تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 - 5:43
کد خبر : 25152

فقدان سیاست گذاری برای بانوان کارگر

فقدان سیاست گذاری برای بانوان کارگر

یک فعال کارگری گفت: زنان کارگر هیچ تشکل و کار گروهی برای بیان و پیگیری مطالبات خود ندارند.

به گزارش تیتر داغ: سمیه گلپور رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن صنفی کارگران  درباره مشکلاتی که بانوان کارگر با آن دست و پنجه نرم می کنند گفت: یکی از مهم ترین مشکلات زنان کارگر در قراردادهای کاری آن ها به خصوص در مشاغل غیر رسمی است این قراردادها عادلانه نیست و مشکلات زیادی را برای آن ها در پی دارد برای مثال در برخی از مشاغل زنان کارگری هستند که برای به دست آوردن شغل ناچارند چک سفید امضا وسفته بدهند تا اگر روزی کارفرما دچار مشکلی با کارگر شد از این چک و سفته ها به عنوان برگ برنده ای برای جبران جریمه هایی که می شود استفاده کند.

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن صنفی کارگران با بیان این که قراردادهای کاری بانوان کارگر بسیار بسیار موقت است بیان کرد: قراردادهای موقت امنیت شغلی کارگران را تحت تاثیر قرار می دهد و همچنین حقوق و مزایای این نوع قراردادها پایین است البته ممکن است این قراردادها با توجه به قانون کار نوشته شوند با این حال بندها و تبصره هایی در قراردادهای موقت وجود دارد که عادلانه نیست.البته این مشکلات برای کارگران زن و مرد است و فرقی نمی کند.

گلپور تصریح کرد: در همین دوره ای که کشور درگیر ویروس کرونا است در قراردادهایی که با کارگران بسته می شود ذکر شده که اگر دولت تعطیلات رسمی اعلام کند کارگران در صورتی که بخواهند ازاین تعطیلی ها استفاده کنند باید از مرخصی های خود استفاده کنند اگر هم مرخصی ندارند برای آن ها غیبت محسوب می شود  و به دلیل نبود نظارت شاهد این موضوع هستیم که در روزهای اوج کرونا کارگران به سر کار می روند.

وی با اشاره به ضعف امنیت شغلی ادامه داد: وقتی بانوی کارگری صاحب فرزندی می شود و بعد از مرخصی استعلاجی زایمان به سر کار بر می گردد دیگر جایگاه سابق را ندارد و باید نگران تعدیل باشد و به دلیل ساعات شیردهی و مسائل از این دست نگاه کارفرما نسبت به کارایی او تغییر می کند به همین دلیل کارفرمایان راغب هستند از نیروی کار دیگری استفاده کنند.

امنیت شغلی در مشاغل غیر رسمی بسیار کم است

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن صنفی کارگران اظهار کرد: امنیت شغلی در شرکت‌هایی که دولتی هستند بیش‌تر است، اما تعداد بانوان کارگری که در مشاغل دولتی کار می‌کنند به نسبت آن‌هایی که در مشاغل غیر رسمی فعالبت می‌کنند بسیار کم‌تر است نبود امنیت شغلی باعث می‌شود خانم‌های کارگر همیشه نگرانی از دست دادن شغل خود را داشته باشند.

گلپور با بیان این که کارگرانی که در مشاغل غیر رسمی کار می‌کنند بازار فروش ندارند گفت: محصولاتی که بانوان کارگر در زمینه‌ی پوشاک و مواد غذایی تولید می‌کنند بازار امنی برای فروش ندارد و در بسیاری از مواقع ناچارند هم تولید کننده و هم توزیع کننده باشند و این موضوع یکی از معضلات زنان کارگر است.

وی افزود: در این شرایط است که برای فروش محصولات تولیدی خود یا حتی محصولات چینی به دست فروشی روی می‌آورند که این کار در شان و کرامت بانوی کارگر نیست که بخواهد در یک شرایط نامناسب در اماکن عمومی محصولاتش را به فروش برساند و بازار فروش مشکل اساسی دارد.

بانوان کارگر در مشاغل غیر رسمی بیمه ندارند

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن صنفی کارگران بیان کرد: زنانی که در مشاغل غیر رسمی کار می کنند هیچ بیمه ای ندارند و این نشان دهنده ی این است که بانوان کارگر در تامین رفاه اجتماعی دچار بحران هستند و آن امنیت که برای هر کارگری باید حاصل شود به دلیل غیر رسمی بودن شغل و دیده نشدن این نوع مشاغل برای بانوان وجود نداشته و ندارد.

سمیه گلپور با اشاره به نبود آمار دقیق از کارگران زن تصریح کرد: و با اشاره به این که مطابق با آمار مرکز پژوهش‌های مجلس ۶۰ درصد از مشاغل کشور غیر رسمی هستند و جمعیت عظیمی از این مشاغل غیر رسمی را زنان تشکیل می‌دهند و همین موضوع باعث می‌شود که آمار دقیقی از تعداد کارگران زن وجود نداشته باشد اما ۷ میلیون نفر از کارگران عضو انجمن‌های صنفی کارگران هستند که نزدیک به نیمی از این رقم را بانوان تشکیل می‌دهند.با توجه به تعداد کارگرانی که تحت پوشش بیمه هستند هم می‌توان آمار کارگران را به دست آورد با این حال کارگرانی داریم که در مشاغل غیر رسمی بیمه اجتماعی و تشکل ندارند همه‌ی این‌ها در کنار هم تعداد کارگران کشور را تشکیل می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کارگران زن حقوق برابری نسبت به مردان دریافت می‌کنند افزود: خانم‌های کارگری که در ذیل قانون کار به استخدام یک مجموعه در می‌آیند از نظر تساوی حقوق با مردان برابر هستند، اما بانوانی که در مشاغل غیر رسمی کار می‌کنند حقوق برابری ندارند در قانون به برابری حقوق زن ومرد اشاره شده است و اگر نا برابری وجود دارد به دلیل اجرا نشدن زیر پا گذاشتن قانون است.

ساعت کاری زنان با مردان برابر است

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن صنفی کارگران با بیان این که ساعت کاری کارگران زن کم‌تر نیست تصریح کرد: ساعت کاری بانوان مطابق با همان ساعتی است که به صورت رسمی در قانون کار اعلام شده و ساعت کاری آن‌ها کم‌تر از دیگران نیست چه بسا در بسیاری از موارد بیش‌تر از ساعت قانونی هم کار می‌کنند. برای مثال بر اساس قانون کار اگرخانم کارگری کودک زیر ۲ سال داشته باشد باید زمانی را به مقوله‌ی شیردهی اختصاص دهند یا اگر فرزند معلولی داشته باشد با او همکاری کنند در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا بعضی از کارفرمایان با مادرانی که کودکان دبستانی دارند برای ساعت کاری کم‌تر همکاری می‌کنند البته این قانون نیست.

گلپور با اشاره به این که برخی از بانوان کارگر نه تنها ساعت کاری کم تری ندارند بلکه بیش‌تر هم کار می‌کنند اظهار کرد: مشاغلی را داریم که در آن کارگر ها‌ی خانم سه شیفت کار می‌کنند البته این که این کارگران ساعات بیش تری کار می‌کنند از روی ناچاری برای تامین معاش و به خواست خودشان است.

نبود تشکل بزرگ ترین مشکل بانوان کارگر

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی که زنان کارگر با آن رو به رو هستند نبود تشکل منسجم و قوی در حوزه‌ی بانوان کارگر است اگر آن‌ها بتوانند تشکل‌هایی را داشته باشند و بر مبنای آن مطالبات قانون خود را بیان کنند و به گوش سیاست گذاران برسانند بخش زیادی از مشکلات آن‌ها رفع می‌شود.حتی یک میز و یا کار گروه برای رسیدگی به مشکلات زنان کارگر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، وزارت صمت یا در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و یا هر نهاد سیاست گذاری که می تواند در حوزه‌ی زنان حرف داشته باشد وجود ندارد حتی یک مشاور در این حوزه نداریم.

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن صنفی کارگران اظهار کرد: بر اساس آماری که در سال ۱۳۹۹ سازمان آمار کشور اعلام کرد نزدیک به ۴ میلیون زن سرپرست خانوار داریم که نزدیک به ۲ میلیون از آن‌ها خود سرپرست هستند که البته جامعه آماری کمی هم نیست البته این آمار رسمی است و آمار غیر رسمی هم وجود دارد مثلا خانم‌هایی که بد سرپرست هستند آن‌هایی که همسر معتاد دارند و این‌ها جزو این جامعه کارگری نیامده اند.

گلپور ادامه داد: ما کارگران زنی را داریم که زیر یک میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کنند و با توجه به سختی و مشکلاتی که دارند هزینه‌ای که برای رفت و آمد می‌پردازند مبلغ بسیار کمی است متاسفانه زنانی را داریم که به سختی و با غیرت دارند کار می‌کنند تا منتی بر سر آن‌ها نباشد و مشکلی برای خانواده هایشان پیش نیاید.

وی افزود: آمار رسمی اعلام می‌کند که خط فقر بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان است و در این شرایط بعضی زنان کارگر زیر یک میلیون تومان دریافت می‌کنند این شرایط یک وضعیت وحشتناک را برای آن‌ها به بار می‌آورد و این گروه در پایین‌ترین دهک درآمدی جامعه قرار گرفته اند و و نیاز است هر چه سریع‌تر به این وضعیت رسیدگی شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.