تاریخ انتشار : دوشنبه 12 تیر 1402 - 12:36
کد خبر : 100701

فرمول مشترک برای مجامع انتخاباتی/دستی که رو شده و اعتباری که نیست

فرمول مشترک برای مجامع انتخاباتی/دستی که رو شده و اعتباری که نیست

وزارت ورزش در حالی از یک «فرمول مشترک» برای مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها پیروی می‌کند که مجمع فدراسیون بولینگ و بیلیارد و حواشی آن نشان داد دستش در این زمینه روشده است.

به گزارش تیتر داغ؛ اگرچه در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی و آیین نامه تدوین شده برای انتخابات فدراسیون‌ها در مورد «زمان» معرفی کاندیداهای تایید صلاحیت شده از سوی مراجع ذی صلاح، هیچ قید و شرطی عنوان نشده اما وزارت ورزش دقیقاً از همین ضعف برای پیشبرد اهداف خود در رابطه با مجامع انتخاباتی استفاده کرده و راهی را در پیش گرفته که به نظر می‌رسد دیگر به ترکستان رسیده است.

به واقع «عدم تعیین زمان» برای اعلام نتیجه تایید صلاحیت کاندیداها، بهانه خوبی به دست وزارت ورزش داده تا به واسطه آن بتواند با یک «فرمول» و دست فرمان مشترک، مجامع انتخاباتی را هدایت کند اگرچه به نظر می‌رسد بعد از چند مجمع، دست وزارت ورزش در استفاده از این فرمول رو شده است؛ ترک محل مجمع توسط اکثر اعضای مجمع انتخاباتی فدراسیون بولینگ و بیلیارد آن‌هم پیش از حضور رئیس مجمع، تاییدی بر این واقعیت است.

حنای وزارت ورزش رنگ ندارد

مجمع انتخاباتی فدراسیون بولینگ و بیلیارد بعد از یک مرحله تعویق، قرار بود دیروز یکشنبه برگزار شود، اتفاقاً اعضای مجمع برای تشکیل آن در محل حاضر شدند اما وقتی اکثر این اعضا به نشانه اعتراض محل را ترک کردند، مجمع از وجاهت قانونی خارج شد طوری که رئیس مجمع (پولادگر) چاره‌ای جز اعلام لغو آن و موکول شدنش به ۱۵ روز دیگر را نداشت.

اعتراض اعضای کثیری که اقدام به ترک محل مجمع انتخاباتی فدراسیون بولینگ و بیلیارد کردند نسبت به اطلاع دیرهنگام از عدم تایید صلاحیت هاشم اسکندری یکی از چهار کاندیدای این انتخابات بود. موضوعی که مجامع انتخاباتی فدراسیون‌هایی مانند کاراته و ژیمناستیک را هم به چالش کشاند اما این بار به نتیجه‌ای متفاوت منجر شد.

مجمع انتخاباتی کاراته دقیقاً به دلیل همین اعلام دیرهنگام تایید صلاحیت کاندیداها و با وجود حاضر شدن اعضای مجمع، از ۱۶ به ۲۲ اسفندماه سال گذشته موکول شد اما در روز مقرر جدید هم کش و قوس‌ها در مورد تایید صلاحیت‌ها دقیقاً تا زمان آغاز رسمی مجمع ادامه داشت.

انتخابات فدراسیون ژیمناستیک هم با همین فرمول برگزار شد؛ اینگونه که وقتی مجمع ۲۶ اسفند (۱۴۰۰) با ۴۵ دقیقه تاخیر آغاز شد، تازه در مورد تایید صلاحیت کاندیدا اعلام نظر و عنوان شد که زهرا اینچه درگاهی تایید صلاحیت نشده است. آن زمان هم تعدادی از اعضای مجمع در حضور پولادگر که ریاست مجمع را بر عهده داشت و در حمایت از اینچه درگاهی از محل مجمع خارج شدند اما تعدادشان به اندازه‌ای نبود که باعث لغو انتخابات شود.

در مورد انتخابات فدراسیون بولینگ و بیلیارد اما ورق اینگونه و بابت میل وزارت ورزش برنگشت چرا اعضای مجمع طبق قرار به محل آمدند اما پیش از حاضر شدند رئیس مجمع و رسمیت یافتن آن، موضوع عدم تایید صلاحیت هاشم اسکندری لو رفت و معترضان که کفه اعضای مجمع کاملاً به نفع آنها سنگینی می‌کرد، محل را ترک کردند.

اینگونه شد که اعضای مجمع انتخاباتی فدراسیون بولینگ و بیلیارد، خود برای مجمع و انتخاباتشان تعیین تکلیف کردند و اجازه ندادند وزارت ورزش با دست فرمان همیشگی پیش برود.

اعتباری که نیست

هاشم اسکندری در حالی برای حضور در انتخابات فدراسیون بولینگ و بیلیارد با عدم تایید صلاحیت مواجه شده که طی سه دوره متوالی ریاست این فدراسیون را بر عهده داشته است. بنابراین همین که مدیری با این سابقه و پیشینه که امروز هم با حکم وزیر ورزش سرپرستی فدراسیون مطبوعش را بر عهده دارد، تایید صلاحیت نشده خود جای سوال و ابهام زیادی ایجاد می‌کند هم برای وزیر ورزش که برای مدیری که مورد تایید مراجع نیست، حکم سرپرستی صادر کرده و هم برای مراجع ذی صلاح که اجازه ادامه مدیریت اینچنینی او را تا به امروز داده‌اند.

بنابراین به نظر می‌رسد معادله انتخابات بولینگ و بیلیارد به همین سادگی نیست و پیچیده‌تر از آن است که با کنار گذاشتن یک کاندیدا – به حکم مراجع ذی صلاح- به نتیجه برسد اما آنچه مسلم است وزارت ورزش که سال گذشته توسط اعضای مجمع انتخاباتی فدراسیون سوارکاری هم مبهوت شد، بازهم نشان داد که اعتبار لازم را در رابطه با مجامع انتخاباتی ندارد.

وزارت ورزش «رو» بازی کند

اخبار دریافتی در رابطه با کاندیداهای انتخابات بولینگ و بیلیارد ضد و نقیض بوده است. اطلاعات برخی حکایت از این داشت که نتیجه تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات بولینگ و بیلیارد یک روز پیش از زمان مجمع به صورت محرمانه اطلاع رسانی شده است. در این نامه اشاره‌ای به نام هاشم اسکندری نشده بود اما ساعتی پیش از انتخابات اعلام شده که تایید صلاحیت وی آمده و اصلاً حضور او در محل مجمع هم بر همین اساس انجام شده است. برخی منابع هم حکایتی متفاوت از این داشتند مبنی بر اینکه از یک هفته پیش عدم تایید صلاحیت هاشم اسکندری به وی اطلاع رسانی شده بود که اگر واقعاً چنین بوده، بازهم این پرسش مطرح است که «چرا وی برای حل مشکل اقدامی نداشته و در محل مجمع حاضر شده است؟»

در مجموع اینکه در رابطه با انتخابات فدراسیون بولینگ و بیلیارد، پیکان انتقادات نه متوجه مراجع ذی صلاح است که بر حسب ماموریت خود پیش می‌روند و الزامی برای رعایت زمان در اعلام تایید صلاحیت‌ها نمی‌پذیرند و نه متوجه هاشم اسکندری است که به دنبال احقاق حق خود است. همه انتقادات متوجه وزارت ورزش است که برای چندمین بار نشان داد در رابطه با انتخابات فدراسیون‌ها شفافیت، صلابت، قدرت و صداقت لازم را ندارد.

چه بسا اگر وزارت ورزش و متولیان انتخابات فدراسیون‌ها در این وزارتخانه به جای پنهان کاری در اعلام اسامی کاندیداها – از زمان نام نویسی تا تایید صلاحیت کاندیداها- موضوع را حداقل در مرحله نهایی یعنی بعد از اعلام نتیجه مراجع ذی صلاح، به صورت رسمی اطلاع رسانی کنند، هیچیک از این مشکلات و چالش‌ها متوجه انتخابات نشود اما پنهان کاری وزارتخانه دلیلی ندارد جز اینکه «این خانه از پای‌بست ویران است».

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.