تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 دی 1400 - 5:02
کد خبر : 28078

عوامل تاثیرگذار بر بورس تهران

عوامل تاثیرگذار بر بورس تهران

به نقل از وب سایت آموزش بورس، بازارهای مالی در کنار داشتن پتانسیل درآمدزایی بالا، با ریسک ها و تهدیداتی همراه بوده که چنانچه آگاهی لازم را نسبت به آنها نداشته باشیم می تواند صدمات جبران ناپذیری به حساب معاملاتی ما وارد نماید. از همین رو یادگیری بازار و شناخت شرایط آن از مهمترین عواملی

به نقل از وب سایت آموزش بورس، بازارهای مالی در کنار داشتن پتانسیل درآمدزایی بالا، با ریسک ها و تهدیداتی همراه بوده که چنانچه آگاهی لازم را نسبت به آنها نداشته باشیم می تواند صدمات جبران ناپذیری به حساب معاملاتی ما وارد نماید. از همین رو یادگیری بازار و شناخت شرایط آن از مهمترین عواملی است که پیش از ورود به هر بازار مالی بایستی بدان توجه ویژه داشته باشیم.

از همین رو، شناخت بازار خود مفهومی گسترده بوده که موارد زیادی را شامل می گردد و طبیعتا تسلط بر آن می تواند دید واضحی از بازار را در اختیار فرد معامله گر قرار دهد. حال یکی از این موارد شناسایی عوامل موثر بر حرکت قیمت در بازار می باشد. به عبارت دیگر همانطور که می دانید تحلیل گری در بازارهای مالی به دو بخش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی (فاندامنتال) تقسیم می گردد.

در تحلیل بنیادی تمرکز بر عوامل موثر بر قیمت یک دارایی و تخمین حرکات آینده قیمتی بر اساس داده ها و آمارهای موجود می باشد. لذا در واقع در تحلیل بنیادی عوامل تاثیر گذار بر قیمت شناسایی شده و تمرکز خود را بر روی آنها قرار می دهیم.

حال که با اهمیت این موضوع آشنا شدیم، امروز قصد داریم به بررسی عوامل تاثیرگذار بر بورس تهران بپردازیم تا از این طریق ضمن ایجاد درک بنیادی بیشتر نسبت به این بازار، با تهدیدات و ریسک های پیش رو در آن نیز بیشتر آشنا شویم.

عوامل تاثیرگذار بر بورس تهران

علت حرکت قیمت در بازارهای مالی

پیش از آن که به بررسی عوامل تاثیر گذار بر بازار بپردازیم، در این قسمت قصد داریم به اصلی ترین علت حرکت قیمت در بازارهای مالی اشاره کنیم. با نگاهی به بازارهای مالی و حرکات قیمت در بازارها می توان دریافت تنها عامل حرکت قیمت در بازارها احساسات می باشد.

به عبارت دیگر معامله گران اقدام به خرید یک دارایی کرده صرفا به این دلیل که احساس می کنند ارزش دارایی از قیمت حال حاضر بیشتر بوده و لذا با خرید دارایی و بر هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار، قیمت آن افزایش می یابد.

و بالعکس قیمت یک دارایی افت کرده چرا که معامله گران این طور می پندارند که قیمت حال حاضر بیشتر از قیمت واقعی آن بوده و لذا سعی دارند با فروش در قیمت های بالاتر از سرمایه خود حفاظت نمایند. طبیعتا موج فروش به راه افتاده سبب می گردد تا عرضه بر تقاضا پیشی گرفته که در نهایت موجب کاهش قیمت در بازار می گردد.

همچنین تمامی حرکات هیجانی بازار، نشات گرفته از خوش بینی ها، ترس ها و یا منفی نگری های افراد بوده، که در حوزه احساسات معامله گران قرار می گیرد.

حال در ادامه قصد داریم به عواملی اشاره کنیم که هر کدام به نوعی احساسات معامله گران را تحت تاثیر قرار داده و موجب ایجاد تغییرات جدی در قیمت می گردد.

چنانچه با بازار بورس آشنایی نداشته و یا قصد فعالیت حرفه ای در این بازار را دارید، آموزش بورس ایران را به شما پیشنهاد می نماییم.

سیاست داخلی و احساسات سرمایه گذاران

سیاست داخلی و احساسات سرمایه گذاران یکی از عواملی است که می توان بر بازار بورس تاثیر گذار باشد. در این قسمت، سیاست داخلی اشاره به تصمیمات اتخاذ شده و تاثیرگذار بر شرکت های بزرگ دارد. به طور نمونه تصور کنید تصمیمی گرفته شود که به موجب آن تولید کنندگان فولاد دچار مشکل شوند. این امر می تواند رفته رفته بر دیگر صنایع وابسته نیز تاثیر گذاشته و در نهایت تاثیر آن به صورت غیر مستقیم بر بازار بورس نمایان می گردد.

در رابطه با احساسات سرمایه گذاران نیز همانطور که پیش از این اشاره شد، حتی اگر تغییری در شرایط واقعی بورس رخ ندهد اما صرفا علاقه عمومی به فعالیت در بورس افزایش یابد، این امر می تواند موجب جذب سرمایه و رشد بازار گردد.

همچنین از طرفی می توان گفت چنانچه مردم نسبت به آینده اقتصادی کشور خوش بین باشند، تمایل بیشتری به سرمایه گذاری و خرید سهام داشته که به موجب آن شاهد رشد بازار بورس خواهیم بود. در مقابل نیز چنانچه بدبینی اقتصادی صورت گیرد، فضای ترس بر بازار حاکم شده که در نهایت باعث سقوط بورس خواهد گردید.

وضعیت صنعت و تاثیر آن بر بورس تهران

عوامل تاثیرگذار بر بورس تهران

پیرو آنچه در بخش قبلی اشاره شد، رابطه مستقیمی میان صنعت و بازار بورس می توان در نظر گرفت و حتی چه بسا صنایع بزرگ مختلفی را می توان یافت که خود نیز در بورس حضور دارند. از همین رو به طور کلی می توان گفت، رشد صنایع مختلف، موجب شکوفایی اقتصادی شده که در پی آن رشد بازار بورس را نیز به همراه خواهد داشت.

البته عکس این قضیه نیز صادق است و به عبارتی هرگونه خلل ایجاد شده در صنایع می تواند تاثیر خود را بر بازار بورس نمایان سازد.

 

پیدایش بازارهای جایگزین

یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر بورس تهران، پیدایش بازارهای جایگزین می باشد. به عبارت دیگر وجود بازارهای جذاب جایگزین، سبب گشته تا توجه عده ای از معامله گران را به خود جلب نماید. لذا طبیعتا این امر موجب خروج سرمایه از بازار بورس شده که در نهایت جذب بازارهای جایگزین دیگر می گردد.

البته بایستی توجه داشت که در این میان نیز برخی سیاست ها وجود دارند که بعضا دولت ها بنا به صلاحدید و تصمیمات خود از آن ها استفاده می نمایند. یکی از این موارد دستکاری نرخ بهره بوده که در برخی موارد می توان با کاهش آن موجب رونق بورس شد.

نقش سیاست خارجی بر بازار بورس

از جایی که بازار بورس به نوعی با اقتصاد کشور گره خورده، لذا نمی توان نقش سیاست خارجی بر بازار بورس را نادید گرفت. بنابراین شرایطی همچون جنگ و یا تحریم های سیاسی قطعا بر اقتصاد تاثیر منفی گذاشته که در پی آن سقوط بازار بورس را در پی خواهد داشت.

همچنین توجه داشته باشید که شرایط بد سیاسی علاوه بر تاثیر مستقیم بر بازار بورس، می تواند موجب پیامدهایی همچون کاهش ارزش پول ملی و یا تورم گردد که هر کدام از این موارد نیز خود می تواند بر بازار بورس اثر گذار باشد.

از طرفی سیاست خارجی می تواند بر احساسات معامله گران نیز تاثیر گذاشته که در پی آن رشد و یا ریزش بازار را در پی خواهد داشت. لذا بنا بر آنچه گفته شد، یک چشم انداز روشن از سیاست خارجی می تواند تاثیر به سزایی در رشد و شکوفایی بازار بورس داشته باشد.

در ادامه چنانچه تمایل دارید از بازار بورس و نحوه ارزش گذاری سهام بیشتر بدانید، مطالعه مقاله روش های ارزش گذاری سهام شرکت ها را فراموش نکنید. این مقاله بصورت بسیار کامل و گام به گام شما را با اصول و روش های ارزش گذاری سهام آشنا می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.