تاریخ انتشار : یکشنبه 25 تیر 1402 - 11:21
کد خبر : 101388

عبور از مصرف ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات بدون ایجاد محدودیت برای مردم

عبور از مصرف ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات بدون ایجاد محدودیت برای مردم

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: عبور از اوج مصرف۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات بدون ایجاد محدودیت برای مردم در مصرف، موفقیتی برای صنعت برق محسوب می شود.

به گزارش تیتر داغ؛ آرش کردی در برنامه تلویزیونی با بیان این که یک گنبد گرمایی بر غرب آسیا حاکم است و همین موضوع موجب شده تا گرمایی بی سابقه بر این منطقه حاکم شود، خاطرنشان ساخت: به ازای هر یک درجه حرارتی که به متوسط دمای کشور افزوده می‌شود، درواقع هزار و ۸۰۰ مگاوات به مصرف برق اضافه می‌شود، به همین علت در هفته گذشته رکوردهای مصرف برق و اعداد اوج مصرف پی در پی شکسته شد و به اعداد کم سابقه‌ای رسید.

وی اضافه کرد: در هفته گذشته در اوج مصرف، عدد ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات را ثبت کردیم، این درحالی بود که سال گذشته تا این زمان به بیش از ۶۸ هزار نرسیده بودیم و اوج مصرف حدود ۶۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود.

به گفته وی، دوشنبه هفته گذشته مصادف با ۱۹ تیر حدود ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۰۰ به عدد ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیدیم که یک رشد مصرف ۴.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه تاکید کرد: طبیعی است با توجه به اوج گرما، وسایل سرمایشی درصد قابل توجهی از مصرف برق کشور را به خود اختصاص دهند، از این عدد ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات، حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار مگاوات آن مربوط به سامانه‌های سرمایشی است.
کردی با تشکر از همکاری مردم در بخش‌های مختلف تصریح کرد: حقیقتاً عبور از این عدد ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات که در حالت بدبینانه پیش بینی شده بود، موفقیتی برای صنعت برق محسوب می‌شود بدون اینکه بخواهیم تنگنایی در امر تحویل برق برای مردم ایجاد کنیم، این میسر نمی‌شد مگر با همکاری مردم.

کردی همچنین اضفه کرد: شاید مهم‌ترین موضوعی که امسال برای بخش خانگی داشتیم که در مقایسه با پارسال متفاوت بود موضوع مدیریت مصرف و پاداش صرفه جویی است که امسال انجام شد.
وی در خصوص طرح پاداش مشترکان گفت: این طرح را سال گذشته شروع کرده بودیم اما یک طرح ابتدایی بود، امسال این طرح را توسعه دادیم.

مدیرعامل شرکت توانیر میزان مشارکت مردم در این طرح را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: بیش از ۳۵ درصد از ۲۷ میلیون قبضی که تاکنون صادر شده است، مشمول پاداش شده اند که مبالغ پاداش‌ها قابل توجه است به طوری که تا ۲ هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت به مردم پاداش پرداخت می‌کنیم، این درحالی است که متوسط رقمی که خودمان درواقع به مردم می‌فروشیم ۱۳۰ تومان است.

کردی هزینه‌های ساخت نیروگاه، انتقال و توزیع برق را قابل توجه دانست و تاکید کرد: پاداش صرفه جویی به شکلی تنظیم شده تا مطابق این اعداد باشد، یعنی مردم به ما کمک می‌کنند در این بخش‌ها سرمایه گذاری کمتری کنیم و ما سود این سرمایه گذاری را به صورت پاداش به مردم پرداخت می‌کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر، ۹۸ درصد از مشترکان ما زیر ۲.۵ برابر الگو، مصرف می‌کنند، این مشترکان مشمول پاداش می‌شوند. پارسال به گونه‌ای بود که فقط مشترکانی که زیر الگو مصرف می‌کردند مشمول پاداش می‌شدند، اما امسال با برنامه‌ای که وزیر محترم نیرو ارائه دادند، آن را توسعه دادیم و مشترکانی که زیر ۲.۵ برابر الگو مصرف می‌کنند اگر مصرف خود را نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش دهند مشمول پاداش می‌شوند.

کردی خاطرنشان ساخت: اگر ۱۰ درصد بتوانیم صرفه جویی کنیم، می‌توانیم مصرف برق را ۳ هزار مگاوات کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: خیلی‌ها از ما می‌پرسند تا آخر تابستان چه خواهد شد؟ که پاسخ ما هم این است که اگر مردم همکاری کنند بدون کمبود و نقصان تابستان را پشت سر خواهیم گذاشت.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که حدود ۳۵ درصد از قبوض صادر شده مشمول پاداش شده و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به مردم پاداش صرفه جویی پرداخت شده است، گفت: میزان برقی که هر مشترک سال گذشته مصرف کرده، ثبت شده و میزان مصرف امسال وی را نسبت به آن می‌سنجیم و اگر کاهش داشته باشند مشمول پاداش می‌شوند.

کردی در ادامه افزود: در بخش خانگی، پارسال شاهد کاهش مصرف برق بودیم، امسال رشد مصرف متوقف شده و امیدواریم منفی هم بشود و ۲ تا ۳ درصد کاهش مصرف را شاهد باشیم.

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر، در بخش صنعت چون رشد تولید امسال هدف گذاری شده است، شرایط را به گونه‌ای فراهم کردیم که یک رشد مناسب‌تری را نسبت به سال ۱۴۰۱ رقم بزنیم.

وی در همین زمینه تصریح کرد: یکی از بخش‌های مدیریت مصرف، بخش صنعتی است، اما معنا و مفهوم آن به معنای کاهش تولید نیست، اساساً مدیریت مصرف در بخش صنعت، معنای کاهش تولید را به همراه ندارد.
کردی افزود: برای گروه الف که شامل صنوف خرد و کارگاه‌های کوچک می‌شود، مدیریت مصرف لحاظ نشده است. گروه ب شامل شهرک‌های صنعتی می‌شود که در کل هفته، یک روز از ساعت ۱۱ تا ۲۳ برنامه مدیریت مصرف برای آنها اجرا می‌شود و می‌توانند در تعطیلات خود این میزان را نیز جبران کنند. برای یکسری از صنایع بزرگ نیز براساس تفاهمی که با وزارت صمت کردیم، مدیریت مصرف را انجام می‌دهیم.

وی خاطرنشان ساخت: در دوره مدیریت مصرف یعنی از ۱۵ خرداد امسال تا چهارشنبه هفته پیش، صنعت فولاد به نسبت مدت مشابه پارسال، ۲۲.۳ درصد رشد مصرف داشته است، سیمان، ۱۱.۹ درصد رشد مصرف و فلزات ۱۳.۱۵ درصد رشد مصرف داشته اند و همه مشترکان صنعتی در مجموع ۱۶.۲ درصد رشد مصرف برق داشته اند.

به اذعان مدیرعامل شرکت توانیر، رشد مصرف برق در صنعت متناظر با رشد تولید است، در واقع این آمار نشان می‌دهد که توانسته ایم یکی از شعارهای سال که رشد تولید است را با برنامه ریزی صحیح محقق کنیم.

کردی همچنین به این موضوع اشاره کرد که کسانی که زیر الگو مصرف می‌کنند یارانه می‌گیرند و نصف هزینه‌های تأمین برق برای آنها محاسبه می‌شود.

مدیرعامل شرکت توانیر در پایان به تشریح نحوه محاسبه قیمت پله‌های مختلف مصرف پرداخت و گفت: آنهایی که تا ۱.۵ برابر الگو مصرف می‌کنند مازاد مصرف آنها یعنی نیم برابر آنها، یک و نیم برابر هزینه‌های تأمین برق محاسبه می‌شود، آنهایی که تا ۲.۵ برابر الگو مصرف می‌کنند از میزان ۱.۵ تا ۲.۵ برابر مازاد مصرف برق شأن، ۲.۵ برابر هزینه‌های تأمین برق از آنها اخذ می‌شود، آن‌هایی که بیش از ۲.۵ برابر الگو مصرف می‌کنند ۳ تا ۵ برابر هزینه‌های تأمین برق از آنها اخذ می‌شود و این روش هم اکنون در قبوض اعمال می‌شود، حدود ۸۰ درصد از مشترکان زیر الگو مصرف می‌کنند، در واقع آن‌هایی که مطابق الگو مصرف و استانداردها را رعایت می‌کنند از این پلکان بهره مند می‌شوند، ۸۰ درصد مشترکان ۶۰ درصد مصرف برق را دارند، ۱۰ درصد مشترکان تا ۱.۵ برابر الگو مصرف می‌کنند و سهم مصرف این دسته از مشترکان ۱۲ درصد است، حدود ۸ درصد مشترکان تا ۲.۵ برابر الگو مصرف می‌کنند و سهم مصرف این دسته از مشترکان ۱۸ درصد است و نکته حائز اهمیت در این میان آن است که ۶۴۵ هزار مشترک که ۲ درصد از مشترکان هستند ۱۰ درصد مصرف را به خود اختصاص داده اند که برای این دسته از مشترکان بیش از ۳ برابر هزینه‌های تأمین برق در قبوض شأن درج و اخذ می‌شود.

منبع: توانیر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.