تاریخ انتشار : یکشنبه 27 شهریور 1401 - 21:32
کد خبر : 36545

عوارض ظروف تفلون چیست؟ آیا استفاده از ظروف تفلون سرطان زا است؟

عوارض ظروف تفلون چیست؟ آیا استفاده از ظروف تفلون سرطان زا است؟

عوارض ظروف تفلون یکی از مواردی است که امروزه بحث و جدل زیادی درباره آن وجود دارد. مردم در سراسر جهان از قابلمه و تابه های نچسب برای پخت و پز روزانه خود استفاده می کنند. استفاده از قابلمه های نچسب مانند تفلون می تواند برای پختن غذاهایی که ممکن است به تابه بچسبند کارآمد

عوارض ظروف تفلون یکی از مواردی است که امروزه بحث و جدل زیادی درباره آن وجود دارد. مردم در سراسر جهان از قابلمه و تابه های نچسب برای پخت و پز روزانه خود استفاده می کنند. استفاده از قابلمه های نچسب مانند تفلون می تواند برای پختن غذاهایی که ممکن است به تابه بچسبند کارآمد باشد.

برخی منابع ادعا می کنند که ظروف تفلون مضر و سرطان زا هستند، در حالی که برخی دیگر اصرار دارند که پخت و پز با ظروف تفلون کاملاً ایمن است. این مقاله نگاهی دقیق به ظروف تفلون، اثرات آن بر سلامتی و ایمن بودن یا نبودن آشپزی با آنها دارد.

عوارض مواد مورد استفاده در ظروف تفلون

ظروف تفلونی، مانند ماهیتابه ها و قابلمه ها، با ماده ای به نام پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) که معمولاً به نام تفلون شناخته می شود پوشیده می شوند.

تفلون یک ماده شیمیایی مصنوعی است که از اتم های کربن و فلوئور تشکیل شده است. این قابلمه ها اولین بار در دهه ۱۹۳۰ ساخته شدند و دارای سطحی غیر واکنشی، نچسب و تقریباً بدون اصطکاک هستند.

سطح نچسب، آشپزی با قابلمه های تفلون را راحت کرده و تمیز کردن آن را آسان تر می کند. همچنین این ظروف برای پختن غذا به روغن کمتری نیاز دارد، گزینه ای مناسب برای پختن و سرخ کردن غذا های کم چرب می کند.

با این حال، در دهه گذشته، ایمنی ظروف نچسب مورد بررسی قرار گرفته است. نگرانی ها بر روی ماده شیمیایی به نام اسید پرفلوئورواکتانوئیک (PFOA) متمرکز شده است که در گذشته برای تولید ظروف نچسب استفاده می شد اما امروزه از آن استفاده نمی شود. این تحقیقات همچنین خطرات مرتبط با گرمای بیش از حد تفلون را مورد بررسی قرار داده است. ظروف نچسب با ماده ای به نام پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) پوشانده شده اند که به آن تفلون نیز می گویند.

همانطور که بیان شد از ظروف تفلون قدیمی به خاطر عوارض آن دیگر نباید استفاده کرد. اما از طرفی دیگر هزینه خرید ظروف جدید نیز بسیار سرسام آور شده است، به همین دلیل پیشنهاد می شود اقدام به تعمیر ظروف قدیمی خود نمایید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه روی عبارت بازسازی ظروف کلیک نمایید. در این صفحه ۰ تا ۱۰۰ آنچه که باید درباره بازسازی ظروف بدانید آورده شده است.

عوارض ظروف تفلون چیست؟ آیا استفاده از ظروف تفلون سرطان زا است؟

۱-    عوارض استفاده از PFOA در ظروف تفلون

PFOA یک ماده شیمیایی است که قبلا برای تولید تفلون استفاده می شد. این ماده در ایجاد بیماریهای مختلف مانند بیماری کلیه و کبد نقش دارد. PFOA در ایجاد بیماریهای مختلف مانند اختلالات تیروئید، بیماری مزمن کلیه، بیماری کبد و سرطان بیضه نقش دارد. همچنین با ناباروری و وزن کم هنگام تولد نیز مرتبط است.  در سال ۲۰۰۶ توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده برنامه نظارت بر استفاده از PFOA آغاز شد و در نهایت در سال ۲۰۱۳ باعث حذف PFOA از محصولات تفلون شد.

همه شرکت های تولید ظروف تفلون با حذف این ماده در فرایند تولید محصولات خود موافقت کردند. در نهایت تمام محصولات تفلون که از سال ۲۰۱۳ به بعد تولید شده اند بدون استفاده از PFOA ساخته شده اند.

 

۲-    عوارض PFA در ظروف تفلون

در حالی که PFOA از محصولات تفلون حذف شده است، هنوز اجزای دیگری وجود دارد، یعنی PFAS (مواد هر و پلی فلوروآکلیل)، که به طور کامل شناخته نشده است.

این و سایر مواد موجود در محصولات تفلون ممکن است خطری برای سلامتی داشته باشند. تحقیقات برای درک کاملتر ماهیت آن مواد و چگونگی تأثیر آنها بر بدن انسان ادامه دارد.

هنوز چیزهای زیادی در مورد ایمنی فلوروپلیمرهایی که در حال حاضر استفاده می شوند ناشناخته است. کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی ایالات متحده به تازگی بیانیه ای در مورد خطر احتمالی PFAS در محصولات منتشر کرده است، همانطور که EPA به تازگی در مورد آنها در آب آشامیدنی هشدار داده است.

FDA اطلاعاتی را در مورد آنچه تاکنون در مورد ایمنی PFAها شناخته شده منتشر کرده است و تحقیقات برای درک کاملتر ماهیت این مواد و نحوه تأثیر آنها بر بدن انسان ادامه دارد.

عوارض ظروف تفلون در اثر گرمای بیش از حد

عوارض ظروف تفلون چیست؟ آیا استفاده از ظروف تفلون سرطان زا است؟

به طور کلی، تفلون یک ترکیب ایمن و پایدار است. در دمای بالای ۵۷۰ درجه فارنهایت (۳۰۰ درجه سانتیگراد)، پوشش های تفلون ممکن است شروع به شکستن کنند و بخارات سمی را در هوا آزاد کنند.

استنشاق این بخارهای سمی ممکن است منجر به تب پلیمری شود که به آنفولانزای تفلون نیز معروف است.

تب دود پلیمری شامل علائم موقتی شبیه آنفولانزا مانند لرز، تب، سردرد و بدن درد است. شروع این عوارض پس از ۴ تا ۱۰ ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض این دودها رخ می دهد و این وضعیت معمولاً در عرض ۱۲ تا ۴۸ ساعت برطرف می شود.

تعداد کمی از مطالعات موردی نیز عوارض جانبی جدی تری از قرار گرفتن در معرض تفلون گرم شده از جمله آسیب ریه را گزارش کرده اند.

عوارض ظروف تفلون بیش از حد گرم شده برای سلامتی ممکن است جدی باشد، استفاده از روش‌های پخت و پز معمولی به شما کمک می‌کند از قرار گرفتن در معرض آن جلوگیری کنید.

 

نکاتی برای به حداقل رساندن عوارض ظروف تفلون هنگام آشپزی

روش‌های مختلفی برای کاهش خطر ابتلا به هنگام آشپزی با ظروف نچسب وجود دارد. اگر اقدامات احتیاطی اولیه را رعایت کنید، پخت و پز با ظروف نچسب ایمن، سالم و راحت است.

با رعایت نکات زیر می توانید عوارض ظروف تفلون خود را هنگام آشپزی به حداقل برسانید:

  1. تابه خالی را از قبل گرم نکنید. تابه های خالی می توانند در عرض چند دقیقه به دمای بالایی برسند و به طور بالقوه باعث آزاد شدن دود پلیمری شوند. قبل از گرم کردن، مطمئن شوید که مقداری غذا یا مایع در قابلمه ها و تابه ها دارید.
  2. از پخت و پز روی حرارت زیاد خودداری کنید. روی حرارت متوسط ​​یا کم بپزید و از کباب شدن خودداری کنید، زیرا این روش پخت به دمایی بالاتر از دمای توصیه شده برای ظروف نچسب نیاز دارد.
  3. آشپزخانه خود را تهویه کنید. هنگامی که در حال آشپزی هستید، فن آشپزخانه خود را روشن کنید یا پنجره ها را باز کنید تا هر گونه بخار از بین برود.
  4. از قاشق های چوبی، سیلیکونی یا پلاستیکی استفاده کنید. ظروف فلزی می توانند باعث ایجاد خط و خش روی سطح نچسب شوند و عمر ظروف شما را کاهش دهند.
  5. شستن دست. قابلمه ها و تابه ها را به آرامی با اسفنج و آب گرم و صابون بشویید.
  6. ظروف قدیمی را  تعویض کنید. زمانی که پوشش‌های تفلون به‌دلیل خراش‌های زیاد، پوسته پوسته شدن و بریدگی‌های زیاد شروع به خراب شدن می‌کنند، آماده تعویض هستند.

بهترین جایگزین برای ظروف تفلون

ظروف نچسب مدرن به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شوند. انجمن سرطان آمریکا بیان می‌کند که هیچ خطری برای انسان از ظروف نچسب جدید بدون PFOA وجود ندارد. اکثر ظروف نچسب مدرن اگر به درستی از آنها استفاده کنید ایمن هستند. شما همچنین می توانید از بین چندین جایگزین نچسب، از جمله چدن، سرامیک و فولاد ضد زنگ انتخاب کنید. با این حال، اگر هنوز در مورد هر یک از اثرات بالقوه سلامتی نگران هستید، می توانید یک جایگزین را امتحان کنید.

در ادامه چنذ جایگزین عالی برای ظروف تفلون وجود دارد:

ظروف فولادی

فولاد ضد زنگ برای سرخ کردن و سرخ کردن غذا بسیار عالی است. بادوام و ضد خش است. همچنین قابل شستشو در ماشین ظرفشویی است و تمیز کردن آن را آسان می کند.

ظروف چدنی

ظروف چدنی به طور طبیعی نچسب هستند. همچنین مدت زیادی دوام می آورد و می توانند دمایی بالاتر از دمایی که برای قابلمه ها و تابه های نچسب در نظر گرفته می شود را تحمل کند.

ظروف سنگی

. ظروف سنگی برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است. به طور یکنواخت گرم می شود و تا حدی نچسب هستند. همچنین ظروف سنگی ضد خش هستند و می توان آن را تا دمای بسیار بالا گرم کرد.

ظروف سرامیکی

. ظروف سرامیکی یک محصول نسبتاً جدید است. خاصیت نچسب و ایمنی بسیار خوبی دارد.

ظروف سیلیکونی

سیلیکون یک لاستیک مصنوعی است که عمدتا در ظروف پخت و پز و ظروف آشپزخانه استفاده می شود. در برابر حرارت مستقیم نمی ایستد، بنابراین برای پخت مناسب است.

 

سخن نهایی درباره عوارض ظروف تفلون

ظروف نچسب در بسیاری از آشپزخانه های جهان یافت می شود. روکش نچسب از یک ماده شیمیایی به نام PTFE که تفلون نیز نامیده می شود ساخته شده است که پخت و پز و شستشو را سریع و آسان می کند.

آژانس های بهداشتی نگرانی هایی را در مورد ترکیب PFOA که قبلا برای ساخت تفلون استفاده می شد، مطرح کرده اند. با این حال، تفلون از سال ۲۰۱۳ بدون PFOA بوده است.

ظروف نچسب و تفلون امروزی تا زمانی که دما از ۵۰۰ درجه فارنهایت (۲۶۰ درجه سانتیگراد) تجاوز نکند، برای آشپزی روزمره در خانه ایمن در نظر گرفته می شود.

بنابراین، می‌توانید از ظروف نچسب خود روی اجاق گاز با حرارت کم تا متوسط ​​استفاده کنید، اما از آن در حداکثر حرارت یا برای روش‌های پخت داغ‌تر مانند کباب کردن استفاده نکنید.

ظروف تفلون روشی مناسب برای طبخ غذای شماست که برای استفاده روزمره ایمن تر از قبل است. با این حال، تحقیقات بر روی سایر مواد مورد استفاده در ساخت تفلون ادامه دارد و شواهد در حال ظهور نشان می دهد که ممکن است هنوز مشکلات ایمنی وجود داشته باشد. که می توانید جهت رفع این مشکلات و تعمیر ظروف خود از مجموعه افراسیابی کمک بگیرید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.