تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تیر 1400 - 6:23
کد خبر : 22219

علت اصلی شکست سعد حریری در تشکیل کابینه «وتوی سعودی» بود/ حریری بزرگترین مانع تعیین نخست وزیر مکلف جدید است

علت اصلی شکست سعد حریری در تشکیل کابینه «وتوی سعودی» بود/ حریری بزرگترین مانع تعیین نخست وزیر مکلف جدید است

فیصل عبدالساتر مشکل اساسی سعد حریری در تشکیل کابینه لبنان را وتوی عربستان و حمله بی سابقه‌ی او را علیه حزب الله گواهی بر این مسئله عنوان کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ چند روز پیش و پس از دیدار میشل عون، رئیس جمهور لبنان و سعد حریری، مامور تشکیل کابینه این کشور برای بررسی دولت پیشنهادی او، سعد حریری از تشکیل کابینه لبنان انصراف داد.

حریری پس از انصراف از تشکیل کابینه در این باره گفت: رئیس جمهور اصلاحات بنیادینی در لیست کابینه‌ای که به او ارائه دادم، انجام داد. ایشان پیشنهاداتی در ساختار کابینه داشتند که نتوانستم بپذیرم به همین دلیل از ادامه ماموریتم برای تشکیل کابینه عذرخواهی کردم. موضع میشل عون تغییری نکرده و واضح است که ما در تشکیل دولت با او توافق نخواهیم کرد. من پس از اصرار عون بر موضع خود از تشکیل دولت لبنان استعفا کردم. خدا به کشور کمک کند.

رئیس جریان المستقبل همچنین در مصاحبه با شبکه الجدید تلاش کرد تا استعفای خود را توجیه کند و گفت: گروهی هستند که می‌خواهند کشور در عذاب باشد و ما را به جهنم ببرد. تمام موانعی که با آن روبه رو شدم، این گروه ایجاد کرد. راه حل این است که دولتی جدید در سریعترین زمان ممکن تشکیل شود و به اجرای برنامه صندوق بین المللی پول بپردازد.

او همچنین در عین اینکه از عربستان سعودی دفاع کرد و مدعی شد که این کشور جز کمک به لبنان کار دیگری نکرده، به حزب الله حمله ور شد و ادعا کرد: حزب الله تلاش مناسبی را برای تشکیل کابینه انجام نداد. حزب الله می‌گوید که به جبران باسیل فشار آورده است، اما نه من و نه هیچ کس دیگر چنین چیزی را باورم ندارد. حزب الله از دهه نود تاکنون، علیه هرگونه اصلاح در کشور بوده است. مشکل اصلی امروز کشور، ائتلاف میشل عون با حزب الله است.

در همین راستا «فیصل عبدالساتر» مجری و کارشناس برجسته لبنانی در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان دلایل کناره گیری سعد حریری و تحولات کنونی لبنان را تشریح کرد.

فیصل عبدالساتر در ارتباط وضعیت پیش آمده برای لبنان چنین توضیح داد: از زمان خروج نیرو‌های سوری از لبنان در سال ۲۰۰۵، لبنانی‌ها دیگر نتوانستند مانند گذشته دولت مناسبی را تشکیل دهند و این مسئله سرچمشه اختلافات و پراکندگی میان طرف‌های سیاسی بر سر بسیاری از پرونده‌ها و تشتت آرا بین سیاسیون شد.

این کارشناس لبنانی افزود: این ماجرا به طرز گسترده‌ای پس از جنگ سال ۲۰۰۶ و بحران داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ تشدید شد؛ به گونه‌ای که اختلافات به اوج خود رسید، تا جایی که تشکیل دولت‌ها مختل شد و اعتراضات مردمی نسبت به این مسئله آغاز شد. از آن زمان تاکنون، در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی، مالی و انفجار بندر بیروت که بسیاری از امکانات کشور را از بین برد، لبنان وارد بحران عمیق شده و این بحران در افزایش مشکلات به ویژه در موضوع تأمین سوخت و مواد غذائی سهیم بوده است. دولت حسان دیاب هم که به یک دولت پیشبرد امور تبدیل شد، نتوانسته است متناسب با حجم بحران عمل کند.

او با اشاره به کناره گیری سعد حریری از تشکیل دولت به بیان دلایل این اقدام او پرداخت و گفت: این ناکامی حریری دلایل متعددی داشت؛ مشکل اساسی سعد حریری، «وتوی عربستان سعودی» است که نتوانست از آن عبور کند و نتوانست حتی ارتباطی که با آن‌ها داشت و از چند سال پیش حلقه این ارتباط قطع شده را مجددا برقرار کند. نزدیک به ۹ ماه بود که حریری در پایتخت‌های مختلف می‌چرخید، اما باز هم نتوانست راهی را برای حل اختلاف خود با عربستان پیدا کند؛ اما این مسئله به رؤیایی برای حریری تبدیل شد که تحقق نیافت.

عبدالساتر ادامه داد: در نتیجه تمام بهانه‌هایی که او پس از انصراف خود از تشکیل کابینه تراشید و گفت مشکل، اختلافات داخلی است، واقعیت ندارد و تمام شواهد و براهن تأکید می‌کند که به هیچ وجه عامل شکست، مشکل داخلی نیست، به ویژه آنکه حزب الله تلاش‌های زیادی را برای رفع موانع انجام و اقدامات زیادی را برای ایجاد هماهنگی بین حریری و احزاب مختلف سیاسی انجام داد و موانع داخلی برطرف شده بود، اما حریری متأسفانه ترجیح داد که به خود شکست را تحمیل کرده و بی دلیل استعفا کند تا اینکه مانعی به اسم «وتوی سعودی» را رفع کند.

این کارشناس لبنانی تأکید کرد: این مسئله در مصاحبه تلویزیونی او واضح بود و سعی کرد در این مصاحبه حمله بی سابقه‌ای را علیه جزب الله انجام دهد تا رضایت عربستان را جلب کند، اما به طور قطع تلاشی شکست خورده بود و هیچکس باور ندارد که این حمله مبتنی بر واقعیت و بدون اغراض سیاسی بوده است؛ بنابراین حریری بیهوده کوشید تا حواس لبنانی‌ها را از اصل مشکل منحرف کند، اما نماینده حزب الله در پارلمان لبنان به این اتهامات پاسخ داد و گفت که ما بدون سهم خواهی دستمان را به سمت تمام طرف‌ها و حتی کسانی که به ما تهمت می‌زنند دراز می‌کنیم.

او در ارتباط با چشم انداز آتی بحران لبنان تصریح کرد: در هر صورت امروز ما در بحران مستمر قرار داریم و راه حلی در چشم انداز آتی به نظر نمی‌رسد و توافقی درباره کسی که بتواند کابینه جدید را تشکیل دهد، وجود ندارد؛ به ویژه آنکه این موضوع در فراکسیون‌های پارلمانی با موانع زیادی روبه روست و سعد حریری و برخی از نخست وزیران سابق بزرگترین مانع مقابل نخست وزیر احتمالی خواهند بود.

عبدالساتر در پایان اضافه کرد: واضح است که اکنون در نقشه سیاسی لبنان، عربستان از سعد حریری عبور کرده و منتظر فرد دیگری است و قطعا این اتفاق با هماهنگی بین آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و سعودی‌ها که وابسته دو کشور نخست هستند، رخ خواهد داد. آیا فضای سیاسی بین طرف‌ها و شخصیت‌های سیاسی در لبنان تغییر خواهد کرد تا برای تعیین یک فرد توانمند بر تشکیل دولت، متحد شوند؟ این فرد چه کسی خواهد بود و عنوان دولتی که پس از این همه بحران درلبنان برسرکار خواهد آمد چیست؟ بیشتر طرف‌های سیاسی در حال حاضر از دولتی صحبت می‌کنند که مأموریت آن اجرای انتخابات پارلمانی است. این چیزی است که هدف حریری از حمله به حزب الله را مشخص می‌کند و یعنی حریری با این سخنان خود اهداف انتخاباتی را دنبال کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.