نیز صرف می‌شود زیرا ساخت این دستگاه‌ها از پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به دارو برخوردار است و با کمک مهندسان تجهیزات پزشکی سعی در پیشبرد مطلوب ساخت تجهیزات پزشکی در داخل داریم.

تسری برنامه پزشکی خانواده در کل کشور و معرفی «پایتخت سلامت»

وزیر بهداشت درباره اجرای برنامه پزشکی خانواده در کل کشور، گفت: در سال گذشته پزشکی خانواده را در جمعیت‌های زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها اجرا کردیم و امسال درصددیم تا این برنامه را به کل کشور تسری دهیم.

وی ادامه داد: در مقوله پزشکی خانواده باید نیروهای بهورز، مراقب سلامت، ماما و نیروهای حد واسط را گسترش دهیم زیرا مراد از پزشکی خانواده، گسترش شبکه بهداشت است؛ پزشک یا بیماری که از کانال پزشکی خانواده خدمت دریافت یا ارائه کند، مشوق‌هایی دریافت خواهد کرد. برای مثال، میزان خود پرداختی بیماران در این کانال کمتر و میزان دریافتی پزشکان بیشتر خواهد بود.

عین اللهی با بیان اینکه بودجه این طرح در مجلس به تصویب رسیده است، اظهار امیدواری کرد روسای دانشگاه‌ها با جدیت کار را دنبال کنند.

وی اظهار داشت: درنظر داریم یکی از مناطقی را که در اجرای برنامه پزشکی خانواده بهتر از سایرین عمل کرده است به عنوان «پایتخت سلامت» معرفی کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.