تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دی 1402 - 11:09
کد خبر : 112101

«عروسی داریم و عروسی»را قضاوت نکنیم/حضور رایگان بازیگران حرفه‌ای!

«عروسی داریم و عروسی»را قضاوت نکنیم/حضور رایگان بازیگران حرفه‌ای!

کارگردان نمایش «عروسی داریم و عروسی» معتقد است نباید از روی نام نمایش درباره آن قضاوت کرد زیرا این اثر برگرفته از مسایل روز اجتماعی است و حرف‌های زیادی برای گفتن به مخاطب دارد.

به گزارش تیتر داغ؛ محسن عظیمی طراح نمایش «عروسی داریم و عروسی» که به همراه محمد حسن‌شاهی کارگردانی مشترک این اثر را بر عهده دارد و از ۱۱ دی نمایش را در تماشاخانه اهورا روی صحنه برده است، درباره روند تولید «عروسی داریم و عروسی» نوشته قطب‌الدین صادقی گفت: در ابتدا من کارگردان کار نبودم و قرار بود به عنوان دراماتورژ اثر حضور داشته باشم زیرا من در اصل نویسنده هستم و علاوه بر نویسندگی، به عنوان بازیگر تئاتر هم فعالیت می‌کنم. متن را خواندم و دیدم اثری که دکتر قطب‌الدین صادقی در سال ۸۴ نوشته خیلی شبیه حال و هوایی است که امروزه در جامعه ما وجود دارد و برخی مسایل باعث ایجاد آسیب‌های فرهنگی شده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد دادم به جای دراماتورژی، طراحی‌هایی را در متن ایجاد کنیم که مفهوم مدنظر نویسنده به صورت شیواتر و به زبان کمدی برای مخاطب امروز بیان شود. از این‌رو حضورم را در نمایش «عروسی داریم و عروسی» به عنوان طراح و بازیگردان شروع کردم و در اواسط کار به عنوان کارگردان نیز وارد پروزه شدم.

عظیمی یادآور شد: از اوایل شهریور تمرین‌ها را شروع کردیم و از ماه دوم کارگردانی کار را به دست گرفتم تا مفهوم مدنظری که در دل اجتماع وجود دارد، به شیوایی به مخاطب منتقل کنیم.

وی درباره این‌که آیا نمایشنامه «عروسی داریم و عروسی» فضایی کمدی دارد یا نه، توضیح داد: متن رگه های کمدی دارد ولی ما رگه‌های اجتماعی مرتبط با متن را پررنگ‌تر کردیم. رگه‌های کمدی هم پررنگ‌تر شد و یک کمدی موقعیت شکل گرفت.

کارگردان «عروسی داریم و عروسی» متذکر شد: اسم کار باعث می‌شود همه تصور کنند که نمایش کمدی موزیکال است، در حالی که این‌گونه نیست و سعی کردیم موسیقی را به شکلی نشان دهیم که از بحث کمدی موزیکال خارج شویم. برخی بدون این که کار را ببینند از روی اسم اثر قضاوت می کنند. در حالی‌که وقتی پوستر کار را ببینید متوجه می‌شوید که اثری جدی است. ما در طراحی‌ پوستر از المان‌های اجتماعی استفاده کردیم و تمام ویژگی های نمایش در طراحی پوستر دیده می‌شود.

عظیمی درباره شیوه اجرای «عروسی داریم و عروسی»، تاکید کرد: کار ما کاملا ایرانی است و تمام تلاشم را کردم چون مسایل اجتماعی ایران در اثر وجود دارد، از تمام شیوه‌های نمایش‌های ایرانی برای اجرا استفاده کنم. طرحی جدید را هم در اجرای این نمایش استفاده کردم که در شیوه اجرای بازیگرها هست.

وی یادآور شد: کار را به شیوه‌ای روی صحنه بردم که مخاطب عام و فهیم ما با اثر ارتباط برقرار کند. برای مخاطب تئاتری هم انواع و اقسام نکات را مدنظر قرار داده‌ام تا بعد از اجرا مخاطب تئاتری همچنان درگیر اثر باشد.

کارگردان «عروسی داریم و عروسی» درباره ویژگی‌های مدنظر در طراحی صحنه و لباس نمایش، گفت: از آنجایی که تهیه‌کننده ما اولین تجربه کاری خود را سپری می‌کند، نتوانست آن‌گونه که باید برای کار هزینه کند. از کمترین امکانات برای طراحی صحنه استفاده کردیم. با کمترین هزینه صحنه‌ای را چیدیم که به لحاظ بصری برای مخاطب جذاب باشد. ما حتی از نورپردازی و خط‌های نوری در طراحی صحنه‌ها استفاده کردیم و نسبت به پتانسیل سالن نورمان را بستیم.

عظیمی درباره چالش‌هایی که در تولید این اثر نمایشی به لحاظ اقتصادی با آن‌ها مواجه بوده است، تصریح کرد: بزرگترین چالش من برای تولید این اثر انتخاب بازیگرانی بود که پول نگیرند و روی صحنه بیایند. با این موضوع از طرفی مخالف هستم که بازیگر به صورت رایگان کار کند زیرا مخارجی دارد و باید درآمدی داشته باشد. ولی مجبور شدم بر خلاف میل خودم، به بازیگران بگویم که بودجه ندارم تا بتوانم تامین شان کنم. ما ۲۶ بازیگر داریم و جمع کردن ۲۶ بازیگر حرفه‌ای که دستمزد نگیرند و در صورت فروش مناسب بتوانیم هدیه‌ای به آن‌ها پرداخت کنیم، کار سختی است. فقط ۳ یا ۴ بازیگر دستمزد می‌گیرند و باقی بازیگرها محبت کردند و در کنار ما حضور دارند و در صورتی که درآمدی حاصل شود، سود فروش را بین بازیگران تقسیم خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: بزرگترین معضل تئاتر این است که حمایت درستی از آن نمی‌شود. اگر این نمایش را در سالنی به‌نام اجرا می‌کردیم هر شب با ظرفیت کامل روی صحنه می‌رفت. علیرغم کیفیت کار هیچ حمایتی از جایی نداشتیم.

کارگردان «عروسی داریم و عروسی» با اشاره به این‌که نمایش تا ۷ بهمن روی صحنه خواهد بود، درباره استقبال مخاطبان از اجرا گفت: الان با ظرفیت کامل تماشاگر اجرا نمی‌کنیم و این در حالی است که پتانسیل کار بسیار بالا است. شبی را هم داشتیم که تعداد بازیگران بیشتر از تماشاگران بود. امیدوارم مخاطبان از اجرای این اثر استقبال کنند و من مطمئن هستم اگر ۲ یا ۳ اجرا با ظرفیت کامل مخاطب داشته باشیم، تا انتهای اجرا از اثر استقبال خواهد شد زیرا مخاطب متوجه کیفیت و جذابیت اثر می‌شود.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: من نه برای پایان دادن به یک کینه قدیمی تصمیم به ازدواج گرفتم و نه برای به‌دست آوردن پول و پست و پارتی، فقط خواستم اگه شبی نیمه شبی …

امیرحسن حدادی، آرش دهقان، شهاب درفشدار، کمال‌الدین حسینی، محمدجواد شاهچراغی، مهراب خاکی، ساینا شربتی، فاطمه موگوئی، سپیده لالانی، محمدحسن شاهی، نیما افشار، ابوالفضل اخوان، امین ناظرفرد، مالک عسگری، آرنیک رضایی، علی کاظمی، امین ترکمان، شیوا خداپناه، سمیرا صادقی، مائده تمدنی، شادی کریمی، دلارام جوادپور، شقایق دهقان‌زاده، محمد نصیری، رضا اکبری بازیگران نمایش «عروسی داریم و عروسی» هستند که ساعت ۱۹ درتماشاخانه اهورا اجرا می‌شود.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.