تاریخ انتشار : شنبه 11 شهریور 1402 - 12:37
کد خبر : 104149

ضرورت حرکت از کشت سنتی به کشاورزی دانش‌بنیان/ رشد تولید گندم دیم

ضرورت حرکت از کشت سنتی به کشاورزی دانش‌بنیان/ رشد تولید گندم دیم

پوست اندازی در بخش کشاورزی ضروری است. کشاورزان باید از شیوه‌های نوین به جای روش‌های سنتی بهره مند شوند تا علاوه بر ارتقا بهره وری صرفه‌جویی آب و حفاظت از خاک در این حوزه نیز محقق شود.

به گزارش تیتر داغ؛ شکل‌گیری دانش بنیان‌ها با یک جرقه اولیه دانش است؛ این جرقه از دل فعالیت‌های پژوهشی دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی است که در ادامه، ایده‌ها با حمایت تجاری‌سازی می‌شوند. این روزها اصطلاحاتی همچون فناوری نوین، نانو، دانش بنیان و… واژگانی هستند که در بخش تولید زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت‌های دانش بنیان از دل دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و بر اساس فناوری شکل گرفته در مراکز علمی و تحقیقاتی بیرون می‌آیند. بخشی هم وابسته به شرکت‌های بزرگ هستند یا پارک‌های علمی و فناوری که واحد R&D (تحقیق و توسعه) دارند. به‌کارگیری دانش بنیان‌ها کمک زیادی به تولید و خدمات کرده و بهره‌وری را در فعالیت‌ها افزایش می‌دهد.

در حال حاضر سخن از کشاورزی دانش بنیان است. پوست اندازی در بخش کشاورزی ضروری است. کشاورزان باید از شیوه‌های نوین به جای روش‌های سنتی بهره مند شوند تا علاوه بر ارتقا بهره‌وری محصولات کشت شده به لحاظ کمی و کیفی، در صرفه‌جویی آب و حفاظت از سلامت خاک حداکثر تلاش‌ها انجام شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید دارد، دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی راهبردی ثمربخش در رفع چالش‌های بخش کشاورزی و ارتقای کمی و کیفی تولیدات این بخش است.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه سرعت رشد هیچ فناوری به اندازه زیست‌فناوری نیست، گفت: این دانش یکی از شاخه‌های علم کشاورزی است که با استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای علمی به تغییر در موجودات زنده می‌پردازد.

وی تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی را بزرگترین ثروت و سرمایه هر کشور عنوان کرد و افزود: ایران با دارا بودن بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی دارای یکی از بزرگترین ذخایر ژنتیکی است و همگان باید در حفظ این ذخایر اهتمام ورزند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) با اشاره به روند رو به رشد تولیدات کشاورزی پس از انقلاب اسلامی گفت: تولیدات بخش کشاورزی در اوایل انقلاب ۲۵ میلیون تن بود و امروز پس از گذشت ۴۴ سال با رشد ۵ برابری این رقم به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است.

وی با بیان اینکه ضریب خودکفایی در بخش کشاورزی تقریباً ۸۰ درصد است، اضافه کرد: برای ۲۰ درصد باقی سالی ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود که در این بین روغن بیشترین ارزبری را دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به افزایش جمعیت و نیاز به تولیدات غذایی در آینده اشاره کرد و گفت: در افق ۱۴۳۰ خورشیدی مطابق برنامه‌ای که در سند امنیت غذایی است، بیش از ۱۷۰ میلیون تن غذا مورد نیاز کشور خواهد بود.

خیام‌نکویی با بیان اینکه با افزایش هر یک درجه گرمای زمین بین ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان تولیدات کشاورزی در دنیا کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: بنابراین گرمای بیشتر موجب کاهش عملکرد واحد سطح بوده و تنها راهکار این است که با نگاه علمی و فناورانه کشاورزی را پیش ببریم.

رشد تولید گندم دیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید گندم و رشد خرید تضمینی در دولت سیزدهم گفت: با توجه به خشکسالی کشور خرید تضمینی بیش از ۱۰ میلیون تن گندم، رکوردی بزرگ بوده است که به توسعه تولید محصولات کشاورزی در کشور کمک می‌کند و تحولات اخیر در تولید گندم دیم نشان دهنده پیشرفت‌های علمی در زمینه کشاورزی است.

وی افزود: سال گذشته ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم در کشور خریداری شد، امسال این عدد به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید، یعنی نسبت به سال گذشته دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش خرید داشتیم که اگر به این میزان ۳.۵ میلیون اضافه کنیم از ۱۲ میلیون تن رد می‌شویم، در حالی که نیاز سالانه کشور به گندم ۱۳.۵ میلیون تن گندم است.

رئیس سازمان تات با بیان اینکه تغییرات اقلیمی، کمبود آب، کاهش سطح زیر کشت و محدودیت‌های مختلف در بخش کشاورزی می‌تواند چالش‌هایی را برای تأمین این نیاز ایجاد کند، تصریح کرد: دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی راهبردی است که در ارتقای کمی و کیفی تولیدات کشاورزی مثمر ثمر خواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از ۱۲۵ میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی کشور ۲۴ میلیون تن آن به محصولات باغی اختصاص دارد، گفت: متأسفانه بخشی از باغات سطح کشور درجه سه و دو بوده که در این باره میزان آب و میزان محصولی که می‌دهند نسبت به آنچه انتظار داریم کمتر است.

خیام‌نکویی یادآور شد: در این راستا تصمیم گرفته شده که دیگر اجازه افزایش باغات درجه سه را ندهیم و تلاش کنیم باغات درجه سه به درجه دو و نیز به یک تبدیل شوند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه پس از انقلاب ۴۰ درصد افزایش سطح زیر کشت داشته‌ایم، گفت: بخش کشاورزی تنها بخشی است که بیشترین اثرگذاری را در اقتصاد کشور دارد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.