تاریخ انتشار : یکشنبه 19 آبان 1398 - 9:51
کد خبر : 1672

طرح ملی مسکن همان مسکن مهر است با لباسی جدید

طرح ملی مسکن همان مسکن مهر است با لباسی جدید

اخبار طرح ملی مسکن به صورت قطره چکانی اعلام می‌شود و خبری از بوق و کرنا نیست چرا که اگر واردجزییات طرح شوند، منتقدان هجمه کرده و ایرادات منطقی خود را به طرح می‌گویند.

به گزارش تیتر داغ ؛ از دیروز ثبت نام طرح ملی مسکن در چهار استان کشورآغاز می‌شود و این در حالی است که این طرح ۲ ماه پیش دراستان کرمان به عنوان پایلوت ثبت نام، انجام شد و بنیاد مسکن با طراحی سامانه خود از متقاضیان دارای شرایط ثبت نام کرد.

تمامی واحدهای ارایه شده ۷۵ تا ۸۰ متر هستند و سرمایه اولیه ای که برای ثبت نام در این طرح نیاز دارید ۳۰ تا ۵۰ میلیون است و باید خانه اولی ، متاهل و ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا را برای ثبت نام در طرح ملی مسکن داشته باشید.

میزان تسهیلاتی که برای این طرح در نظر گرفته‌ شده  ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد است و باید در طی ۱۲ سال این بدهی پرداخت شود.

طرح ملی مسکن در ابتدا شبیه به مسکن مهر به نظر می رسد ولی هر دو نکات مثبت و منفی دارند. در این گزارش به بررسی تفاوت ها و وجه شباهت های این دو طرح پرداخته‌ایم.

دنیای اقتصاد در گزارشی طرح ملی مسکن و مهر را مقایسه کرده که به این شرح است.

تکمیل واحدهای ناتمام مسکن مهر

در طرح «اقدام ملی برای مسکن» علاوه بر تکمیل ۵۰۰ هزار واحد ناتمام مسکن مهر مسکن مهر و احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کل، دولت دوازدهم، معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکن احداث خواهد کرد.

در واقع خود طرح، ساخت ۶۰۰ هزار واحد است.۲۰۰ هزار واحد روستایی که بزرگترین طرح ساخت مسکن روستایی محسوب می‌شود و همچنین ۴۰۰ هزار واحد شهری.

تفاوت محل احداث مسکن ملی با مسکن مهرچیست؟

از زمان رونمایی طرح در زمستان سال گذشته تا شهریور امسال تمام جزئیات طرح مورد بررسی قرار گرفت و جانمایی، تعداد واحدها، امکانات و سایر مشخصاتی که مسکن ملی باید داشته باشد تا هیچ شباهتی به مسکن مهر که مردم نسبت به آن دافعه پیدا کرده‌اند نداشته باشد.

یکی از ایرادات مهم مسکن مهر این بود که از اراضی و خارج از شهرها استفاده شد که امکانات و تأسیسات زیرساختی نداشت و همین امر باعث شد تا هزینه‌های سنگین ایجاد راه و زیرساخت‌های اصلی، امکانات رفاهی و … روی دوش دولت مانده و با اتمام بودجه دولت بدهکار و طرح ناتمام و بدون مشتری رها شد. در طرح اقدام ملی مکان‌یابی درون شهرها است. بر اساس طرح اقدام ملی ۱۰۰ هزار واحد مسکن در بافت‌های فرسوده شهری، ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید و ۱۰۰ هزار واحد نیز در شهرهای کوچک و با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر ساخته خواهد شد.

 مدت زمان تکمیل طرح مسکن ملی و تحویل به متقاضیان چه قدر است؟

دولت نهم زمان اجرای مسکن مهر را ۵ سال اعلام کرده و سال ۱۳۹۰ را به عنوان سال پایانی تکمیل و تحویل مسکن به متقاضیان قرار داده بود اما در نتیجه تمام اقدامات ناقص و غیرکارشناسی در طراحی و اجرای این پروژه تا سال ۹۲ تنها نزدیک به ۳۰ درصد از تعهدات آن انجام شده و بیش از ۷۰ درصد حتی آغاز به ساخت هم نشده بود.

بخش‌هایی هم که ساخته و تقریباً تکمیلب ود به دلیل مشکلات زیرساختی اعم از برق و آب و گاز و مدرسه و درکانگاه و مسیرهای تردد و … در نهایت با انصراف متقاضیان مواجه شد. در طرح اقدام ملی مسکن اما برنامه اصلی تکمیل و واگذاری تمام واحدهای مسکن مهر ناتمام تا پایان امسال اعلام شده و زمان ساخت واحدهای جدید در این طرح ۲ سال در نظر گرفته شده است.

قبل از آغاز رسمی عملیات طرح اقدام ملی، ساخت ۵۷ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در شهرهای جدید آغاز شده بود و به گفته حبیب‌اله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، برخی از آنها به مرحله فوندانسیون و حتی اسکلت رسیده است. به گفته وی با توجه به شروع پروژه‌ها از سال ۱۳۹۷ در شهرهای جدید متوسط پیشرفت پروژه‌ها در بخش ساخت و آماده‌سازی ۱۵ درصد است.

 

مسکن ملی چه تفاوت ظاهری با مسکن مهر دارد؟

در این طرح دیگر ساختمان ها بلندمرتبه و ۱۰ یا ۱۵ طبقه ساخته نخواهد شد. تعداد طبقات طرح مسکن ملی در نهایت ۷ طبقه خواهد بود.

در ادامه گزارش در گفت‌و گو با کارشناس ارشد اقتصادی به نکته های گفته نشده در خصوص طرح ملی مسکن پرداخته ایم.

واقعیت طرح ملی مسکن چیست؟

یوسف کاووسی کارشناس ارشد اقتصادی در خصوص طرح ملی مسکن به خبرنگار اقتصادی شبکه خبری تهران‌نیوز گفت: دولت تدبیر و امید در زمان شروع به کار و قبل از آن در تبلیغات انتخاباتی به شدت به مسکن مهر و بانیان اجرای آن انتقاد کرد که مسکن مهر طرحی جایگزین نداشت و تمام انرژی خو د را برای نقد مسکن مهر به کار بست.

کاووسی افزود: ابتدا موضوع مسکن اجتماعی مطرح شد بدون اینکه ریزکار را ارائه دهند،  فقط  با طرح موضوع مسکن اجتماعی سعی درکوبیدن طرح مسکن داشتند و تمام همت خود را در این راستا به کار گرفتند و عملیات مسکن مهر را به دلایل مختلف به تعویق انداختند و ثبت نام کنندگان درآن طرح را در سرگردانی رها کردند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۶ سال از زمانی که سخن از مسکن ملی، اقدام ملی مسکن و…. می گذرد اما در جزییات طرح هنوز به اجماع نرسیده اند.

کاووسی بیان کرد: اخبار طرح ملی مسکن به صورت قطره چکانی اعلام می‌شود و خبری از بوق و کرنا نیست چرا که اگر وارد طرح شوند، منتقدان هجمه کرده و ایرادات منطقی خود را به طرح می‌گویند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مسئولین طرح ملی مسکن اعلام کرده‌اند که مکان جانمایی مسکن مهر نا درست بوده اما در عمل برای طرح ملی مسکن مناطقی را در نظر گرفته اند که مسکن مهر قبلی تعیین و بنا کرده بود. به عنوان مثال برای تهران همان پردیس و پرند وهشتگرد و اندیشه را در نظر گرفتند که در گفته های ۶ سال گذشته همواره به نقد توسط مسئولان دولت کشیده شده بود.

طرح ملی مسکن ۱۰ برابر قیمت مسکن مهر است

وی افزود: جالب آنجا است که درمسکن مهر حداکثر قیمتی که برای هر متر از مردم گرفته می شود چه به صورت نقد و چه وام سیصدهزارتومان بود که دراین طرح اعلام قیمت تمام شده مبنا قرار گرفته که با قیمت های امروز کمتر از سه میلیون تومان تمام نمی شود یعنی ۱۰ برابر قیمت مسکن مهر قبلی است.

کاووسی اظهار داشت: در جایی نقد به زمین‌های ۹۹ ساله شده بود که در این طرح زمین اقساطی ۹۹ ‌ساله در نظر گرفته شده و حال اینکه زمین های ۹۹ساله مسکن مهر قبلی در حال واگذارشدن به مردم به طرق مختلف است.

شرایط ثبت نام در طرح ملی مسکن همان شرایط های مسکن مهر است

کاووسی در خصوص شرایط های ثبت نام برای طرح ملی مسکن به خبرنگار تهران نیوز گفت: ازشرایطی که فعلا اعلام شده تاهل ، ساکن بودن درآن شهر وعدم استفاده از امکانات دولتی ذکر شده که همان شرایط قبلی مسکن مهر است و جالب این است که طبق آخرین برآورد در برخی شهرهای جدید واحدهای ساخته شده مشتری نداشت و به اجبار تعداد زیادی به کمیته امداد واگذار شد تا با تکمیل آنها به واجدین شرایط  واگذار شود و از بس مشتری نداشت شرط داشتن یک واحد هم برداشته شده بود و هرکسی می توانست بیش از یک واحد هم خریداری کند!

ورود سوداگران به طرح ملی مسکن

کاووسی بیان کرد: حال چه شده که دولت ورود کرده تا همان راه را برود ولی با هزینه‌های بالاتر و۱۰ برابری! چگونه ممکن است طرحی که تازه کلید خوره  ۱۸۰ هزار واحد در مرحله نیمه‎ساز قرار داشته باشد و سقف و کف زده شده و بیش از نیمی از کار انجام شده باشد !

اخبار ضد و نقیض در خصوص طرح ملی مسکن

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: وقتی اعلام می‌شود ۱۰ استان اولویت دارد معلوم می‌شود همان مسکن‌های مهرقبل است و درهمان زمین‌ها و شهرهای مورد انتقاد دولت طرح عملی شود.

کاووسی گفت: اعلام شده کل واحدها ۴۰۰ هزار واحد است که ۱۸۰ هزار واحد نیمه کاره است و بقیه با شرایطی که اعلام می شود کلید می خورد، درلا به لای اخبار ضد و نقیض معلوم می شود کسانی که درصندوق پس انداز مسکن اولی‌های بانک مسکن سپرده گذاری کرده بودند در اولویت هستند و با سپرده و وامی که به آنان تعلق گرفته پیش پرداخت طرح را باید پرداخت کنند.

وی افزود: درجای دیگر می گویند از۳۰ تا۵۰ میلیون تومان باید به عنوان آورده اولیه بدهند تا ثبت نام شوند و درادامه بین ۷۵ تا۱۰۰ ملیون وام بانرخ ۱۸ درصد به طرح و واجدین و ثبت نام کنندگان پرد اخت می‌شود، و باز در جای دیگر می گویند این طرح برای دو دهک آسیب پذیر جامعه است که توان خانه دارشدن ندارند.

مدیر اسبق بانک مرکزی مطرح کرد: سوال اساسی این است که قشرآسیب پذیر آورده اولیه را از کجا بیاورد ؟ و اقساط  وام ۱۰۰ میلیونی را که ۱۲ ساله قسط بندی می شود با نرخ ۱۸ درصد چگونه بازپرداخت نماید؟

وی تأکید کرد: سوال اساسی و نهایی این است که چرا از تمام امکانات کشور بهره نمی بریم و یک طرح ملی را هرچند با اشکالات اندک دنبال نمی کنیم و۶ سال مجریان و طرح دهندگان آن را به بهانه های واهی میکوبیم وحال در دو سال آخر دولت برای اینکه کاری کرده باشیم همان طرح را با نامی دیگر والبته باقیمتی ده برابر به مردم نیازمند و درگیر دربحران ارایه می کنیم وآن هم در شرایط سخت تأمین بودجه و کسری بودجه عمرانی و…

کاووسی در پایان گفت: این مشکل برای این دولت نیست و به اتفاق تمام دولت های بعد ازانقلاب اسلامی این رویه را رفتند که طرح های دولت قبلی بد بوده و به زیان جامعه است و با چندسال معطلی دوباره همان طرح با نامی دیگر و نمایشی دیگر به روی کار آمده است. یکی ازعلل عقب ماندگی همانا نداشتن استراتژی وعدم پایبندی دولت ها به برنامه‌های قانونی پنج ساله و اسناد و سیاست‌های بالادستی می‌باشد که امید می‌رود با ابلاغ سیاست‌های کلی قانون‌گذاری توسط مقام معظم رهبری و الزام به اجرای اسناد بالادستی این نقص جبران شود.

هدف طرح ملی مسکن چیست؟

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران در گفت‌و‌گو یی در خصوص طرح ملی مسکن گفت: طرح ملی مسکن یک طرح مشارکتی است که دولت قصد دارد با کمک انبوه سازان انجام دهد.

 

 

وی بیان کرد: این طرح باید به نحوی باشد که انگیزه سرمایه گذاری از طرف انبوه سازان برای ورود به طرح وجود داشته باشد و در پایان کار با یک سود منطقی و معقول به دست متقاضی و خریدار برسد و فروشنده هم سود کند.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران افزود: نوع قرار داد با انبوه سازان و تولیدکنندگان مسکن باید به نحوی باشد که منافع طرفین دیده شود و مانند قرار داد ترکمان چای نباشد که صرفا منافع دولت دیده می‌شد و الزامات لازم برای اجرای تعهد طرفین باید اخذ شود.

عقبایی در خصوص الگوی طرح ملی مسکن گفت: الگوی این طرح باید دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه باشد و قیمت‌ها از ناحیه دولت در اختیار انبوه سازان قرار گیرد .

وی عنوان کرد: در تعیین قیمت، سهم قیمت زمین باید کم‌تر در نظر گرفته شود، زیرا دولت نمی‌خواهد زمین را بخرد و در اختیار متقاضیان قرار دهد.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.