تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دی 1400 - 4:45
کد خبر : 27736

عدالت آموزشی را کجا جستجو کنیم؟!

عدالت آموزشی را کجا جستجو کنیم؟!

عدالت آموزشی حلقه مفقوده‌ای است که باید در جای جای این کشور به‌دنبال آن بگردیم، تا زمانیکه تمامی دانش‌آموزان در شرایط برابر تحصیل نکنند، نمی‌توان با قطعیت گفت عدالت آموزشی در کشور محقق شده است، امروز دانش‌آموزانی در نقاط مختلف کشور در مدارس سنگی، خشتی و گلی تحصیل می‌کنند و این مدارس فاقد هرگونه امکانات آموزشی استاندار هستند.

به گزارش تیتر داغ؛ وضعیت مدارس از نظر ایمنی در مناطق محروم و دورافتاده مطلوب نیست، ناایمن بودن مدارس تنها مختص به مدارس مناطق محروم چهارمحال و بختیاری نیست، بلکه در مدارس مرکز استان نیز بحث مقاوم‌سازی مدارس ناایمن از موضوعات جدی محسوب می‌شود.

اگر گذرتان به مناطق محروم در چهارمحال و بختیاری افتاده باشد، مدارسی را مشاهده می‌کنید که با سنگ و بلوک سیمانی ساخته شده‌اند و هیچ شباهتی به مدرسه ندارند، سیستم گرمایشی این مدارس بخاری نفتی است و هر لحظه امکان دارد جان دانش‌آموزان در معرض خطر قرار بگیرد.

عدالت آموزشی را کجا جستجو کنیم؟!

عدالت آموزشی را کجا جستجو کنیم؟!

آتش‌سوزی در مدرسه سفیلان لردگان که در دی‌ماه سال ۱۳۸۳  رخ داد، هیچ‌گاه از ذهن مردم چهارمحال و بختیاری پاک نمی‌شود، آتش ۱۳ دانش‌آموز و معلم این مدرسه را به کام خود کشید، این خاطره غم‌انگیز همیشه بر لوح سیاه خاطرات غم‌بار مردمان این دیار خواهد ماند.

امروز پس از گذشت سالیان سال از پیروزی انقلاب اسلامی هم‌چنان مدارسی در این استان وجود دارد که از امکانات اولیه مانند سرویس بهداشتی محروم هستند، قطعا این شرایط در شرایط کرونایی که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از ملزومات محسوب می‌شود و این مسئله می‌تواند سلامت دانش‌آموزان را به خطر بیندازد.

امروز کرونا هم مزید بر علت شده است تا محرومیت و نبود عدالت آموزشی بیش‌تر از گذشته به چشم بخورد، آموزش مجازی مسئله‌ای است که در برخی از نقاط چهارمحال و بختیاری و در بین دانش‌آموزان این مناطق گنگ و دور از دسترس باشد، همچنین تهویه از دیگر ملزومات مدارس در شرایط کرونایی است که بازهم بسیاری از مدارس استان از وجود آن بی‌بهره هستند.

برخی مدارس چهارمحال و بختیاری فاقد حصار و سرویس بهداشتی هستند

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به وضعیت کنونی مدارس در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اظهار کرد: در حال حاضر باتوجه به سردسیر بودن استان بحث تهویه در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا به‌علت برودت هوا نمی‌توان پنجره‌ها را باز گذاشت.

وی افزود: ۷۲۰۰ کلاس درس در چهارمحال و بختیاری نیازمند دستگاه تهویه هستند، برای خرید این دستگاه‌های نیازمند اعتباری بالغ بر ۳۶ میلیارد ریال هستیم.

قائدامینی کمبود نیروی خدمتگزار در مدارس را از دیگر چالش‌های مدارس چهارمحال و بختیاری در ایام شیوع کرونا عنوان کرد و گفت: برای ضدعفونی و گندزدایی مدارس به‌ویژه در مدارس دو شیفته نیازمند نیروی خدمتگزار هستیم، این  کمبود شرایط را در مدارس دشوار کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت سرویس‌های بهداشتی برخی از مدارس در استان، بیان کرد: برخی مدارس در استان سرویس بهداشتی ندارد و وضعیت برخی سرویس‌های بهداشتی در مدارس نیز بسیار نامطلوب است، این مسئله رد شرایط کرونا نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده است.

برای ایجاد ۴۳ چشمه سرویس بهداشتی در مدارس چهارمحال و بختیاری تامین اعتبار شده است

کامران رهی- مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هیچ مدرسه‌ای در استان فاقد سرویس بهداشتی نیست، اظهار کرد: اما سرویس‌های بهداشتی این مدارس از کیفیت لازم برخوردار نیستند و نیازمند تعمیرات اساسی هستند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات مدارس احصا شده است، گفت: برای ایجاد ۴۳ چشمه سرویس بهداشتی تامین اعتبار شده است و در حال انتخاب پیمانکار هستیم، همچنین سرویس بهداشتی ۱۰۰ مدرسه دیگر نیازمند تعمیر است.

رهی بیان کرد: امسال ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای تعمیر سرویس بهداشتی مدارس چهارمحال و بختیاری درنظر گرفته شده است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه مدارس در تمامی شهرستان‌ها نیازمند تعمیر و تجهیز هستند، عنوان کرد: در شهرستان‌های پرجمعیت استان مدارس نیازمند تجهیز و تعمیر هستیم، مهم‌ترین مشکل در حال حاضر تامین اعتبار برای احداث مدارس در مناطق محروم است.

وی با اشاره به اختصاص اعتبارات محرومیت‌زدایی به چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: ۸۴ پروژه احداث  مدرسه در مناطق محروم تعریف شده است که با ابلاغ اعتبارات روند اجرایی این پروژه‌ها آغاز می‌شود.

رهی در پایان با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری ۱۰ مدرسه کانکسی وجود دارد، توضیح داد: همچنین تعدادی مدرسه سنگی در استان وجود دارد، اما مدارس در مناطق محروم آن‌چنان بی‌کیفیت نیستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.