تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 - 10:08
کد خبر : 103611

اسپوتنیک بررسی کرد؛

علت نگرانی آمریکا و اروپا از گسترش «بریکس» و عضویت ایران

علت نگرانی آمریکا و اروپا از گسترش «بریکس» و عضویت ایران

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در آستانه نشست گروه بریکس در آفریقای جنوبی اهمیت این نشست را در بررسی عضویت کشورهای جدید مانند ایران و ایجاد یک ارز واحد مختص به بریکس دانست.

به گزارش تیتر داغ؛ خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گزارشی در خصوص برگزاری نشست کشورهای عضو گروه بریکس در آفریقای جنوبی نوشت: در سایه ایجاد یک جهان متعادل‌تر و بی طرف تر و حرکت به سمت یک سیاست فراگیر و چندمحوری و محو سلطه گری تک قطبی، تمام نگاه‌ها به سمت آفریقای جنوبی و محل برگزاری نشست اعضای گروه بریکس دوخته شده است.

در این گزارش آمده است: اهمیت این نشست تنها برآمده از جایگاه ویژه گروه بریکس و یا قدرت اعضای آن نیست بلکه به موضوعاتی برمی‌گردد که قرار است در جریان نشست مذکور بررسی شود؛ از بحث گسترش گروه بریکس و عضویت کشورهای جدید از جمله ایران، مصر، عربستان، امارات، بحرین و الجزایر گرفته تا بررسی ایجاد ارز مختص به این گروه.

جهان وارد یک دوره سیاسی جدید به دور از نظام تک قطبی شده است بنابراین کشورهای جهان به دنبال ایجاد یک چتر سیاسی و اقتصادی جدید برای خود هستند. سلیمان العساف عضو جمعیت اقتصاد عربستان تصریح کرد که بیش از یک کشور، درخواست خود را برای پیوستن به این گروه ارائه داده و پیش بینی می‌شود که یک توافق اولیه در جریان این نشست بر سر بررسی پرونده هر کشور به دست آید.

وی بیان کرد: گروه بریکس دومین تجمع بزرگ در جهان بعد از کشورهای عضو منطقه یورو به شمار می‌رود و در صورت گسترش آن و پیوستن کشورهایی نظیر ایران، عربستان و مصر به این گروه، جایگاه بسیار مهم و ویژه ای در بخش انرژی جهان کسب خواهد کرد. پیوستن عربستان و ایران به این گروه باعث می‌شود بخش بزرگی از بازار انرژی جهان در این گروه متمرکز شود به ویژه آنکه آمریکا به صورت ویژه ای به دلارهای نفتی برای محافظت از ارزش دلار توجه دارد. این روزها جایگاه دلار بسیار تضعیف شده و چاپ دلار بدون پشتوانه انجام می‌شود.

العساف تصریح کرد: عضویت این کشورها در گروه بریکس باعث تقویت این گروه و سوق دادن آن به سمت کنترل بازار مواد غذایی می‌شود که همین مسأله باعث نگرانی گسترده آمریکا و اروپا شده است.

حسن النعیمی تحلیلگر اقتصادی در خصوص اهمیت گروه بریکس بیان کرد: برگزاری نشست این گروه یکی از مهم‌ترین تحولات این دوره است چرا که می‌تواند نقطه عطفی در مسیر تحولات جهانی به شمار آید. این گروه می‌تواند تأثیر قدرتمندی بر ترسیم نقشه نظام جدید جهانی داشته باشد و کشورهای جهان را از یوغ سلطه گری غرب نجات دهد. در صورت موفقیت بریکس مبنی بر ایجاد یک ارز واحد، تحولات لازم برای ایجاد نظام جهانی جدید تسریع می‌شوند چرا که ملت‌های زیادی چشم امید به موفقیت این نشست دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.