تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 - 14:08
کد خبر : 102955

عملیات تخلیه نفتکش صافر در آب‌های یمن به پایان رسید

عملیات تخلیه نفتکش صافر در آب‌های یمن به پایان رسید

سازمان ملل می گوید بیش از یک میلیون بشکه نفت از نفتکش در حال پوسیدگی صافر در نزدیکی یمن خارج شده است.

به گزارش تیتر داغ؛ خروج ۱.۱ میلیون بشکه نفت از یک نفتکش فرسوده که در سواحل جنگ زده یمن لنگر انداخته بود، به پایان رسید و از تهدید فوری یک حادثه بزرگ محیط زیستی جلوگیری شد. نشت این میزان نفت به دریا باعث فاجعه زیست محیطی می شد.

انتقال محموله نفت نفتکش صافر به کشتی جایگزین از ۲۵ ژوئن یعنی حدود بیست روز پیش آغاز شده بود. برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) که با شرکت اسمیت قرارداد بسته است، این عملیات را اجرا کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «من از این خبر استقبال می کنم. عملیات به رهبری سازمان ملل از آنچه می توانست یک فاجعه زیست محیطی و انسانی در مقیاس عظیم باشد، جلوگیری کرد.»

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد گفت: «امروز برای بسیاری از مردم در سراسر سیستم سازمان ملل متحد و همچنین کمک کنندگان و شرکای ما که در ماه‌ها و سال‌های گذشته خستگی‌ناپذیر تلاش کرده‌اند تا از فاجعه‌ای در کشوری که از قبل آسیب‌پذیر بوده است، جلوگیری کنند، یک لحظه افتخار است.»

«دیوید گرسلی»، مقیم و هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد برای یمن نیز گفت: «هنوز کار برای انجام دادن وجود دارد، اما امروز می‌توانیم با اطمینان بگوییم که از خطر فوری نشت نفت جلوگیری شده است. امروز یک نقطه عطف بزرگ است. یک ائتلاف جهانی قابل توجه زیر چتر سازمان ملل متحد گرد هم آمد تا از بدترین ها جلوگیری کند. ما باید کاری را که سازمان ملل آغاز کرده است به پایان برسانیم. نصب یک شناور CALM که کشتی جایگزین به طور ایمن به آن متصل می شود، گام مهم بعدی است.»

نفتکش صافر مدت‌ها به عنوان یک سکوی شناور ذخیره نفت مورد استفاده قرار می‌گرفت. این نفتکش در بندر الحدیده در غرب یمن در دریای سرخ لنگر انداخته و در طول هشت سال جنگ علیه یمن بلااستفاده مانده است.

این نفتکش زنگ زده که ۴۷ سال پیش ساخته شده، حاوی بیش از یک میلیون بشکه نفت بود که از سال ۲۰۱۵ در سواحل جنگ زده یمن رها و به یک خطر زیست محیطی بالقوه تبدیل شده بود، چرا که در صورت انفجار می‌توانست تبعات زیست محیطی جبران ناپذیری داشته باشد.

سه هفته پیش، سازمان ملل از آغاز روند تخلیه نفت از نفتکش فرسوده صافر در سواحل یمن واقع در دریای سرخ خبر داد. در آن زمان سازمان ملل اعلام کرد روند انتقال بیش از یک میلیون بشکه نفت از نفتکش صافر به یک نفتکش جایگزین با هدف جلوگیری از بروز یک حادثه فاجعه بار آغاز شده است و حدود ۱۹ روز طول می‌کشد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هم در بیانیه‌ای تأکید کرد اقدامات پیچیده در دریای سرخ در سواحل یمن برای انتقال یک میلیون بشکه نفت از نفتکش فرسوده صافر به یک کشتی جایگزین در حال انجام است. وی افزود: «در غیاب هر طرف دیگری که مایل یا قادر به انجام این وظیفه باشد، سازمان ملل خطر انجام این عملیات بسیار حساس را به عهده گرفته است. انتقال نفت از نفتکش صافر به یک کشتی دیگر گام حیاتی برای جلوگیری از یک فاجعه زیست محیطی و انسانی در مقیاس عظیم است.»

منبع: اسپوتنیک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.